Test: Yamarin Cross 46 SC m/Yamaha F40, 2016

En fasit på enkel båtglede

Den nye aluminiumshybriden er ikke så stor. Men gir en svært påkostet følelse.

Pluss ikon
GOD VEKTING: Vektfordeling er et nøkkelord for å lykkes med en liten båt. Den skal plane lett, selv med to voksne personer på akterbenken. Derfor er det plass til den separate 25-liters bensintanken i sittebenken foran styrekonsollen.
GOD VEKTING: Vektfordeling er et nøkkelord for å lykkes med en liten båt. Den skal plane lett, selv med to voksne personer på akterbenken. Derfor er det plass til den separate 25-liters bensintanken i sittebenken foran styrekonsollen. Foto: Yamarin
Først publisert Sist oppdatert

Aluminiumshybrider er en felles­betegnelse på båter med aluminiumsskrog og innredning i glassfiber. Da får den en kombinasjon av aluminiumbåtenes solide, stive skrogkonstruksjon og den mer lune opplevelsen en innredning i glassfiber sørger for.

Også i Norge har Yamarins Cross-serie slått godt an etter debuten i 2010. I fjor var Cross 64 BR en av Yamarins bestselgere her i landet. Men fokuset hos Yamarin har i hovedsak vært på større aluminiumshybrider. Men for 2016-sesongen er det endret. De to store nyhetene er nemlig av langt mindre kaliber; Cross 54 BR og Cross 46 SC. To båter som passer fint til innaskjærsturer i skjærgården, og med prisfordelene mindre skrog, utstyr og motorer gir. 

I denne testen ser vi nærmere på minstemann av de to nykommerne. Yamarin var innledningsvis en smule i tvil om en såpass liten aluminiumshybrid ville fungere både teknisk og markedsmessig. Etter vellykket testing av prototypen, ble det imidlertid gitt klarsignal.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GODT UTNYTTET: Båten er godkjent for fire personer, og sitteplassene er godt dimensjonert ut fra et slikt behov. Det er en stor benk foran konsollen, samt en langsgående benk på venstre side og fram mot baugen.
GODT UTNYTTET: Båten er godkjent for fire personer, og sitteplassene er godt dimensjonert ut fra et slikt behov. Det er en stor benk foran konsollen, samt en langsgående benk på venstre side og fram mot baugen. Foto: Yamarin

God sittekomfort

Det første som slår deg med Yamarin Cross 46 SC er hvor fint det er ombord. Her er det ingen kompromisser i forhold til de større Cross-modellene. Samme gode puter, like fin finish på glassfiberinnredningen og tilsvarende smarte detaljløsninger – alt skalert ned til å passe en båt på 4,62 meter lengde og 1,85 meter bredde.

Båten er godkjent for fire personer, og sitteplassene er godt dimensjonert ut fra et slikt behov. Det er en stor benk foran konsollen, samt en langsgående benk på venstre side og fram mot baugen. Ikke noe problem å sitte tre personer forut, med andre ord.

Dessuten kommer omtanken for detaljer godt fram. Sittehøyden er tilstrekkelig og putepolstringen god. Det er ikke alltid tilfellet i en liten båt som skal være selvlensende i tillegg til alt annet. God høyde på benkene gir også en annen bonus: Her er det godt med stueplass under.

Vektfordeling er et nøkkelord for å lykkes med en liten båt. Den skal plane lett, selv med to voksne personer på akterbenken. Derfor er det plass til den separate 25-liters bensintanken i sittebenken foran styrekonsollen.

Og synes du 25 liter blir for snaut, er det plass til to slike tanker der. Med bakgrunn i testdataene (se tabell) kan du regne med et forbruk på 8–10 liter i timen ved blandet kjøring. Da utvider du praktisk brukstid mellom tankinger fra 2-2,5 timer til 4–5 timer. Så om du ikke er spesielt glad i iskrem-stopp på den lokale marinaen, kan det være en idé.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD VEKTING: Vektfordeling er et nøkkelord for å lykkes med en liten båt. Den skal plane lett, selv med to voksne personer på akterbenken. Derfor er det plass til den separate 25-liters bensintanken i sittebenken foran styrekonsollen.
GOD VEKTING: Vektfordeling er et nøkkelord for å lykkes med en liten båt. Den skal plane lett, selv med to voksne personer på akterbenken. Derfor er det plass til den separate 25-liters bensintanken i sittebenken foran styrekonsollen. Foto: Yamarin

Lettkjørt og trygg

På vår testbåt sitter den største motoren, en Yamaha F40. Den passer fint til båten og gir solid fraspark med sprek toppfart på over 28 knop. Lydbildet er sjarmerende på typisk tresylindret måte, i alle fall så lenge du unngår full gass i lengre perioder.

Tekniske data:

  • Lengde: 4.62 m
  • Bredde: 1.85 m
  • Vekt: Ca. 375 kg
  • Personer: 4
  • Motor: 30–40 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris: Fra ca. 185 000 kroner

Fordelen med å velge den sterkeste motoren er at du kan ligge rundt 1000 o/m under toppturtall med hyggelig støynivå og forbruk. Samtidig kommer du deg raskt dit du skal med en marsjfart på ca. 23 knop. Båten vil også kjennes livlig selv om du har med deg flere personer eller last om bord. Sjøegenskapene er behagelige og Yamarin Cross 46 SC kjennes trygg til sitt tiltenkte bruksområde i beskyttet farvann.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GJENNOMFØRT: I Yamarin Cross 46 SC er det ingen kompromisser i forhold til de større Cross-modellene. Samme gode puter, like fin finish på glassfiberinnredningen og tilsvarende smarte detaljløsninger – alt skalert ned til å passe en båt på 4,62 meter lengde og 1,85 meter bredde.
GJENNOMFØRT: I Yamarin Cross 46 SC er det ingen kompromisser i forhold til de større Cross-modellene. Samme gode puter, like fin finish på glassfiberinnredningen og tilsvarende smarte detaljløsninger – alt skalert ned til å passe en båt på 4,62 meter lengde og 1,85 meter bredde. Foto: Yamarin

På en båt av denne størrelsen er det fornuftig med sidekonsoll og førerplass på akterbenken. Styreposisjonen er plassert slik at du unngår skjev vektfordeling når du kjører alene. Avstanden mellom akterbenk og konsoll er slikt at sitter lett tilbakelent ved rolig kjøring og flat sjø. Når du kjører fortere eller det er urolig sjø, må du sette deg framover på benken for å få tilstrekkelig kontakt med ratt og gass.

Yamarin har satset på en bra grunnutrustning, noe som gir en behagelig kort liste over ekstrautstyr. Kartplotter med inntil 8-tommers skjerm, kalesje, havnepresenning og aluminiumsdørk er de viktigste elementene du må betale ekstra for.