Test Uttern D62 med Mercury 150 hk Verado, 2011
I kjent farvann
Den nye Uttern D62 konkurrerer i det mest populære området for daycruisere.
Uttern er et tradisjonsrikt båtmerke med stor tilhengerskare i Norge. Derfor er det ekstra spennende når de kommer med Uttern D62: En helt ny daycruiser i den populære seksmeters-klassen.
Uttern D62 bygger på samme skrog som bowrider-modellen UtternT62 vi har testet tidligere i år.
Full kabin og innredning er ensbetydende med rundt 400 kg høyere vekt enn bowrider-utgaven og det meste av den økte vekten ligger foran midtskips.
Det merkes klart på balansen i båten, hvor D-modellen kjører roligere og man må tilte motoren maksimalt ut for å få en sporty snert i båten.
Fartsmessig blir utslaget mindre - man mister ca. 1 knop i toppfart og får ett sekund tregere akselerasjon fra 0 til 30 knop. I ren kjøreopplevelse er forskjellen større:
D-modellen ligger mye roligere i hele fartsområdet og her kunne det faktisk vært morsomt å teste båten med en større motor på 200 hk.
Jevnt over oppleves Uttern D62 som sikker og behaglig. Den tar i mot bølger opp til en meter uten store ubehagligheter, men ved kjøring med sjøen på skrå fikk vi noen ganger merkbare slag på chinen.
Les mer
Norsk utfordrer: Test Skibsplast 605 DC
Trygghetsfølelse
Tekniske data
- Lengde: 6,15 m
- Bredde: 2,4m
- Vekt: 1360 kg
- Motor: 115 - 200 hk
- Bensintank: 160 l
- CE-kategori: C
- Maks. antall personer: 7
- Antall faste køyer: 2
- Motor testbåt: 150 Verado
- Pris fra: 387 160,-
- Pris med 150 Verado: 439 052,-
- Pris testbåt: kr 488 522,-
- Produsent: Brunswick Marine
- Importør: Brunswick Marine in Norway (Marinepower International Limited)
- Internett: www.uttern.com
Uttern har valgt en småklassisk design på D62 uten de store sprellene rent utseendemessig. Orange skrogside får økt oppmerksomhet, og en god del kunder har valgt denne og en mer omfattende utstyrspakke i SE-versjon.
Det beste med båten er et ganske høyt fribord og det bidrar til at båten føles større ut enn den faktisk er i forhold til lengde- og breddemålene. Økt fribord er ensbetydende med tørr gange i medsjø og innredningen kan legges lavere i forhold til karmene på overbygget.
Det bidrar til en økt trygghetsfølelse spesielt i den U-formede sittegruppen. Et opplagt pluss om man eksempelvis har småbarn med på tur.
Selve sittegruppen byr på ganske mye plass og kombinert med et bra bord, får man trivelig spiseplass for hele familien.
Alternativt kan sittegruppen konverteres til en solseng eller en ekstra dobbeltkøye under kalesjen. Uttern har satset på nye stoffer i et vannavstøtende materiale og i en mørk beige farge som virker slitesterkt og motstandsdyktig mot smuss.
Les mer
Forbedret kalesje
De riktige detaljene er på plass: God gangsone over fordekket med midtvindu som åpnes, svært gode trinn i ned til dørken, moderne utforming av badeplattformene med trinn og stuverom under og kalesjegarasje bak akterbenken. Instrumentbordet har moderne utforming med plass til kartplotter rett i siktlinjen. Båten er godt utstyrt og har blant annet toalett som standard.
Etter at Vi Menn Båt hadde påpekt svakheter med den opprinnelige kalesjeløsningen, reagerte Uttern raskt og kom på plass med en ny kalesje i ett stykke og lett duk.
Les mer
Tre flotte, brukte daycruisere
Spennende nysatsing: Askeladden C62
Harmonisk motor
Prismessig ligger Uttern D62 i området fra ca. 400 til 500 000 kroner, avhengig av utstyr. Vår båt var utstyrt med en Mercury Verado 150 hk.
Motorinstallasjonen har et lavt støynivå på førerplass, mellom 80-82 dBA i området 22 til 30 knop er bra. I samme område er drivstofforbruket godkjent; mellom 0,94-1,14 liter per nautisk mil.
Testdata
Turtall |
Fart i knop |
Støy, dBA |
Forbruk, l/nm |
2000 |
6,3 |
73 |
1,06 |
2500 |
7,6 |
76 |
1,29 |
3000 |
11,2 |
76 |
1,23 |
3500 |
16,5 |
80 |
1,02 |
4000 |
22,4 |
80 |
0,94 |
4500 |
26,7 |
81 |
1,03 |
5000 |
30 |
82 |
1,14 |
5500 |
32,2 |
83 |
1,39 |
6100 |
36,2 |
85 |
1,55 |
Se tabellen med testdata til høyre for alle detaljer.
Velger man en av tilleggspakkene på prislista har man en velutstyrt båt, men da ligger prisen tett på en halv million. Og der ligger også de tøffeste konkurrentene.
Noen revolusjonerende nykomling kan vi ikke kalle Utterns nye daycruiser. Den har omtrent det samme som konkurrentene, men på et punkt er vi litt forundret.
Vi nevnte trappetrinnene. Ja, de er brede som bare det, men det har gått på bekostning av døra inn til kabinen. Den er av den tradisjonelle, hengslete varianten med en luke over.
Inngangen er trang og man kunne ha gjort trinnene smalere og døren bredere. Hos Uttern sier man at man i kundeundersøkelser har funnet ut at de typiske kjøperne ønsker brede trinn i trappen og derfor har prioritert dette.
Les mer
Test: Seks rimelige skjærgårdsjeeper
Denne saken ble første gang publisert 06/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.