Test Windy 26 Kharma
Strøken daycruiser fra Windy som koster under en million
Windy går tilbake til røttene med sin nye Windy 26 Kharma. Her får du en rendyrket daycruiser som føyer seg pent inn i rekken av Windy-klassikere.
Det var ikke gitt at Windy igjen skulle lansere en ny innstegsmodell i daycruisersegmentet.
- Men etter nøye vurderinger, fant vi ut at Windy 26 Kharma skulle bli vår neste nye båt etter suksessmodellen 31 Zonda, forteller Windy-direktør Knut Heiberg-Andersen.
- Vi ville gjerne skape en båt som ligger tett opptil Windys kjerneverdier, sier Heiberg-Andersen.
Nyheten har premiere på Holmen Fjordhotell i Asker 1-4. september, i forbindelse med den store båtmessen Båter i sjøen.
Nå er verftet tilbake til det som for mange nordmenn er Windys hjemmebane: De elegante, sportslige daycruiserne som 22 DC, 22 Sport, 7500 og 25 Mirage.
Den mest gledelige overraskelsen får du på prislisten: Prisen starter nemlig under en million, noe som er svært konkurransedyktig.
- Det er flere årsaker til at vi får til en god pris på Windy 26 Kharma, forklarer Windys salgs- og markedssjef Karl-Audun Skretteberg.
- Båten klarer seg fint med en Volvo Penta D3 fra 170 til 220 hk og vi har jobbet bevisst med å strømlinjeforme produksjonen. Dessuten har tatt utgangspunkt i skroget på 25 Mirage og forlenget dette for å få til en større badeplattform.
Introduksjonsprisen på Windy 26 Kharma ligger på 995 000 kroner. Da får du en Volvo Penta D3-170 og en bra utstyrspakke med blant annet teak i cockpit og på badeplattform, trimplan, Raymarine C90W kartplotter, radio med docking, toalett med septiktank, dørklys i cockpit, dregg, tauverk, fendere og flagg.
Et tydelig konsept
Testdata
Turtall, o/m |
Fart, knop |
Støy, dBA |
Forbruk, l/Nm |
1000 1300 1600 2500 2800 3100 3400 3700 3950 |
6,2 7,4 8,5 21,6 25,5 29,3 32,8 36,4 38,9 |
60,9 65,3 69,4 77,4 78,0 79,4 79,4 81,6 81,2 |
0,35 0,63 1,03 0,84 0,82 0,84 0,93 1,03 1,44 |
Når du går om bord i Windy 26 Kharma er det umiddelbart klart at denne båten er en rendyrket dagsturbåt. Uteplass, sjøegenskaper, design og sosiale sittemuligheter er prioritert.
Kharma forsøker ikke å være en masse forskjellige ting som ville ha gått ut over hovedegenskapene.
Her finner du eksempelvis ikke pantry. Skulle man ha plassert det et sted i cockpiten, ville straks sittegruppe, førerplass eller kanskje den store solsengen måttet lide. Foran copilotsetet er det likevel blitt plass til en liten vask.
Selv om uteplassen er stor, er det fortsatt rom nok for to personer til å overnatte i lugaren under dekk. Et ordentlig marinetoalett hører med, lett tilgjengelig under en luke i dobbeltkøya.
Interiørmessig er det den store og fleksible sittegruppen, med tilhørende solplattform som er høydepunktet i Kharma. I stedet for en tradisjonell U-sofa, har Windy laget tre individuelt utformede grupper.
Ved å flytte ryggstøtten til aktersofaen bakover på solplattformen, får du en stor liggeplass for de riktig fine dagene.
Under den langsgående sitteputen på babord er det rom for fire fendere. Her er også det elegante bordet i høyglanspolert mahogni festet når det ikke er i bruk.
Stramt interiørdesign
Noen stusser muligens på at Windy har valgt faste seter og ikke bruker søylestoler, et populært valg på andre båter i klassen.
Tekniske data
- Lengde, m: 7,85
- Bredde, m: 2,5
- Vekt, kg: 2200
- CE kategori: B
- Konstruksjon: Win Tec
- Drivstofftank, l: 300
- Ferskvannstank, l: 70
- Køyeplass: 2
- Maks motor: VP 5,7 GXIE (320 hk)
- Motor, testbåt: 1 x VP D3-220
- Toppfart: 40 knop
- Konstruktør: Hans Jørgen Johnsen
Forklaringen er enkel: Du slipper å bekymre deg for eventuelle ulyder eller slark som følge av tøff kjøring i bølger. Det kjennes og er helstøpt.
Utfordringen ligger i at det ikke er justeringsmuligheter på setet. Testbåten er byggenummer én, og Windy sier at de fortsatt har noen mindre tilpasninger som skal til før de er helt fornøyd.
Sin vane tro har Windy stram regi på instrumentbordet. Her sitter alt der det skal, med primærinstrumentene lett synlig og trimflaps samt trimbryter lett tilgjengelig ved og på gasspaken. I dashbordet er det er plass til Raymarine C-serie Wide kartplotter på opptil 14 tommer.
Lett motor et pluss i sjøen
Volvo Penta D3 med tørrvekt på 363 kilo inkludert drev er en relativt lett dieselmotor. Det merkes umiddelbart og fordelaktig i en båt som Windy 26 Kharma.
Båten har ikke planingsterskel, den kjører derfor uanstrengt og uten høy baug i alle fartsområder. Dessuten er den svært godt balansert i lengderetning, og lander kontrollert om du skulle få et svev.
Priser
- Volvo Penta D3-170: 995 000,-
- Volvo Penta D3-220: 1 111 000,-
- Volvo Penta D4-300: 1 207 800,-
- Volvo Penta 4,3 GXIE: 1 051 100,-
Med testbåtens Volvo Penta D3-220 er fartspotensialet på 40 knop, en hastighet som skroget takler uten problemer.
Den er stabil, trygg og dessuten lettkjørt, siden det er lite behov for å bruke motortrim eller trimflaps særlig aktivt.
Lite støy og lavt forbruk
I motorrommet har Windy lagt ned mye jobb for å kapsle inn motorstøyen. Her er det mye dempingsmateriale og en lufttett pakning rundt motorrommet som holder mest mulig av diesellyden unna cockpit.
Det resulterer i en stillegående båt: Lydbildet er rundt og avslepet, mens støymåleren holder seg på behagelig lave 77-79 dBA i fartsområdet 20-33 knop.
Det aller viktigste og gledeligste ved testresultatene er likevel det lave forbruket i hele marsjfartområdet.
Ved 2800 o/m og 25,5 knop drar D3-motoren kun 21 liter diesel i timen, noe som betyr et forbruk på drøyt 0,8 liter per nautisk mil. Det er imponerende og gjør at du får mye båtglede ut av drivstoffbudsjettet.
Alle de viktige elementene som sørger for den gode følelsen av kvalitet er på plass: Bøylen rundt vindskjermen, omtanken i små detaljer, soliditeten i materialer og utstyr, samt en finish som gjør at båt nummer én like gjerne kunne vært nummer hundre i serien.
Les mer
Windy 40 Maestro: Norsk superbåt
Windy T52 Black Bird: Røkkes leketøy
Denne saken ble første gang publisert 31/08 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.