Cormate T-24
Linjelekker nykommer
Hydroliftgründer Egil Ranvig har lagt hjertet sitt i denne designperlen.
Når man først har satt øynene i Cormate T-24, blir man raskt forelsket. T-24 er en kompakt lillesøster av Cormate T-27 , tvillingsøster til Cormate 24 Sportmate , og i samme grad velsignet med buede klassiske linjer, lekre detaljer og eksklusiv finish. Og når mannen bak konstruksjonen heter Egil Ranvig, vet man at man har med noe helt spesielt å gjøre. Hydrolift-gründeren har sans for det spektakulære og sportslige, men lover familievennlige takter med sin nykommer.
Cormate er i større grad er en sundeckbåt enn en daycruiser. Cormate er også et mer utpreget "up-market" produkt med lekker kambinasjon av teak og mahogny samt velformede skinnseter og flotte syrefaste detaljer. Fenderholdere i siden og egen flaggstangholder vitner om øye for detaljer, men mest interessant er de moderne teknologiske finessene: Den såkalte "Battery brain" funksjonen sørger for at det alltid er nok strøm i batteribanken til å starte motoren. Da kan du irritere naboene med full øs på stereoen i gjestehavna uten bekymringer.
En annen fin greie er systemet som sender deg en SMS dersom det er for mye vann i kjølsvinet. Trolig langt bedre å få en SMS i tide enn en telefon med beskjed om at båten har sunket.
Utfordrende
Da vi testet søsterbåten Cormate 24 Sportmate i Vi Menn Båt nr.7/09, satt vi igjen med inntrykket av en sprelsk båt som krevde nøyaktig trim for å gå optimalt. T-24 har forutsetningene for å imponere oss mer, og det av to grunner: Høyere vekt og større motor. Det gir pondus i bølgene, og det er akkurat hva en båt med et fartspotensial godt over 50 knop skal ha.
Egil Ranvig har som regel en tanke bak skrogkonstruksjonenen sine - så også denne gangen. Mest bemerkelsesverdig er det kraftige step'et helt akter på skroget, lik konstruksjonen i den aldrende Hydrolift F-23. Step'et skal blant annet hindre for mye bæring og overplaning ved høyere hastigheter. En annen effekt er at drevet får større avstand fra skroget enn normalt, noe som gjør båten vesentlig mer følsom for powertrim.
Og det er nettopp følsomhet og trimming som er stikkord med denne båten. Det får vi raskt erfare når vi legger ut på testtur. Med en Mercruiser 377 Magnum med oppgitt effekt på 320 hk har vi krefter nok. Cormate flyter høyt og krever konstant oppmerksomhet, spesielt når vi passerer 40 knop. Da er det også tid for å benytte trimflapsene, som er montert som støtte der step'et begynner akter. Jeg trimmer skroget ned og kjenner at båten roer seg. Cormate får nesten sjenerende mye våt flate, men blir samtidig langt mer kontrollerbar.
Som Cormate 24 Sportmate er dette en båt som vokser på meg. At den er bedre i sjøen er det liten tvil om. Jo flere gasspådrag, brå svinger og justeringer, desto morsommere blir den, og det slår meg hvor stor forskjell det kan være mellom såpass like båter som T-24 og Ibiza Sport Cabin. Cormate er livlig og krevende, men samtidig kompakt og trimmevillig. Ved toppfarten på 51 knop er dette en rimelig frisk opplevelse.
Bygget for hvem?
Så hva er Cormate T-24 egentlig? En sportslig kjøremaskin eller en designperle av en familiebåt? Mitt svar er noe midt imellom. Komforten er tilfredstillende, men passasjersetene kunne vært bedre tilpasset høye hastigheter, og spesielt førerstolene svikter litt med sin manglende sidestøtte ved stående posisjon. Riktignok skal det se pent ut, men dette må ikke gå på bekostning av trygghetsfølelsen om bord. Jeg ser nemlig ikke helt for meg kone, tre barn og en bikkje om bord når vi passerer den magiske 50 knops grensen. Cormate er i større grad en båt for to, der spesielt løsningene under dekk er utmerket for weekendturene. Med kokemuligheter, fryseboks og tilfredstillende stuvekapasitet er faktisk Cormate en helt utmerket turbåt, og ikke så langt unna komforten vi finner i flaggskipet T-27. Da skal vi heller ikke glemme en praktisk badeplattform og et senket fordekk med tilpasset solmadrass. Men mest av alt tror jeg dette blir en "show-off" cruiser av ypperste merke.
Tekniske data
Båtmerke: Cormate T-24
Motormerke og type: Mercruiser 377 MAG 320 hk/Bravo 1
Motoreffekt, hk/kW: 220-350 hk
Produksjonsland: Norge
Lengde (LOA): 7,78 m
Bredde: 2,32 m
Byggemateriale: GAP
Vekt : 1500 kg
Tank: 200 l
Toppfart: 50,9 knop
Pris: fra 930 000 kroner (testbåt)
Mer informasjon: www.cormate.com
Les om konkurrenten Hydrolift S24 her.
Les også om konkurrenten Ibiza 25 Sport Cabin
Denne saken ble første gang publisert 11/01 2010, og sist oppdatert 14/02 2024.