Test: Princess V42 med 2 x Volvo Penta D6 370
En av de beste
Blant luksusbåtene på rundt 40 fot er denne herligheten fra Princess i toppsjiktet.
At den britiske luksusbåtprodusenten Princess tidligere hadde Norge som nest største importør på verdensbasis, sier litt om hvor populært dette merket er her til lands. Sammen med landsmannen Sunseeker og hjemmefavoritt Windy har Princess vært målestokken i sports/cabincruiser-segmentet i en årrekke.
Vi hopper om bord i Princess V42, kaster loss og staker ut kursen. Uten at vi vet hva som venter oss under dekk overbeviser den engelske fruen oss når det gjelder materialkvalitet og finish i cockpit - her er det luksus en lottomillionær verdig.
Smakfult interiør
Cockpiten i Princess er et lyst, luftig og ikke minst trivelig sted å oppholde seg. Alt fra solsengen akter, u-sofaen og pantryet, og den flotte førerplassen er nær hva vi vil kalle båtbyggerkunst. Førerplassen, en tosetersløsning med plass til copilot, kjennes ergonomisk riktig.
Man sitter godt og betjeningen av ratt og spaker er fornuftig plassert. V42 skal også ha pluss i margen for god oversikt over instrumenter og at de har vinklet kartplotteren mot føreren.
Graver vi dypt i notatene kan det nevnes at sikten ut over de 42 fotene kunne vært bedre, men det kan vi leve med uten problemer.
Utformingen i cockpit kommer i to forskjellige varianter. Testbåten har solsengvarianten, der en stor solseng helt akter dominerer innredningen. Foran denne har man en u-sofa på babord side, akkompagnert av et lite pantry på styrbord side bak førerposisjonen.
Variant nummer to er for de som ikke bryr seg om solseng, men heller prioriterer sitteplasser. U-sofaen er trukket akterover og har tatt plassen til solsengen, pantryet har hoppet over til babord side bak L-sofaen som da dukker opp vis-à-vis førerplassen. Dette gir noen ekstra sitteplasser, men på late sommerdager frister solsengløsningen mest.
Hytte på sjøen
Tekniske data Princess V42
- Pris fra: 3.600.000 kr
- Motormerke og type: 2 x Volvo Penta D6-370
- Motoreffekt: 740 hk
- Produksjonsland: England
- Lengde: 13,15 m
- Bredde: 3,73 m
- Dypgang: 0,92 m
- Vekt: 7600 kg
- Køyer: 2+2
- Kabiner: 2
- Toppfart: 36 kn
- CE kategori: B
- Drivstofftank: 720 l
- Vanntank: 300 l
- Mer info:www.norskbatsenter.no
For mange er båter i denne størrelsesorden et alternativ til en hytte ved sjøen, og det er derfor viktig at plassen er så godt utnyttet som overhodet mulig både over og under dekk. De lyse fargene og det minimalistiske designet i V42 gjør at den føles rommelig.
Under dekk i Princess fortsetter den gode kvalitetsfølelsen vi fikk smake oppe i cockpit. Finishen er i toppklasse alle steder man fester blikket, og det finnes ingen skranglelyder i skapdører eller luker. Man får med andre ord et veldig robust og luksuriøst inntrykk. Princess har valgt den tradisjonelle løsningen på midtkabinen med to enkeltsenger i bredden, noe som er en velprøvd og ikke minst velfungerende oppskrift på hvordan ting kan gjøres.
Robust og sportslig
Vi setter kursen ut midtfjords i søken etter mer sjø for å kjenne på sjødyktigheten. V42 fortsetter i samme spor etter det positive inntrykket den ga både over og under dekk. Den kjennes som forventet utrolig robust i sjøen og gir den gode sportslige følelsen.
Den ligger riktignok litt bakpå i lav fart og trenger litt punch fra de to Volvodieselene for å komme opp i plan, men når den først har kommet seg opp imponerer den. Det slanke v-formede skroget gjør at den temmer det som er av bølger denne dagen på en mesterlig måte, den føles stum og solid og gir god komfort uansett hvor man oppholder seg om bord.
Rask og eksklusiv
Den svenske motorgiganten Volvo Penta står for motoriseringen. To D6-370 er på plass i V42, noe som er kraftigste motorkombinasjon du får i denne båten. 740 momentsterke dieselhester skal vise seg å levere ytelser som ikke gjør skam på sportscruisernavnet.
Under ideelle forhold raser prinsessen av gårde i 36 knop. Noen billig fornøyelse er det likevel ikke: Princess V42 koster nemlig over 4 600 000 kroner med utstyret vi kunne nyte godt av denne dagen. Men det skal sies; velger man båten med to 330-hestere i stedet, så er startprisen hyggeligere 3,6 millioner. Selvfølgelig pluss utstyr.
Denne saken ble første gang publisert 15/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.