Cormate Sportmate 24

Vakker, men krevende

Hydrolift-gründer Egil Ranvig har bygget en leken oppfølger til Cormate T-27.

Pluss ikon
Cormate Sportmate 2009
Cormate Sportmate 2009 Foto: Finnes, Fredrik
Sist oppdatert

Det er ikke hver dag vi kjører en båt som lover noe utenom det vanlige. En båt som skal være mer krevende å kjøre enn båter flest, men som samtidig lover belønning i form av presis gange og herlig mestringsfølelse. Nærmest som å ri en dressurhingst med følsomme tømmer: Gjør du noe galt, får det umiddelbart konsekvenser. Men med kunnskap og presisjon både fungerer og føles det bra.

Det passer oss utmerket med halvmetersjø på testdagen, da får vi kjent på varene. Cormate er utstyrt med en Mercruiser 4,3 liter 220 hk bensinmotor, en vanlig motor i denne båtstørrelsen, men kanskje litt liten i en båt av dette kaliberet. Fordelen er at prisbildet blir bedre. En toppfart på 43 knop er greit nok for de fleste, men tar ikke pusten fra noen. Vi savner lyden av en V8 der bak.

Sportmaten spretter uansett greit opp i plan, og vi kan konsentrere oss om håndteringen. Både Sportmate og søsteren T-24 har et step helt akter, ganske likt den gamle Hydrolift F-23-konstruksjonen. Steppet skal både begrense den våte flaten under båten, forbedre angrepsvinkelen og forhindre overplaning.

Cormate Sportmate 2009
Cormate Sportmate 2009 Foto: Terje Haugen Finnes, Fredrik

Som "kompensasjon" for manglende løft i hekken har Cormate to trimflaps akter som enten kan justeres eller som er faste. Hemmeligheten ligger i riktig samspill mellom trimflapsene og powertrimmen.

Vilter

At trimflapsene i testmodellen ikke kan justeres, er synd, for i svevene mellom småbølgene savner jeg umiddelbart trimmuligheten. Cormate kjennes lett og leken med sin høye gange i sjøen, hun blir fort dansete og lener seg noe fra side til side i urolig sjø. Det kreves noe negativ trim, altså mer våt skrogflate, for å roe henne - et trimnivå som kjennes noe ineffektivt.

Det skarpe skroget er likevel friskt og livlig, og framferden kjennes relativt behagelig også godt over 30 knop. Testdataene viser dessuten at fartsnivå og bensin-forbruk er bra. Det bekrefter at skroget er effektivt.

Denne båten vokser på meg. Den blir klart morsommere når du lærer den å kjenne. Samtidig får jeg ingen ekstremfølelse bak rattet. Dette er ingen Hydrolift eller Goldfish. Men det skal det heller ikke være, ifølge Egil Ranvig. Det skal være en familiebåt for den viderekomne.

Familiebåt?

Her er det lett å bli forvirret, for også interiøret gir sportslige signaler. Dashbordet er lekkert og velformet, oversikten er tilfredsstillende. Todelt gir- og gassthrottle gir både eksklusive og sportslige signaler, men gasspaken har for stort utslag for å være presis nok for aktiv finjustering.

Førerkomforten er utmerket om vi ser bort ifra den begrensede sidestøtten i designstolene. Jeg blir hengende i rattet så fort båten danser og kaster på seg. Her burde tryggheten komme før designhensyn.

Design først

Cormate Sportmate 2009
Cormate Sportmate 2009 Foto: Terje Haugen Finnes, Fredrik
Cormate Sportmate 2009
Cormate Sportmate 2009 Foto: Finnes, Fredrik Finnes, Fredrik

Innredningen ellers er "up-market", og finishen er fantastisk bra til en prototyp å være. Cormate har fenderholdere, flaggholdere og egen båtshake. Offwhite kunstskinn i velformede sittemoduler, offensivt, men likevel klassisk formet. Den fremre bak konsollen har to førerstoler og en bakovervendt benk med stuverom og 40 liter kjøleboks under putene. Den aktre har kombinert sittebenk i fartsretning, men blir raskt en liten solseng når ryggen veltes framover. Hele det hevede fordekket er dessuten en stor solseng. Konsollen har et enkelt pumpetoalett og plass til noe bagasje eller hvilende unger.

Cormate er utstyrt for late dager på fjorden. Solskinnsfokuset er stort. Men mest av alt er Cormate Sportmate en godbit for øyet. En lekrere båt finnes knapt i denne klassen. Derfor vil hun få sine nødvendige, dedikerte fans.

Cormate Sportmate 2009
Cormate Sportmate 2009 Foto: Finnes, Fredrik

Tekniske data Cormate Sportmate 24

Merke og modell: Cormate Sportmate 24

Pris testbåt: fra kr. 570 000

Motor testbåt: Mercruiser 4,3 MPI 220 hk/Alpha 1

Toppfart: 43 kn

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 7,78 m

Bredde: 2,32 m

Byggemateriale: GAP

Vekt med motor:1250 kg

CE kategori: C

Drivstofftank: 200 l

Mer informasjon: www.cormate.com

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2010, og sist oppdatert 14/02 2024.

Les også