Test Ibiza 25 Touring, 2011

Favoritten er blitt enda bedre

Ibiza 24 Touring var en av 2000-tallets store norske båtsuksesser. Nå er oppfølgeren på plass. Vi har testet Ibiza 25 Touring.

Pluss ikon
RETT MILJØ: Ibiza 25 Touring passer like godt i 5 knop og sommerhygge, som i 50 knop med håret til værs.
RETT MILJØ: Ibiza 25 Touring passer like godt i 5 knop og sommerhygge, som i 50 knop med håret til værs. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Ibiza 24 Touring har vært en av våre favorittdaycruisere siden modellen kom i 2003. Det er modell som har stått seg godt opp gjennom årene, og tidligere i år kåret vi 24 Touring til en av de beste brukte daycruiserne du kan kjøpe.

Men selv om utgangspunktet er bra, er det viktig å gjøre grep for å holde modellen på topp. Den nye versjonen lyder navnet Ibiza 25 Touring og har tatt med seg en del viktige forbedringer, samtidig som de viktigste basisegenskapene er beholdt.

Det er først og fremst innvendig at en Ibiza-kjenner vil se endringer. Innredningsløsningen er fortsatt spesiell, med en separat førerstol, et dobbeltsete på venstre side og en sofa med tre sitteplasser akter.

Det viktigste på førerplassen er et nytt dashbord, der man har tatt hensyn til tidens krav, og gitt plass til en kartplotter foran føreren. Setet er en høyrygget sportsstol som gir utmerket sittekomfort for føreren.

Dobbeltsetet med vipperygg har blitt litt lengre. Det gir mulighet for en rommelig solseng når ryggputen vippes forover og en pute plasseres mellom setet og aktersofaen. I tillegg er det gjort plass til et minipantry ute, og kjøleskapet er blitt enklere å komme til.

NY INNVENDIG: En renere og mer praktisk cockpitlayout skiller Ibiza 25 Touring fra forgjengeren.
NY INNVENDIG: En renere og mer praktisk cockpitlayout skiller Ibiza 25 Touring fra forgjengeren. Foto: Terje Bjørnsen

Bra kalesjeløsning

Testdata

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

1000

1500

2000

3000

3500

4000

4500

5000

5750

4,7

6,5

7,5

21,2

26,9

31,6

36,3

40,6

50,0

66,3

70,4

70,3

78,3

79,3

83,9

88,4

92,0

91,0

0,81

1,26

1,37

1,07

1,08

1,18

1,36

1,46

1,91

Helt akter er badeplattformen trukket lenger ut, noe som gjør det lettere å komme ut og inn av vannet, eller komme til undervannshuset på motoren.

Fine trinn på hver side av aktersofaen gjør at du kan gå ut og inn av båten uten å tråkke i aktersofaen.

Kalesjeløsningen er forbedret, og stengene står oppe av seg selv mens du pakker kalesjen inn eller ut. Dessuten er kalesjegarasjen rommelig, slik at du slipper å millimeterpakke duken hver gang den skal på plass. God høyde og store gjennomsiktige flater gir et luftig preg om du trenger å kjøre med den oppe.

Ibiza 25 Touring er ikke ment som en bobåt - da bør du heller kikke på Ibiza 26 Twin Cab - men kabinen har likevel fornuftig plass for to. Mot et pristillegg på cirka 12 000 kroner får du også et fullgodt marinetoalett, en fornuftig løsning etter vår mening. Da holder fasilitetene til en overnatting eller to.

Les mer

Sensasjonsbåten: Test Windy 26 Kharma

Står til toppkarakter: Test Ibiza 22 BowRider

Kjører guddommelig

SOMMERLIG: Med nytt førermiljø, et lite pantry og en to-seter som fort omgjøres til solseng har du det du trenger for fine dagsturer.
SOMMERLIG: Med nytt førermiljø, et lite pantry og en to-seter som fort omgjøres til solseng har du det du trenger for fine dagsturer. Foto: Terje Bjørnsen

Utvendig har man pyntet litt på linjene, men ellers latt skroget være i fred. Og når vi går ut i skjærgården mellom Arendal og Grimstad med en sørvestlig liten kuling i luggen, skal det vise seg å være et meget fornuftig valg.

