Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck
Rimelige solskinnsbåter
Med hyggelig pris og innbydende design frister de to franske modellene. Men alt er ikke like lekkert bak fasaden.
Tekniske data
Lengde: 6,15 m
Bredde: 2,44 m
Vekt: ca. 1400 kg
Drivstofftank: 137 l
Vanntank: 50 l
Køyer: 2
Motor: Suzuki DF115-175
Pris Cabrio:
399 900 kroner (testbåt)
349 900 kroner (115 hk)
Pris Sun Deck:
347 900 kroner (testbåt)
334 900 kroner (115 hk)
De mindre båtene i den såkalte Flyer-serien er viktige for Beneteau. Derfor er det ingen ulempe at Beneteaus nye 6,15 meter lange skrog er bygget i to versjoner, nemlig 650 Cabrio og 650 Sun Deck.
Cabrio er innredet som en tradisjonell liten daycruiser, mens Sun Deck har en planløsning der fordekket er flatt og myntet på en stor solmadrass - en løsning som er svært populær rundt Middelhavet. Begge båtene har lyst, kremgult kunstskinn i benkeputene, lys finer i skott og instrumentbord i sølvfarget plast, noen av detaljene som gjør dette til trivelige og friske innslag i småbåtklassen.
Selv om dette i første rekke er båter myntet på dagsturer under sommersolen, har faktisk Beneteau fått utnyttet plassen under dekk godt på begge båtene. Her nede er det pent og ryddig, takhøyden er fin og to personer får grei overnattingsplass. Begge båtene har plass til kjemisk toalett, og får pluss for fine tekstilputer.
Beneteau 650 Cabrio
Cabrio er tegnet med det skandinaviske markedet i tankene, og har i så måte en cockpitløsning vi kjenner igjen i mange utenbordsmotoriserte DC-båter. Det betyr teakbelagt dørk og fordekk som standard, samt en brukervennlig kalesje med en heller trang kalesjegarasje. Når vi i tillegg finner et lite rom for tauverk på badeplattformen, samt faste fenderholderer på hver side av motorbrønnen, glemmer vi nesten at dette er en franskmann.
At båten har latinsk blod, blir likevel fort klart. Mot babord i cockpit har Cabrio en bred co-pilotbenk med vippbar ryggstøtte, som sammen med en innleggsplate lager en smal solseng. Når platen er borte blir det plass for et rundt plastbord med koppholdere. Ikke noe spisebord, med andre ord, men dette er som kjent en solskinnsbåt.
Like fullt har Beneteau husket å lage plass til en enkel gasskoker foran ved vindskjermen, og har dessuten med en liten vask med utdragbart dusjhode bak førerplassen - men det blir noe langt å trekke denne dersom man ønsker seg en dusj på badeplattformen.
Førerplassen er fin, med god oversikt over Suzukiinstrumenter og Garmins 520-plotter, men Beneteau har merkelig nok glemt å farge toppen av dashbordet for å hindre reflekser i ruta. Førerergonomien kan også bli bedre, selv om stolen gir fin støtte. At Suzukimotoren kan leveres med fjernstyring fra Coastkey, er en fin sikkerhetsdetalj: Motoren stopper nemlig dersom føreren skulle falle i sjøen.
Les også:
Beneteau 650 Sun Deck
Sun Deck er mer bruksbåtinspirert enn sin søster, med mulighet for å fjerne midtdelen i akterbenken for bedre dørkplass. Det gir rom for vannski eller dykkerflasker. Men det er i første rekke fordekket med den store solmadrassen som preger denne båten. Sun Deck har dessuten en gangvei på babord side av konsollen, noe som gir lett passasje til og fra dekket.
Båten har også feste for bord i dørken, og lett tilgang til bensintanken igjennom en stor luke. Litt upraktisk er det at Sun Deck mangler stuverom akter for tauverk og fendere; dette i tillegg til flytevester finner nok veien ned under fordekket.
Førerplassen er kledelig og oversiktlig, men bak rattet blir man nærmest tvunget opp i stående, for avstanden til ratt og girspak er for stor. Størst er problemet for sidemannen, som ikke har noe fornuftig å holde seg i ute i bølgene. Allerede her får vi en antagelse av at Beneteau ikke har bygd noen kjøremaskiner denne gangen.
Les også:
Klarer seg med mindre motor
Halvmeterbølgene utenfor Hankø skal også røpe at dette er badebåter fremfor kjørebåter. Ikke at Sun Deck og Cabrio skiller seg ut i negativ forstand - de er naturlig nok ganske like i sjøen og leverer hva man forventer av italienskdesignede småbåter myntet for Middelhavet: Et bredt, stabilt skrog med som går utdramatisk og stødig. Det kjennes lettkjørt og finner ikke på morsomheter på bekostning av besetningen.
Når vi nærmer oss 40 knop, slår og skrangler 650 i sjøen, noe justering av powertrimmen ikke hjelper så mye mot. Testbåten 650 Cabrio virket dessuten en anelse fremtung, sender opp mer vann fra baugen enn snittet i klassen.
Disse båtene trives klart best mellom 25 og 30 knop, i hvert fall når sjøen bryter litt. Da er det unødvendig med de store 175 og 140 hk som satt på våre testmodeller. En 115 hk passer nok bedre. Det holder til fine innaskjærsturer på varme og vakre sommerdager, som disse båtene egner seg best til.
Les også:
Testdata 650 Cabrio med Suzuki DF175
Turtall |
Støy dBA |
Drivstoff l/nm |
Fart i knop |
2000 |
65 |
1,1 |
6,3 |
2500 |
71 |
1,3 |
8,9 |
3000 |
73 |
1,0 |
15,0 |
3500 |
74 |
0,8 |
22,8 |
4000 |
76 |
0,9 |
27,5 |
4500 |
81 |
1,0 |
30,8 |
5000 |
85 |
1,1 |
34,3 |
5500 |
83 |
1,2 |
38,5 |
6000 |
82 |
1,4 |
43,4 |
Testdata 650 Sun Deck med Suzuki DF140
Turtall |
Støy dBA |
Drivstoff l/nm |
Fart i knop |
2000 |
72 |
0,7 |
6,4 |
2500 |
77 |
1,3 |
7,6 |
3000 |
81 |
1,0 |
12,1 |
3500 |
79 |
0,8 |
18,4 |
4000 |
79 |
0,8 |
23,7 |
4500 |
80 |
0,8 |
27,0 |
5000 |
83 |
1,0 |
30,9 |
5500 |
82 |
1,1 |
35,0 |
6000 |
84 |
1,1 |
38,3 |
Denne saken ble første gang publisert 16/02 2009, og sist oppdatert 26/06 2017.