Test: Delta 34 SW, 2010
Rask og familievennlig
Vi har testet Delta 34 SW med to Volvo Penta D4-300 under dørken. En rask transport båt med moderne design.
SW betyr "Side-walk" og innebærer at overbygget er plassert asymmetrisk over mot babord side. Resultatet blir et bredere, nedsenket sidedekk på styrbord side og man kan bevege seg trygt og lettvint fra for til akter. At man også har en skyvedør i styrbord side bidrar ytterligere til at det blir enkelt for skipperen å komme ut på sidedekket. En smart løsning om man kjører båten mye alene.
34 SW ble lansert for rundt et år siden og båten har gode løsninger som gjør den bovennlig og praktisk. At den i tillegg har en fin størrelse, vil nok bidra til å gjøre den populær og Delta har allerede solgt bra av den nye modellen selv i et stramt marked.
Konseptet følger den velkjente Delta-oppskriften med et sporty og aggressivt design på overbygget med fremoverliggende frontvindu, et sporty og slankt skrog med gode fartsegenskaper og gunstig driftsøkonomi. Skrog, dekk, innerliner og tak vakumstøpes i vinylester, glassfiber og divinycell etter moderne prinsipper. Resultatet blir et jevnt og sterkt laminat samtidig som det er vektbesparende.
Skroget er tverrsteppet litt aktenfor midtskips. Det bidrar til en nesten umerkelig planingsterskel og luftsmøringen av bunnen skal gi skroget lavere motstand. De lærde strides litt om hvor effektiv steppingen er i hastigheter opp til 40 knop, men våre målinger viser at Delta 34 har et økonomisk marsjfartsregister mellom 19 og 35 knop med 2x300 hk og et forbruk på rundt 2 liter pr. nautisk mil. Det er akseptabelt.
Vurdér singelinstallasjon
Velger man båten med en VP D6 350-motor på 370 hk, oppgis en toppfart på 38 knop. Forbruket vil da bli enda gunstigere samtidig som man fortsatt kan cruise i et bredt fartsområde opp mot 35 knop. Velger man en singel D6 motor sparer man rundt 600 kg vekt kontra to D4 og det gir et betydelig utslag på prislappen. Velger man to D4-motorer kontra en D6 gir det en prisdifferanse på 400.000 kroner.
I tillegg betyr to motorer mer omfattende tekniske installasjoner, økt vedlikehold og service, dyrere forsikring og totalt høyere driftskostnader. Med andre ord bør man alvorlig vurdere om noen knop ekstra toppfart er verdt merkostnadene med dobbelt D4. Det eneste viktige argumentet vi kan finne, er at to motorer gir en viss grad av høyere sikkerhet.
Det er mye tiltalende med denne 34-foteren og ønsker man en båt som er litt tøffere å se på enn de fleste, er dette en ekstra spennende båt. Med et forholdsvis slankt V-bunnskrog forventer man selvsagt at båten har bedre kjøreegenskaper enn de fleste. Nå var det begrenset med sjø under testen, men krappsjø og bølger opp til en meter var ren barnemat.
Behagelig rundt 25 knop
Støynivået i dekksalongen er klart akseptabelt og når man sitter beskyttet inne, blir man fort litt fartsblind. Og så legger vi til med en gang man alltid må tilpasse farten etter forholdene - både med tanke på båten, men enda viktigere av hensyn til de om bord. Man må uansett finne en behagelig og komfortabel hastighet og på denne skuta kan man under gode forhold ligge med en cruising på over 35 knop. Men røyner det på må farten ned.
Når vi slakket litt av, oppdaget vi at båten gikk utrolig avslappet i hastighetsområdet 24 - 27 knop. Skal man kjøre langt, er det denne hastigheten som teller når etappene blir på mange timer. Også Delta 34 SW har sine begrensninger, men vi er ganske overbevist om at man med denne skuta kan ligge 5 - 10 knop høyere i cruisingfart enn de fleste andre. Når andre trekker ned i 20 knop fordi forholdene blir for urolige, tror vi ganske sikkert at dette skroget fortsatt kan ligge mellom 25 og 30 knop. Det er da en skikkelig V-bunn kommer til sin rett, men båten må kjøres med riktig fart og med riktig trim for å yte sitt beste.
Badeplattformen er montert utenpå akterspeilet og akterdekket er ganske stort med enkle sittebenker med stuverom. Et stort bord kan også settes opp her ute. Under dørken ligger så motorene og tilgangen er gjennom en stor luke.
Akterveggen i glass og blanke stålprofiler har en bred og fin skyvedør. Rett innenfor døren ligger nedgangen til gjestelugaren med en langsgående dobbeltkøye i babord side. Køya har grei lengde og en gardin sikrer privatliv. To voksne sover komfortabelt her med rimelig god høyde over køya, men det største ankepunktet er at det kniper med ventilasjonen på varme sommernetter. En enkel sittebenk og et garderobeskap er også på plass.
Lyst og luftig
I dekksalongen følger innredningen et velkjent prinsipp med et stort, langsgående pantry i styrbord. Toppen er i Corian, det er flott benkeplass, dobbelt vask, 85 liters kjøleskap og totalt er pantryet godt utstyr og med mye plass. I et par av skuffene er det spesialplass til glass, kopper og servise. Fine detaljer på en båt som innbyr til litt tøffere kjøring.
