Test: Capelli 21 WA med Suzuki DF 175, 2010
Sundeck en vinner når solen skinner
For de som ønsker en ferieplattform i skjærgården, er italieneren Capelli et utmerket alternativ.
Tekniske data Capelli 21 WA
Tekniske data Merke og modell: Capelli 21 WA
Pris, kr: 442 000 kroner (testbåt), 422 000 kroner (DF150)
Motormerke og type: Suzuki DF175
Motoreffekt, hk/kW: 115-175 hk
Produksjonsland: Italia
Lengde (LOA), m: 6,30 m
Bredde, m: 2,40 m
Vekt u. motor, kg: 1000 kg
Køyer: 2
CE kategori: C
Toppfart: 40,7 kn
Personer: 7
Mer informasjon: www.erling-sande.no
Sundeckbåtene er best egnet for å transportere familietroppene fra havna og ut i skjærgården. Normalt sett ingen utpreget kjørebåt, med andre ord. Capelli står uansett løpet ut og topper på 40,7 knop uten å klage i halvmetersjøen. Båten er også trimmevillig, og virker balansert og kompakt i sjøen. Den matcher ikke helt de beste nordiske konkurrentene i størrelsesklassen, men klarer seg utmerket, også med en betydelig motorisering som Suzuki DF175. Capelli klarer seg nok også utmerket med både Suzuki DF150 og DF140 - sistnevnte vil gi en vesentlig snillere pris. Vi tror ikke at gjennomsnittsbrukeren av en sundeckbåt vil bry seg nevneverdig om tapet av 5-6 knop på toppfarten.
Brukervennlig
Enkelt båthold er stikkordet for Capellis minste sundeckbåt. Dette er en båt ment for de solfylte dagsturene, selv om du også får med en halvveis dekkende, norsksydd kalesjeløsning som ekstrautstyr. Capelli har en hyggelig liten kabin som kan huse to personer en natt eller to, og et fast elektrisk spyletoalett pynter på brukervennligheten. Likevel blir plassen under dekk mest sannsynlig et hvilerom for trøtte, saltvannsmarinerte småbarn på sommerdagene.
Enkel båtglede
Med sine rene plastflater og spredte teakdetaljer virker Capelli rimelig enkel sammenliknet med flere av de nordiske småbåtkonkurrentene. Likevel fremstår båten som godt sammenskrudd, og finishen får godkjent.. Her skal det være uproblematisk å spyle ut skitt etter sko, iskremflekker og solkrem i putene. Det er også slik familien vil ha det.
Den lille badeplattformen er lett tilgjengelig igjennom en liten dør, og her akter er badestigen permanent og brukervennlig.Testbåten var også utstyrt med ankervinsj, men mangler smarte fenderholdere, og dusjen er merkelig nok ikke standardutstyr i en ellers velutrustet båt.
Med bordet montert er ikke plassen i cockpit særlig god, men for de korte måltider holder den lenge. Om det ikke hadde vært for komforten i de vendbare førerstolene, hadde vi nok gått for en ståbenk bak konsollen i Capelli. Grunnen er at førersetene er ubrukelig lave, noe som betyr en permanent stående førerposisjon, eventuelt hvilende på den oppfellbare støtteputen i setet. Ved middelhavet står du og kjører båt - det har Capelli også understreket med tidligere modeller. Co-piloten kan heller ikke sitte så trygt under gange, for det finnes ikke støtterekker innen rimelig avstand. Utover dette er det lite å utsette på førermiljøet i italieneren, kanskje rent bortsett fra de vanlige skavankene, som reflekser fra et hvitt dashbord i en i overkant mørktonet vindskjerm.
Konsollen er sentralt plassert i Capelli, noe som betyr at framferden til fordekket skjer på begge sider. På fordekket er det imidlertid lite å utsette på komforten i den store, beige solsengen. Dermed er også Capelli godt utstyrt for en avslappende dag på fjorden.
Les mer om sommercruiserne Beneteau Flyer 650 og Atlantic 670 Open.
Jeanneau lanserer ny 8 meters sundeckbåt i 2011
Denne saken ble første gang publisert 09/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.