Test: Jeanneau Merry Fisher 795 m/Yamaha F175

Super familiebåt for norske forhold

Og en nesten perfekt allbruks- og allværsbåt.

Pluss ikon
Først publisert Sist oppdatert

Fra øyeblikket du går om bord, skjønner du at Jeanneau mener alvor når de snakker om Merry Fisher-serien som familiebåter. Her er det lagt ekstra vekt på sitteplasser og komfort, mindre på fiske eller transportaktiviteter.

Til det formålet finnes nemlig Marlin-versjonene i Merry Fisher-serien.

FIN UTEPLASS: Den store u-sofaen på akterdekket kan brukes både som sittegruppe rundt et bord eller som bunn i en solseng.
FIN UTEPLASS: Den store u-sofaen på akterdekket kan brukes både som sittegruppe rundt et bord eller som bunn i en solseng. Foto: Jeanneau

Ypperlig for norske forhold

Det viser seg aller best på akterdekket. Her dominerer en stor U-formet sofa og bord for måltider, eller som bunn i en solseng. Sofaen er litt rettere i ryggen og tynnere polstret enn de beste daycruiserne, men på langt nær så naken innredning som på mer nyttepregete styrehyttebåter.

En tredelt skyvedør leder inn til cockpit og kabin. Her er det få overraskelser, med førerplass og lite pantry på høyre side og en kompakt sittegruppe med bord på venstre. Den kan også gjøres om til ekstrakøye. Hovedkøya ligger nede under dekk, der det også er plass til et lite toalettrom på høyre side.

Dermed er Merry Fisher 795 en nesten perfekt allbruks og allværsbåt. En som fungerer både på gråværs- og solskinns­dager. Noen kompromisser blir det, men for vårt klima er det vanskelig å lage en båt som fungerer perfekt uansett vær. Selv om du ikke får noen påkostet følelse, virker den tekniske kvaliteten og finishen å være på et godt nivå.

INGEN OVERRASKELSER: Cockpit har førerplass og lite pantry på høyre side og en kompakt sittegruppe med bord på venstre. Hovedkøya ligger nede under dekk, der det også er plass til et lite toalettrom på høyre side.
INGEN OVERRASKELSER: Cockpit har førerplass og lite pantry på høyre side og en kompakt sittegruppe med bord på venstre. Hovedkøya ligger nede under dekk, der det også er plass til et lite toalettrom på høyre side. Foto: Jeanneau

Passe motorisering

Vår testbåt er utstyrt med en Yamaha F175 (maks motorstørrelse er 200 hk) og føles fornuftig til båten. Naturlig nok er ikke dette noen fartsbåt, men skroget takler toppfarten på 34 knop greit.

Tekniske data:

  • Lengde    7,43 m
  • Bredde    2,81 m
  • Vekt uten motor    2150 kg
  • Dypgang    0,5 m
  • Drivstoff    280 l
  • Vann    100 l
  • Soveplass 3–4 personer
  • Motor    150–200 hk

Du drar nytte av moderat turtall og tilsvarende støynivå i drøyt 20 knops marsjfart. Som med andre styrehyttebåter reduseres støynivået betraktelig om du skyver igjen akterdøren.

Stor takluke og skyveluker i sidevinduene sørger for god lufting, mens store vindus­flater helt ned mot dollbordene slipper lys og natur inn i hytta. Kjørestillingen for føreren fungerer bra og den forreste av sofabenkene har vipperygg og blir copilotsete.

Ingen av sofaene er fullgode tosetere, med litt velvilje går det med en voksen og et barn side om side. Moderat planingsterskel er et gode på en båt av denne typen. Når sjøen blir krapp og skroget stanger i planingsfart, er det uproblematisk å finne et roligere fartsområde med bedre komfort for alle om bord.