Test Ryds 620 MC
En båt for hele året
Ryds følger opp trenden mot helårsbåter med lukket styreposisjon: Vi har kjørt de to splitter nye 20-foterne.
kraftige pålandsvind i Østersjøen. Dermed var det duket for aktiv kjøring i høye bølger med liten båt, en ikke helt ufarlig risikosport.
Svenske Ryds har nå blitt en del av nye Nimbus Gruppen AB, som er et lite konglomerat av svenske verft. Dermed deler de eierskap med både Nimbus og Storebro. At Ryds blir del av en større familie med ressurser skal for oss båtbrukere kunne merkes på en grønnere samvittighet. Det som følge av en mer miljøvennlig produksjon, som her i den vakuumstøpte modellen vi kjører. Utslippene blir lavere og fagfolkene slipper å puste in styrengass dagen lang, mens du får en lettere og stivere båt som i teorien bruker mindre drivstoff.
Sist ut fra hallene til Ryds er i alle fall hyttebåtene eller midtkabinbåtene 620 MC med utenbordsrigg og 20 MC med hekkaggregat. Sistnevnte farkost har vi sett nærmere på i skjærgården utenfor Karlshamn på den svenske østkysten, sammen med utenbordsversjonen.
Dette er en variasjon over et 20-fotsskrog vi har sett fra verftet tidligere. Personlig har jeg vanskelig for styre min begeistring når vi snakker om hyttebåter med negativ helling på vinduene forut. Uten å foregripe konklusjonen, snakker vi her om en helårsbåt med brukbar turfaktor, noe som burde tiltale de fleste småbåtbrukere med tilgang på isfrie havner og øygard.
Tar vi turen under tak på både Ryds 620 MC og identiske 20 MC, er det kanskje ikke spesielt spennende. Men det fungerer aldeles utmerket, med en ren og ryddig førerkonsoll, og enkel sittegruppe med en teoretisk overnattingsmulighet.
Det eneste vi kan sette fingeren på, er at plotteren som nå kommer standard, ikke sitter helt optimalt. Rattet vil dekke deler av skjermen. Dessuten mangler båten defroster. To takluker slipper inn greit med lys, mens de brede sidevinduene sikrer godt utsyn. Atkomsten forut gjennom en stalldørløsning fungerer også fint for tilgang til fordekket. Her føler vi oss trygge bak nokså høye fribord. Grunnet motorkassa blir praktisk bruk av akterdekket noe begrenset av beskjedent dekksareal.
I tråd med tidligere erfaringer med dette velprøvde skroget, ble vi ikke spesielt overrasket over at det fungerer også med overbygg i noe grovere sjø. V-bunnsskroget oppleves som lettdrevet og balansert, selv om vi under testturen var tre velvoksne mannfolk i kabinen.
Dette henger sammen med motoriseringen, som i vårt tilfelle var toppmodellens Mercruiser 2,0 QSD på 150 hestekrefter: Altså mye vekt langt nede i båten. Skroget går stille i sjøen og virker godt sammensatt, noe vi lett kan gå god for etter noen skikkelige mageplask. Innvendinger generelt mot midtkabinbåtene er faren for å fylle fordekket med vann, vann som ikke vil finne veien ut igjen før neste bølge kommer.
Også pendlere og andre med helårs transportbehov kan godt se nærmere på disse to variantene. Vi aner konturene av en ny trend med hyttebåtene, her representert med Ryds 620 MC og 20 MC. For eksempel lanserer AMT en lignende hyttebåt med sin AMT 200c.
Legger vi til at Buster med sin AWC modell også tilbyr de samme funksjonene og at Yamarin har sin 68C, og norske Hansvik debuterer med 630 CF, ser vi mange store aktører på vei i samme retning.
Hvorvidt du skal velge bensin eller diesel, blir et spørsmål om hvor mye du kjører og hvordan tilgangen på drivstoff er i området du bruker båt. Generelt sett er det vanskelig å kjøre inn prisforskjellen på en diesel, men jo mer du kjører, dess mer lønnsomt blir det.
Tekniske data Ryds 620 MC
- Lengde: 6,14 meter
- Bredde: 2,45 meter
- Vekt: 1000 kg
- Drivstoffkapasitet: 135 liter
- Konstruksjonskategori: C
- Motor: 114 - 150 hk, utenbords
- Pris, fra: 374 000 kroner
Tekniske data Ryds 20 MC
- Lengde: 6,14 meter
- Bredde: 2,45
- Vekt: 1 400 kilo
- Drivstoffkapasitet: 135 liter
- Konstruksjonskategori (CE): C
- Motor: Mercruiser 2,0 QSD 150 hk (112 kW)
- Produsent: www.ryds.se
Denne saken ble første gang publisert 05/09 2009, og sist oppdatert 14/02 2024.