Test: Finnmaster P8 m/Yamaha F300
Finnmaster P8 er en skikkelig turbåt
Den ser tilsynelatende ut som en hvilken som helst styrehyttebåt. Men ved nærmere ettersyn har Finnmaster P8 et par overraskelser på lager.
Med sin gode værbeskyttelse og allsidige bruksområde har styrehyttebåtene funnet en klimatisk sett helt naturlig plass i det skandinaviske båtliv. Særlig der du bruker båt mer enn tre fine sommermåneder, og behøver båten til transport, hygge eller fiske.
Der Finnmaster P8 ligger ved brygga, ser den ved første øyekast ut som de fleste andre slike båter. For tre år siden kjørte vi lillebror Finnmaster P7 på test i noen uker, og likte godt kombinasjonen av lun transportbåt og et akterdekk som kunne brukes både til sitteplasser og fiske.
Selv om steget i tallrekken fra 7 til 8 virker lite, har vi ikke mer enn satt føttene om bord, før vi skjønner at dette er en skute av helt annet kaliber. Halvannen meter lenger, en snau halvmeter bredere og rundt 1600 kilo tyngre stiller Finnmaster P8 i en helt annen klasse.
Kort fortalt er dette en ferie- og turbåt, men med styrehyttebåtens design og praktiske egenskaper. Det blir tydelig allerede når du går inn i cockpiten gjennom den store skyvedøreni glass akter. Her finner du en ganske tradisjonell planløsning, med pantry på høyre side rett bak førerplassen samt en sitte- og spisegruppe på venstre side. Den fremre sittebenken har vippbar ryggpute og kan dermed brukes som copilotstol i fartsretningen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
To rommelige kabiner
Dashbordet er slankt og sir maksimal plass i resten av cockpiten, men er stort nok for en solid kartplotter og Yamahas digitale kombiinstrumenter sparer plass i forhold til tradisjonelle klokker. Skyvedør på høyre side er praktisk når du skal til og fra brygga, men passasjen mellom dashbord og førerstol kan noen ganger gi kompromisser i sittestillingen. Det opplever vi ikke her, siden justeringsmonnet på setet er tilstrekkelig både for passasjer og når du vil sitte tett på ratt og gasspak under kjøring.
Så langt alt vel, men det er når du tar turen under dekk at du virkelig får lyst til å kaste loss og ta Finnmaster ut på virkelig langtur. Her er det nemlig to rommelige kabiner; en forut i baugen og en overraskende lys og trivelig midtkabin under cockpitdørken. Et separat toalettrom er på plass, akkurat tilstrekkelig stort for at en voksen ikke får klaustrofobi etter noen minutter.
En times prøvetur er selvsagt ikke tilstrekkelig til å avgjøre hvor god turbåt Finnmaster P8 virkelig er, men vår erfaring og løsningene om bord tilsier at to voksne eller to voksne og to barn fint kan hygge seg om bord en ukes tid. For fire voksne snakker vi kanskje mer om en weekendtur.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Trenger ekstrautstyr
Det store akterdekket med en langt mer familievennlig innredning enn vanlig for styrehyttesjangeren er en annen grunn til at Finnmaster P8 framstår som en trivelig turbåt. Riktignok må du krysse av for noen tilvalg på utstyrslisten for å få full pakke på sofafronten, men om båten skal brukes mer til hygge- enn fisketurer, er det noe vi anbefaler på det sterkeste.
Tekniske data:
- Lengde: 8,40 m
- Bredde: 3,00 m
- Vekt: 3000 kg
- Motor: 250–400 hk, 2 x 150–200 hk
- Personer: 10
- Køyeplasser: 4+2
- CE-kategori: C
- Skrogvinkel: 20°
- Drivstoff: 410 l
- Vann: 50 l
- Septik: 65 l
- Pris: Fra 894 000,- med Yamaha F300
Med et bord i midten (også det ekstrautstyr) står ikke den sosiale sonen akter så mye tilbake for en daycruiser i samme størrelse, og fleksibiliteten er fortsatt hjertelig til stede. Det er riktignok ganske rett rygg og tynn polstring i putene, så det mangler noe på topp sittekomfort.
Straks vi legger fra brygga, setter vi pris på baugpropellen. Med stort vindfang og vindretning inn mot havna hadde det vært vanskelig å komme seg ut så lenge man er alene om bord og ikke har en velvillig Finnmaster-representant som skyver fra på landsiden. Og ute på fjorden, med merkbar sidevind, hadde ikke livet vært helt i vater om det ikke var for trimflapsene. At to slike nødvendigheter i en båt av denne typen står på listen over ekstrautstyr, setter vi et lite spørsmålstegn ved.
Men derfra er det ikke så mye vi kan sette fingeren på. Båten inngir umiddelbart en tung og trygg følelse i sjøen. Inntrykket understrekes av den rolige brummingen fra den 300 hk V6-motoren på hekken og et svært solid kvalitetsinntrykk både fra skrog og innredning.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Tung og solid
Når du kjører rolig, virker turtallsområdet mellom 1500–2000 o/m fornuftig. Her er lydbildet svært behagelig, mens forbruket holder seg innen rimelighetens grenser (se tabell for testdata). Og med 6–7 knop kommer du det greit av gårde uten å dra opp sjenerende hekksjø. Derfra og opp til båten planer ut oppnår du ikke så mye annet enn mer støy og et vesentlig høyere forbruk. Det blir i tilfelle et fartsområde det er mest aktuelt å bruke grunnet vær- og bølgeforhold.
Når vi klemmer til det de 300 hestene er gode for, går båten drøyt 35 knop. Men den trives langt bedre i fartsområdet rundt 25 knop. Da går skroget relativt lett i vannet, motoren maler fornøyd og forbruket ligger på 2,3-2,4 liter per nautisk mil. I den hastigheten bryr skroget seg heller ikke så mye om hekkbølger og vindsjø av moderat størrelse. Båten er såpass bred at det ikke er noen typisk bølgekutter, men det skal bli en del sjø om du må slå av farten av hensyn til komforten om bord.
Finnmaster P8 kan også leveres med to motorer, fra 2x150 til 2x200 hk. Ut fra Finnmasters egne kjørefakta gir to 150 hestere omtrent samme forbruk og litt høyere toppfart enn en ensom 300 hester. Vi har tidligere kjørt tilsvarende store styrehyttebåter med to motorer og ved siden av sikkerhetsaspektet, er det i første rekke bedre manøvrerbarhet ved tillegging som er den største opplevde forskjellen.
Denne saken ble første gang publisert 24/06 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.