Test: Nordkapp 600 Enduro, 2010
Folkets båtfavoritt enda bedre
Nordkapp Enduro 600 er en av bestselgerne blant de store skjærgårdsjeepene.
Nordkapp Enduro 600 er en sportslig og innholdsrik skjærgårdsjeep. Den har i en årrekke vært blant verftets mest populære modeller. Derfor er det fornuftig modellpolitikk når Nordkapp nå gir en av sine bestselgere en gjennomgripende ansiktsløftning.
Skroget er uendret, men interiøret har fått nye løsninger og ikke minst farger. Inntrykket er mer moderne, og ikke minst praktisk. En av de første tingene du legger merke til er utformingen av førerplassen. Der er det nå er forhøyning foran føreren som gir plass for tidsriktig innfelling av kartplotteren. Det er også gjort rom for en liten kjøleboks i fotbrønnen under konsollen.
Dessuten er det gjort enklere å bevege seg i akterdelen av båten. Et stigtrinn på styrbord side ved copilotsetet gjør at føreren ikke nødvendigvis må reise seg fra plassen for at passasjeren skal flytte på seg. Nå er det enklere å ta snarveien rundt vindskjermen. Også i aktersofaen er det nå stigtrinn og utsparring i seteputene som gjør det lettvint å gå helt akter til motor og badestige, samtidig som du slipper å grise til putene. I tillegg har båten fått innvendige fenderholdere.
Tekniske data Nordkapp 600 Enduro
- Lengde: 592 cm
- Bredde: 205 cm
- Vekt u/motor: 620 kg
- Vekt m/motor: 760 kg
- Dypgående m/motor: 70 cm
- Drivstofftank: 140 liter
- Motor anbefalt fra: 75 - 150 hk
- Antall sitteplasser: 7 personer
- PrisFra 292 000,-
Penere og mer praktisk liker vi, særlig når det ikke går på bekostning av de områdene vi alltid har likt ved Nordkapp 600 Enduro. Det gjelder de gode fører- og copilotsetene med vippepute i forkant som sørger for god komfort og støtte når det er mye bevegelse i båten. Her hjelper også en fornuftig plassert fotstøtte til.
Ved siden av den kjøreorienterte førerplassen, har Nordkapp også klart å gi 6-meters jeepen en sosial innredning. Aktersofaen er fin å sitte i, dessuten gjør den J-formede benken foran vindskjermen at alle de syv sitteplassene kan utnyttes uten at det blir for mye skulder mot skulder.
Båten er priset med motorer fra 90-150 hk, med 115 og 130 som mellomstasjoner på veien mot den kraftige Evinrude 150 hk E-tec H.O. som vår båt var utstyrt med. Det betyr en startpris på 292 000,- mens en velutstyrt båt med største motor kommer på drøyt 400 000,-.
Mer om aktuelle motorer:
Test av nye Evinrude E-tec 115 H.O. og 130 hk
Det er ikke til å komme fra at Nordkapp 600 Enduro blir mer fristende jo større motoren blir. I fjor kjørte vi båten med en fornuftig 115 hk, men med et sportslig skrog som villig lar seg trimme ut får du utnyttet alle egenskapene med den kraftigste motoren. Da er toppfarten livlige 49,5 knop, og du får et behagelig cruisingområde mellom 25 og 30 knop. Mest drivstofføkonomisk går båten i området 27-33 knop med et forbruk på mellom 0,78 og 0,87 l/Nm.
Turtall |
Knop |
Støy, dBA |
Forbruk l/nm |
Forbruk l/t |
2000 |
9,6 |
74 |
1,27 |
12,2 |
2500 |
16,9 |
76 |
0,98 |
16,6 |
3000 |
27 |
79 |
0,78 |
21,1 |
3500 |
32,7 |
82 |
0,83 |
27,1 |
4000 |
38,4 |
85 |
0,87 |
33,4 |
4500 |
42,8 |
87 |
1,11 |
47,5 |
5000 |
47,5 |
88 |
1,16 |
54,8 |
5300 |
49,5 |
90 |
1,18 |
58,4 |
Nordkapp har som nevnt latt skroget være i fred, og da vi sammenlignet båten med nyere konkurrenter som Yamarin 61 CC i fjor, konkluderte vi med at det nok ikke er like finslepet som de aller nyeste konkurrentene. Det merkes først når du skal kjøre hardt i sjø på rundt en meter eller mer, og da vi kjørte båten var forholdene snillere. Da fungerer sjøegenskapene helt utmerket, godt hjulpet av riktig og aktiv bruk av motortrimmen.
Les også: