Test: Husky R6 m/Yamaha 130 hk
Stadig flere velger denne båttypen
Det finnes nok slike båter, tenkte vi. Men Husky R6 finner sin egen, lille nisje.
Lanseringen av et helt nytt merke er en stor begivenhet i småbåtmarkedet. Da Finnmaster presenterte sine Husky-modeller foran 2016-sesongen, hevet en del øyebryn seg. Både fordi det allerede finnes et solid tilbud av båter mellom snaut 6 og opp mot 8 meter, der Husky har etablert seg. Men også fordi Yamaha allerede har Cross-modellene fra Yamarin og E-modellene fra Buster i sitt sortiment. Hva skal man da med enda en kombinasjon av aluminiumsskrog med glassfiberinnredning?
For Finnmaster selv er svaret klart: Dette er en populær båttype, og skal vi være med i konkurransen, må vi ha slike båter på programmet. Husky-serien består av tre modeller: R6, R7 og R8 – alle med det moderne bowrideraktige konsolldesignet. Størrelsesforskjellen mellom båtene er ikke like jevn som navnene skulle tyde på; de måler henholdsvis 5,86, 6,45 og 7,55 meter i lengde. Om bord i Husky R6, merker du fort at det faktisk er konseptmessige forskjeller til andre aluminiumshybrider i denne klassen.
Det handler mest om plass og måten den er disponert på. Layouten er luftig, med mye plass til å bevege seg rundt. Et typisk eksempel er dekksplassen forut, der Husky R6 ikke har sittebenker, bare små steg så du har noe å sette føttene på når du skal ut eller inn av båten. Resultatet er sjeldent god dørkplass forut.
Mer robust enn finslepen
Konsollene mellom dekk og cockpit virker noe kortere enn i en del andre båter i klassen. Det gir mer areal og sørger for at førerplass- og copilotplass kommer ganske langt fram i cockpit. Dermed kunne Husky-designerne fått plass til en U-sofa akter, men har isteden beholdt en normal sofabenk. Da blir det lettere å bevege seg i cockpit, uten å dunke borti folk eller innredning. Man kan selvfølgelig stille seg spørsmålet om hvor de sju personene Husky R6 er godkjent for skal sitte. Det er fint å ha et sted til å sette foten på hver side av akterbenken, men da blir den såpass smal at kun tre voksne sitter behagelig.
I detaljløsningene virker Husky R6 mer robust enn finslepen. Det passer godt med et konseptet mer i retning av praktisk bruk enn hyggeturer. Samtidig var båten vi kjørte en av de første produksjonsmodellene og litt pussing på detaljer blir det alltid før lansering. Den todelte pleksiglassdøren på vår testbåt spratt opp under kjøring, et ikke helt ukjent fenomen for denne typen båter.
Begrenset stueplass
En ulempe med Husky R6 er at stueplassen blir begrenset av få sittebenker. Du må nøye deg med et rom under aktersofaen og i hver av konsollene. Det er også et låsbart hanskerom foran copiloten. Tauverk legges under dekksplaten forut og det er plass til dregg og tauverk ved siden av motoren akter. De to sportsstolene er av grei kvalitet og førerplassen er enkel, funksjonell og med fin plassering av kartplotter, instrumenter og brytere.
Tekniske data:
- Lengde: 5,86 m
- Bredde: 2,29 m
- Vekt: 890 kg uten motor
- Personer: 7
- Motor: 100–130 hk
- Tank: 98 l
- Pris: 359 000 kroner med 130 hk
Den steile vindskjermen er et dominerende element i Husky-designen, noe du også merker fra førerplass. Der er du godt beskyttet for vind og sjøsprøyt. Skroget i R6-modellen kjennes svært lettkjørt, det går opp i plan uten merkbar terskel og virker svært stabilt og tilgivende ved krappe svingmanøvre. Det er kanskje ikke det sportsligste vi har kjørt, men takler hekksjøene og småbølgene på testdagen uten å mukke.
14–18 liter i timen
Med Yamahas 130 hk på hekken, går det også kjapt unna. Vi logger en toppfart på drøyt 39 knop, noe som indikerer at båten også vi fungere fint med de to mindre motoralternativene på 100 og 115 hk. Med 130 hk på hekken holder motoren seg på et behagelig turtallsnivå mellom 3500–4500 o/min i fartsområdet mellom ca. 20–30 knop.
Det betyr at du i hovedsak kan holde støynivået i underkant av 80 dBA målt ved førerplass, noe som oppleves relativt stillegående. Dessuten på båten ganske økonomisk i dette fartsområdet, og ligger mellom 0,7-0,75 liter per nautisk mil, eller ca. 15–22 liter per time.
Det gjør at du kan holde god fart på skjærgårdsturene eller transportetappene, uten at tanken tømmes faretruende fort. Basert på våre testresultater for R6 og langtester av tilsvarende båt/motorkombinasjoner, vil et typisk sommersnitt med blanding av rolige turer og lengre distanser i marsjfart ligge på 14–18 liter i timen. Det kan man leve med.