Tekniske data

  • Lengde: 7,73 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Vekt inkl. motor: Ca 1650 kg
  • Motor: 200-300 hk
  • Pris: Fra 732 900 kroner med Suzuki DF200
  • Pris testbåt: Fra 799 900 med Suzuki DF300
  • Produsent: www.ibizaboats.no

Sist vi kjørte Ibiza 24 Touring, var i 2007. Minnet om en båt med svært gode sjøegenskaper står fortsatt godt plantet, men etter de par første svevene på tometers bølger, må jeg riste litt på hodet og innse at den faktisk er enda bedre enn jeg husker.

På den dynamiske siden har nemlig Ibiza 25 Touring alt en sportslig daycruiser skal ha: Den er lettkjørt og ukomplisert selv i høy fart eller i relativt stor sjø.

Skroget svarer fint på bruk av motortrim. Du kan holde fornuftig marsjfart med god komfort selv ved krapp sjø midt imot, samtidig som du kan trimme godt ut, og få følelsen av å sveve over flatt vann i 50 knop.

Fra 200 til 300 hk

Det skarpe forskipet og den dype V-bunnen skjærer gjennom bølgene og gir deg myke landinger. Dessuten er balansen i båten god - både sideveis og lengderetning - slik at den verken legger seg særlig på siden eller på hekken om du får en luftetur.

GOD STØTTE: En høyrygget sportsstol gir meget god sittekomfort og fine justeringsmuligheter.
GOD STØTTE: En høyrygget sportsstol gir meget god sittekomfort og fine justeringsmuligheter. Foto: Terje Bjørnsen

Motormessig anbefaler verftet Ibiza 25 Touring med motorer på 200 til 300 hk. Det er Suzuki som er motorleverandør, og deres firetakts V6-maskiner har stort sett gode egenskaper.

På testbåten hadde vi 300 hesteren, noe som sørger for et svært solid fraspark. Dette er en ny versjon med leanburn-teknikk som skal sørge for et lavere forbruk.

Grunnet kraftig vind er ikke testforholdene helt optimale, men vi ser uten problem 50-tallet på GPS'en. Om du ikke er avhengig av slik hastighet, vil båten fungere fint også med en mindre motor. Med 250 hk sparer du ca. 40 000 kroner kontra 300 hk.

Variabelt støybilde

Etter at det verste fartskicket har gitt seg, finner du ut at den beste egenskapen for kombinasjonen Ibiza 25 Touring og Suzuki DF300, er et svært avslappet og bredt marsjfartområde mellom 21 til 32 knop. Her ligger forbruket i området 1,1-1,2 liter per nautisk mil, og støynivået holder seg under 80 dBA opp til snaut 30 knop.

Også opp til rundt 40 knop holder forbruket seg innen rimelige grenser, men som vi har opplevd tidligere med Suzuki DF300, har den en tendens til å bli ganske hørbar når du kommer høyere i turtallsskalaen.

ET AV DE BESTE: Skroget har glimrende fartsegenskaper, og sørger for god komfort selv når det er krapp sjø.
ET AV DE BESTE: Skroget har glimrende fartsegenskaper, og sørger for god komfort selv når det er krapp sjø. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nå er det en lekker, hissig og sportslig V6-lyd som slår ut på støymåleren, så det er en individuell sak om man oppfatter det som støy eller vellyd.

Les mer

Bruktbåt: Tre daycruisere

Røff og tøff: Test Ibiza 25 Sport Cabin

Bruktbåt for enhver lommebok

Årets beste nyhet: Windy 31 Zonda

HVASS MOTOR: Med Suzukis 300 hk gjør Ibiza 25 Touring 50 knop og går spesielt stille ved langsom kjøring.
HVASS MOTOR: Med Suzukis 300 hk gjør Ibiza 25 Touring 50 knop og går spesielt stille ved langsom kjøring. Foto: Terje Bjørnsen