Test: Bensin- eller dieselmotor i båten
Bensin fortsatt et godt alternativ
Det er nemlig ikke slik at en dieselmotor er eneste alternativ hvis båten er mellom 20-28 fot. Det avgjør prisen og bruksmønsteret.
De siste to årene har Klikk Båt kjørt tre store sammenligningstester av bensin- og dieselmotorer. Testene er kjørt med båtstørrelse på 20, 23 og 28 fot - med motorer som er representative både for nye og brukte båter. Og resultatene er oppsiktsvekkende.
135 mot 150 hk
I testen av den 20-fots daycruiseren Ryds 620, møter en 135 hk utenbordsmotor en 150 hk diesel. I denne størrelsesklassen gjør bensinmotoren sitt sterkeste inntrykk. Ikke bare er den 5 knop bedre på toppfart, men forbruket ligger i snitt kun 25 % over dieselen. Dermed kan det fort ta over 20 år å kjøre inn forbruksfordelen i forhold til dyrere båtpris.
Les testen av Mercury 135 Optimax mot CMD 2,0-150
En av årsakene til at bensinmotoren gjør det spesielt bra i denne båtklassen, er at moderne utenbordsmotorer har utviklet seg kraftig de siste årene. Ny teknologi har redusert forbruk og støy. Nye, mer kultiverte og lettere dieselmotorer har gjort denne motortypen mer attraktive i båter av denne størrelsen. Men rent økonomisk og bruksmessig må det være helt spesielle argumenter for å velge diesel.
Tøff match på 23 foter
Når båten blir større, blir valgene tøffere. I testen med den 23-fots daycruiseren Flipper 705 DC, møtes en 5,0-liters V8 bensinmotor, en fire-sylindret 2,8-liters diesel og en fem-sylindret 2,5-liters diesel. Effekten ligger på 260, 230 og 190 hk.
Les testen av Mercruiser 5,0, CMD 2,8-150 og Volvo D3-190
Her er forbruksfordelen til dieselmotorene større, og ligger i regionen 30-50 %. Men bensinmotoren er fortsatt raskest, med 3-6 knop avstand til båtene med diesel. Den beste dieselmotoren overrasker med lavt støynivå, men økonomisk er det fortsatt et åpent regnestykke om diesel faktisk lønner seg. Særlig hvis du handler en bruktbåt der prisforskjellen mellom diesel og bensinutgave relativt sett er stor.
Diesel sterk på store båter
I testen med den 28 fot store Sea Ray 275 Sundancer, barker ikke mindre enn fem motorer sammen. Tre store V8-bensinmotorer fra Mercruiser møter en helt ny og en litt eldre Volvo Penta-diesel.
Og det er når vi kommer opp i denne båtstørrelsen diesel for alvor biter fra seg. Ikke bare er moderne dieselteknologi de gamle bensinmotorene overlegne slik at fart og støy er vel så bra, men med kjørelengde for en typisk feriebåt og et forbruk som i beste fall kan være rundt halvparten av en bensinmotor, er lommeboken og miljøet også vinnere. Men også her kan bensin være aktuelt, om båten ikke kjøres så langt og forskjellen i innkjøpspris er stor. Det er i alle fall ingen dum idé å børste støvet av kalkulatoren, før du tar et endelig valg om drivstofftype i din neste båt.