Test Yamarin 65 DC med Yamaha F150
Daycruiser som sier seks
Yamarin 65 DC overtar etter 64 DC, en av de mest solgte daycruisermodellene gjennom flere år. Endringene er ikke revolusjonerende, men viktige. Og hvorfor endre en vinneroppskrift?
I forhold til 64 DC er 65 DC kort sagt en penere båt å se på med en forsiktig dekor på skrogsiden. Man beveger seg trygt over gangsonen på det teakbelagte dekket og gjennom midtvinduet.
Den største endringen ligger i en helt ny utforming av trinnene. De er ikke så brede og gode som på 64-modellen, men fungerer helt greit. Gevinsten er desto større:
Nå har man fått på plass en moderne skyvedør og den hengslede, tobladede døren er borte. Instrumentbordet har fått en ny og elegant utforming med en stor kartskjerm rett i siktlinjen.
Den er av touch-typen og krever litt tilvenning - spesielt fordi man også får opp motorinformasjonen på skjermen.
Om det er en god løsning kan diskuteres. Er man kommet opp i lesebrillealder, betyr det i praksis at man alltid må ha brillene for hånden og det er et minus for den voksne målgruppen.
Bortsett fra det, er kartskjermen stor og fin. Hele førerplassen er meget bra utformet og nær det perfekte rent ergonomisk. En konturformet skipper- og passasjerstol er på plass med fast stopping og vippepute. Stolene kan dreies akterover når sittegruppen er i bruk.
Les mer
Litt større: Test Yamarin 68 DC
Litt billigere: Test Yamarin 61 CC
Den gode kvalitetsfølelsen
Tekniske data
- Lengde: 6,3 m
- Bredde: 2,5 m
- Vekt: 1170 kg
- Motor: 115- 225 hk
- Bensintank: 143 l
- CE-kategori: C
- Maks. antall personer: 7
- Antall faste køyer: 2
- Motor testbåt: Yamaha F150AETX
- Pris fra: 487 410,-
- Pris testbåt: 487 410,-
- Produsent: Konekesko OY
- Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
- Internett: www.yamaha-motor.no
Den U-formede sittegruppen er enda noen hakk bedre enn på 64 DC og trinnet ut mot badeplattformen har en liten pute som lett fjernes. Man sitter som tidligere rimelig dypt og beskyttet i sittegruppen med faste puter og ganske høye, komfortable ryggputer.
Spiseplass rundt det elegante bordet blir det for hele familien. Solseng eller ekstra køye kan man også rigge til.
Særlig mye mer plass enn i 64 DC får man ikke, men det er høy standard på både stoler og i sittegruppe. Den gode kvalitetsfølelsen får man umiddelbart. Farge og materialvalg er førsteklasses og finishen upåklagelig.
Forbedringer er å finne på kalesjegarasjen, utformingen av badeplattformen og stuverom i trinnene akter. Under benkene er det også ganske god stuveplass og vil man ha et minipantry og kjøleboks kan det velges fra listen over ekstrautstyr.
Les mer
Seks rimelige skjærgårdsjeeper
En bedre båt
Inne i kabinen er det fortsatt køyeplass for to og muligheter for toalettløsning. Litt større volum er det nok blitt, men det aller viktigste er at den nye skyvedøren gjør det mye enklere å entre kabinen.
Testdata
Turtall |
Fart i knop |
Støy dBA |
Forbruk l/nm |
2000 |
6,5 |
70 |
1,28 |
2500 |
10 |
75 |
1,37 |
3000 |
17,3 |
77 |
0,88 |
3500 |
23,4 |
78 |
0,88 |
4000 |
28,1 |
80 |
0,91 |
4500 |
32,8 |
83 |
1,01 |
5000 |
37,4 |
84 |
1,09 |
5700 |
43,7 |
89 |
1,37 |
Det er lyse stoffer på putene og en gjennomført flott finish i hele kabinen. Lufteventiler er på plass i hver side og en soldrevet ventil er montert på dekket.
I forhold til 64 DC byr ikke 65 DC på så mye mer, men alt er produktutviklet og resultatet er en enda bedre gjennomtenkt båt på de små og store detaljene.
Man har kort sagt lykkes utmerket i å utvikle en ny modell som skal erstatte den gamle storselgeren uten å kaste på dør alt som allerede var bra.
Les mer
Nydelig i sjøen
Ifølge produsenten er skroget og bunnen nesten identisk med 64 DC, med bare noen små justeringer. Det er et godt valg, for den forrige modellen har førsteklasses sjøegenskaper.
Under testen varierte forholdene fra nærmest stille vann til en frisk kuling med hissig sjø og bølger opp mot to meter. Og hele veien imponerer skroget med førsteklasses komfort.
I småbølger opp til drøye halvmeteren kjører båten faktisk bare bedre desto fortere det går. I hastighetsområdet 24 til 28 knop bare glir man av gårde på en svært behaglig måte.
Det er ingen overraskelser i sving og når vi den siste dagen møter hissige bølger, må farten riktignok ned. Tross tøffe slag kommer det ikke ulyder fra båten og skroget virker veldig stivt.
At testbåten går så fort som 44 knop i toppfart, resulterer også i respektable fartsegenskaper. Dermed skal det også være tilstrekkelig med 115 hk på hekken.
Les mer
Amerikansk på sitt beste: Test Sea Ray 235 WWE
Test av fem rimelige daycruisere