Under dørken er det ytterligere stuverom og generelt er all plass i benker etc. utnyttet til stuverom. I babord side er så en stor U-formet sittegruppe med stort spisebord med vippeplater og god spiseplass for seks personer. Forreste rygg kan vippes og da blir det et sete i fartsretningen med akkurat plass til to. I siden er et lite barskap. Skipperen har sin egen stol og skyvedøren i siden er praktisk for rask tilgang til dekk og for ventilasjon.
Dekksalongen er svært lys og luftig. I taket er det store glassfelt og den fremre delen er en åpningsbar skyveluke som betjenes ved hjelp av en elektrisk motor. Den store glassveggen mot akterdekket, de grønntonede side-og frontvinduene bidrar totalt til fin sikt og at mye lys slipper inn. Med dørene og den store takluken oppe, blir også ventilasjonen upåklagelig.
Skipperen sitter komfortabelt med god sikt selv om frontvinduene ikke er så høye. En viktig årsak er at båten går raskt i plan uten noen markant planingsterskel og dermed beholdes sikten hele tiden. De fremoverliggende vinduene forhindrer reflekser og regnvann legger seg i liten grad på vinduene. Rett foran skipperen sitter en stor, integrert kartskjerm. Plasseringen er fin og førerplassen fungerer greit med lett tilgjengelige brytere til venstre for rattet, tiltratt er et pluss og motorkontrollen er greit nok plassert. I takkonsollen sitter diverse motorinstrumenter og et kompass er på plass.
Ikke alt er vellykket
Interiøret er holdt i en moderne og nesten minimalistisk stil. Det er greit nok og funksjonen får godkjent, men instrumentbordet ser litt kjedelig ut og kunne fort blitt bedre. Med en tilnærmet "Commuter-utforming" av instrumentbordet ville ergonomien havnet i en annen klasse og lykkefølelsen ville opplagt blitt høyere - spesielt om lange dagsetapper er på programmet. Foran passasjerstolen er det plass til kart, men det burde vært en plexiplate eller lignende for å holde kartene på plass. Koppholdere og et solid håndtak har man fått med.
Skipperstolen kan justeres i høyden og lengderetningen, men det er begrenset hvor langt bakover den kommer. Den stopper mot pantryet og for langbeinte ville det vært en fordel om pantryet hadde vært 10-20 cm kortere og det ville ikke forringet selve pantryet.
Det er greit nok med en moderne stil. Delta har sitt særpreg på innredningen hvor man hele tiden også tenker på vekt og velger materialer ut fra dette, men alt er ikke like vellykket. Eksempelvis virker vipperyggen på passasjersetet lite presis og det er bare pute i forkant. Ryggvinkelen er også helt rett og resultatet blir naturlig nok begrenset komfort, noe som forundrer oss på en båt som nettopp innbyr til langdistansekjøring. Vi har sett fiksere løsninger og kan eksempelvis nevne at langt rimeligere båter som eksempelvis Yamarin 68 DC har en bedre løsning.
Skumle kanter
En annen detalj vi ikke liker på hurtiggående båter, er skarpe 90-graders hjørner. I et moderne formspråk ser vi dessverre dette komme igjen på stadig flere båter og det er et skritt tilbake. I en rask båt kan bevegelsene bli kraftige og det er fort gjort å dulte bort i noe. Er hjørnene da fint rundet, begrenser skaden seg vanligvis til blåmerker. Treffer man derimot et skarpt 90-graders hjørne, kan skadene bli langt mer brutale og blodige. På denne båten er mange av hjørnene fint rundet, men på salongbordet er det skarpe og skumle 90-graders hjørner.
Nede under dekk ligger det todelte toalettrommet. I styrbord side er det eget dusjrom, mens selve marinetoalettet og vask er plassert i et eget rom i babord side. Akkurat denne løsningen gir vi klart pluss for. Om man ikke har et stort rom med plass til egen dusjnisje, er løsningen med separat dusjrom et klart pluss. I lengderetningen sparer man plass og de fleste bruker dusjrommet sjeldnere enn selve toalettet. Og så slipper man alt vannklinet der man ikke vil ha det!
God planløsning
Helt forut ligger så eierlugaren med en komfortabel dobbeltseng. Ventilasjon sikres gjennom dekksluke og i dekksluka er også montert en solcelleventilator. Garderobeskap og diverse stuverom bør holde for de fleste. Noe av det fine med planløsningen er at de to sovelugarene ligger såpass langt fra hverandre at man kan ha rimelig grad av privatliv. Det øker trivselen på lengre turer.
Generelt har Delta 34 SW er velfungerende planløsning. Med pantryet oppe i dekksalongen slipper man å stå isolert "nede i kjelleren" når måltidene skal tilberedes. Med pantryet oppe har man lys og fin sikt ut, samtidig som man hele tiden kan delta i det sosiale liv i salongen og på akterdekket.
Testdata
Turtall |
Fart, knop |
Støy, dBA |
Forbruk, l/time |
Forbruk, l/nm |
1000 |
7,4 |
67 |
9,2 |
1,24 |
1300 |
9 |
68 |
18 |
2,00 |
1600 |
12,8 |
73 |
32 |
2,50 |
1900 |
19 |
75 |
38 |
2,00 |
2200 |
25 |
77 |
48 |
1,92 |
2500 |
30 |
79 |
57,9 |
1,93 |
2800 |
35 |
80 |
70 |
2,00 |
3100 |
41 |
81 |
86 |
2,12 |
3500 |
45,7 |
83 |
112,9 |
2,47 |
Akselerasjon |
Sekunder |
|||
0-20 knop |
9 |
|||
0-30 knop |
13,1 |
|||
20-30 knop |
4,1 |