Trippeltest:
Velg riktig motor
Innenbords med aksel, hekkaggregat med drev eller utenbordsmotor. Hva skal man velge?
Dette sier eksperten:
Bengt-Erik Iversen, journalist i Vi Menn Båt, har lang fartstid som båttester. Han tilbringer mye tid på sjøen og har testet utallige båter, deriblant mange styrhyttebåter. Her er hans fordeler og ulemper med de tre motoralternativene:
Innenbords m/aksling:
Minus: Høyere innkjøpspris, høyt støynivå, dårlig manøvrering ved bakking, begrenset fartsområde.
Pluss: Driftssikkerhet, gunstig forbruk, lavere tyngdepunkt, mulighet for sluregir, lett å selge brukt.
Hekkaggregat m/drev:
Minus: Mer utsatt for slitasje enn aksling, litt ukurant vare i sjarker, drevbytte er dyrt.
Pluss: Kompakt installasjon, bra manøvrering, enklere støyisolering, drevet kan heves, trim i lengderetningen, høyere hastighetsområde.
Utenbordsmotor:
Minus: Høyere drivstofforbruk, moderne motorer støyer lite, høyere tyngdepunkt gjør båten blir lett i forskipet (driver fortere av).
Pluss: Gunstigere i innkjøp, enkel tilgang for service/vedlikehold, enkelt å bytte motor (men også enklere å stjele), begrenset mulighet for tilleggsutstyr (varme fra motor, ladekapasitet), flere motorvalg.
Styrhyttebåtene blir stadig mer populære her i Norge, kanskje ikke er så rart tar man klimaet i betraktning. Økt etterspørsel betyr også flere tilbydere og deretter flere varianter av samme konsept. Vi har testet tre styrhyttebåter med tre forskjellige motoralternativer; innenbords med aksel, hekkaggregat med drev eller utenbordsmotor. Alle har sine fordeler, alle sine ulemper.
Les testene av de tre båtene under.
Mindre støy
Arvor 230 har med sin innenbordsmotor på 150 hk fra Cummins Mercruiser og aksel en velprøvd og velfungerende drivlinje. Fordelen med en slik løsning er at man samler vekten av motoren dypt nede i midten av båten, noe som bedrer stabiliteten i sidesjø og ved vektforflytning om bord. Den opphøyde motorkassen denne løsningen drar med seg stjeler plass på akterdekket, og med motoren nærmere hytta er støynivået vesentlig høyere enn i de to andre variantene.
Quicksilver 640 er en del mindre enn Arvor 230 og har et hekkaggregat med drev på 130 hk fra samme motorprodusent. Støynivået er tydelig lavere og gir mye mindre vibrasjoner i hytta.
Nettopp dette er Sessa Dorado med sin Yamaha utenbordsmotor sitt sterkeste kort - man hører knapt motoren i forhold og bensinmotoren har dessuten mye mykere gange.
Les også: Stor test av fornuftige helårsbåter
Høyere forbruk
At Arvor 230 bruker mer drivstoff enn de to andre er ikke så merkelig - nesten dobbel vekt og en meter lenger skrog gjør store utslag. Sammenligner vi Quicksilver og Sessa Dorado er tallene overraskende like.
Påhengsmotoren har naturlig nok bredere arbeidsområde og høyere toppfart, men den bruker også en del mer drivstoff på toppen av skalaen. Mer interessant er det at den økonomiske farten ligger omkring 22 knop i begge båtene, og at forbruket på de to ligger veldig jevnt akkurat i dette området. Tar vi med i beregningen at dieselprisen er vesentlig lavere enn bensinprisen kommer hekkaggregatet best ut akkurat her.
Les også: Test av rimelige helårsbåter
Praktisk
Selv om utenbordsmotoren og hekkaggregatet har sine klare fordeler, så er ikke innenbordsmotoren i Arvor helt malplassert. En ting er nevnte stabilitet, men en annen ting er tilgangen til motorens servicepunkter gjennom motorkassa på dekk - det blir ikke særlig mye enklere.
Dessuten er dette en velprøvd, veldig enkel og vi må si velfungerende konstruksjon. Også gir den litt av den gamle gode nyttebåtfølelsen mange kanskje har fra en gammel dieselskøyte eller lignende.
Hekkaggregatet er slik sett den minst praktiske løsningen. Å bytte drev er dyrt og slitasjen er mer framtredende sammenlignet med en akselløsning.
Denne saken ble første gang publisert 25/03 2011, og sist oppdatert 28/06 2017.