Test Targa 25.1 med VP D4-260
Tidløs kvalitetsbåt
Targas 25.1 er målestokken for alle som vil lage tøffe helårsbåter.
I bilverdenen snus ofte det meste på hodet når nye modeller lanseres. Slik er det gjerne ikke i båtverdenen, noe som først og fremst har kostnadsmessige årsaker.
At litt forandring uansett fryder, er ikke Targa så opptatt av. Selv i den fjerde utgaven av Targa 25 - over 30 år siden førsteutgaven traff vannflaten - dreier det seg om å holde på form og gamle, velfungerende funksjoner, slik at det skapes en rekke av tidløse båter.
Dette er ikke så dumt med tanke på bruktmarkedet, for du går ikke av moten med en Targa selv om den teller noen år. Det vitner høye bruktbåtpriser om.
Ulempen er uansett at du løper en risiko for å virke utdatert, for her går en hårfin linje.
Og når jeg titter inn under tak i denne splitter nye Targaen, får jeg en følelse av å gå tilbake i tid. Traust skinn og oljet teak gjør dette til en både mørk og lite spennende båt interiørmessig.
Kvalitetsfølelsen sitter imidlertid fortsatt bra, for dette er godt håndverk, og finishen er som alltid upåklagelig. Jeg savner bare én eller to nye elementer som vitner om at Targa er inne i et nytt årtusen.
Les mer
Sjø og ski: Med Targa på topptur
Mange praktiske løsninger
Tekniske data
- Pris: Fra 1 255 000 kroner
- Motormerke og type: VP D4-260
- Motoreffekt: 260 hk
- Produksjonsland: Finland
- Lengde (LOA): 8,38 m
- Bredde: 2,88 m
- Dypgang: 1,05 m
- Byggemateriale: GAP
- Vekt: 3400 kg
- Køyer: 2+2
- Kabiner: 1
- Toppfart: 35 knop
- CE kategori: B
- Drivstofftank: 420 l
- Info: www.trn.no
Når det er sagt, kan vi ikke klage stort på utførelsen. Targa 25.1 fremstår som noe mindre i styrehuset enn noen konkurrenter, men plassen er uansett godt utnyttet og vi kjenner igjen løsningene som funker.
Bordet på stang heises enkelt opp under taket og blir borte. Plassen for tre personer på akterbenken er flott, for benken er hevet, noe som gir godt utsyn. Pantryløsningen med vask og to gassbluss finner vi under dashbordbenken foran co-piloten, en løsning som fungerer bra.
Det lange dashbordet er dessuten bra for kartblader og utstyr, noe som er med på å gi Targa en solid dose bruksbåtkredibilitet.
Også kabinen akter gir båten bruksbåtpreg. Under akterbenken finner vi nemlig to langsgående køyer på hver side, noe som totalt gir plass til fire sovende, og mellom køyene finnes et stort skap. Jeg får ikke helt turbåtfølelsen, men dette skulle likevel holde lenge for to på tur.
En løsning vi er glade i er baderommet med toalett plassert fremme med inngang fra fordekket. Her er inne er det stort og fint, og du slipper å sjenere noen sovende under natten. I fullt arbeidsantrekk slipper man dessuten å skitne til salongen i et forsøk på å ta seg til baderommet.
Les mer
Står til seks: Minor 28 Offshore
Solid i sjøen
Med sine 3,4 tonn er ikke Targa 25.1 noe lettvekter. Det er også et av hovedelementene bak konseptet. Denne båten tåler mer sjø enn de aller fleste i sin størrelsesklasse, og det takket være et tykt, kraftig og skummet skrog.
Med en Volvo Penta D4 på 260 hk blir ikke dette en racer, men heller en velbalansert milsluker som tar inn motsjøen med behagelige, tillitvekkende bevegelser.
Det kjennes udramatisk ved førerposisjonen, som i likhet med resten av interiøret kunne trengt seg en oppgradering, men som uten tvil fungerer etter planen og som tilbyr oversikt, brukbar ergonomi og en medfølgende trygghetsfølelse i bonus.
Det interessante med Targas kjøreegenskaper er at båten flyter lett samtidig som den har pondus. Den er ikke av de raskeste, men det kan vi tilgi når vi ser an vekt, størrelse og balansert gange under ett.
Styringen er presis, skroget tilstrekkelig trimmevillig og selv ikke kraftig vind setter denne relativt høye konstruksjonen ut av fatning.
Å plassere en liten flybridge på en båt som dette kan man selvsagt diskutere nytten av, men når man sitter her oppe, ser hvite skumtopper mot horisonten og kjenner sjøspruten i luggen, er man overbevist om at valget er riktig. Targa kan fortsatt flørte med den som er glad i gode sjøegenskaper og ruskete vær.
Les mer
Test av tre rimelige helårsbåter
Denne saken ble første gang publisert 13/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.