Test: Bavaria 38 Hard Top

Denne er en drøm for familien

38-foter som gir deg mye for pengene.

Sist oppdatert

Bavaria valgte Norge og Indre Oslofjord som location da nye 38 Hard Top skulle lanseres. Vi tok turen til Leangbukta for å teste nykomlingen.

Bavaria pumper ut båter fra sitt strømlinjeformede verft i Tyskland, men innimellom slagene rekker de også å bytte ut gamle modeller med nye. I fjor ble minstemann i porteføljen, 27-foteren, erstattet av Sport 28. 33 ble erstattet av 34 tidligere i år, og 38 HT har tatt over etter 37 HT. Til neste år blir 42-foteren byttet med en helt ny 43-foter. Trenden er at modellene vokser en fot i lengden etter hvert som de blir byttet ut.

Spiselige priser har vært Bavarias sterkeste kort i kampen om kundene, noe de har fått til takket være seriøs volumproduksjon. Og Bavaria hevder at lave priser ikke skal være til hinder for god kvalitet. Blant annet er produksjonslinjen utstyrt med flere stasjoner for kvalitetskontroll enn tidligere.

Tett samarbeid

Akkurat som resten av de nye modellene i Bavaria-flåten er utviklingen av 38 HT gjort hånd i hånd med BMW Designgroup USA. Og det merkes, for kvalitet og finish blir stadig bedre og båten gir et langt mer dynamisk og solid inntrykk enn tidligere.

Men dette er ikke de eneste fruktene Bavaria bærer i samarbeidet med det velkjente designkontoret. Ikke bare er ergonomien for fører og passasjerer utviklet i riktig retning, men plassen om bord er også mye bedre. De høye, rette skrogsidene baner vei for en mengde plass under dekk, og ikke minst takhøyde høye folk som undertegnede setter pris på.

Under dekk er det en rommelig salong som møter oss. Blant mange forskjellige valgmuligheter er møblementet i lys eik i testbåten.Det er kledelig og gjør det lyst og gir en luftig følelse til tross for de små vinduene i skrogsidene. På babord side er det en u-sofa med tilhørende bord, og det er godt med skapplass både i, over og ved siden av sofaen. På styrbord side har man badet med separat dusj og toalett, og foran det igjen er byssa. Også her er det godt med skapplass, og det finnes både kjøleskap, kokemuligheter og vask.

Kapteinslugaren har en helt tradisjonell utforming fremme i baugen, og det er også her lagt stor vekt på stuverom og skapplass. Dobbeltkøya er bred men smalner tilsynelatende mye til i hodeenden helt fram mot baugen.

Vi jobber oss akterover, og det skal vise seg at det er midtkabinen som imponerer oss mest rent plassmessig. Inn døra på babord side har man det vi vil kalle en liten entré med egen sofa, et stort skap og god takhøyde. Kabinen fortsetter så inn til venstre der man har to enkeltsenger, her er takhøyden noe lavere uten at vi bryr oss nevneverdig - her skal man jo ligge uansett. Likevel er takhøyden bra nok til at folk på 180 cm kan sitte greit. De to enkeltsengene kan slås sammen slik at man får en stor dobbeltseng.

TOPPLØS: Takluken er enorm, det samme er vinduene. Dette gjør cockpiten luftig og oversiktlig.
TOPPLØS: Takluken er enorm, det samme er vinduene. Dette gjør cockpiten luftig og oversiktlig. Foto: Handeland, Petter

Solid hardtop

Tekniske data: Bavaria 38 HT

Lengde: 11,80 m
Bredde: 3,99 m
Dypgang: 10,5 m
Vekt: 8 200 kg
Drivstofftank: 720 l
Vanntank: 250 l
Køyer: 4
Personer: 12
Motor: 2xD4-300
Toppfart: 35 knop
Pris: ca 2,4 millioner
www.motorboat.no

Hardtopløsningen i Bavaria 38 HT er en av de luftigste vi har vært borti. Her er det vanvittig store vindusflater, samt en gigantisk takluke som slipper inn sol og luft. Overbygget minner nærmest om et aerodynamisk drivhus der taket kan tas av, noe som gjør sikten meget god i alle retninger. En ulempe med mye glass i overbygget er at det kan medføre en del skrangling i grov sjø, men i våre egne hekkbølger var det svært lite å spore av dette. Bavaria forteller at de brukte ekstra tid under utviklingen av båten for at hardtopen skulle bli stabil nok.

Starter vi helt akter og beveger oss fram er det første som møter oss naturlig nok badeplattformen. På styrbord side går et lite trinn opp til dekket langs solsengen som skjuler et stort stuverom, som igjen skjuler motorrommet, før vi har en sittegruppe hvor sofaen fortsetter helt fram til styreposisjonen. Dette er en særegen løsning, men Bavaria har valgt å gjøre dette for å få plass til en solseng helt fremme under takluken på babord side, som igjen bidrar til den gode takhøyden i gjestekabinen under dekk.

På styrbord side bak førerplassen er det et lite pantry med kjøleskap, koketopp og en liten vask, akkurat nok til å tilberede lunsj med andre ord. Førerplassen er på sin side ergonomisk riktig utformet og gir god støtte når man sitter.

Ingen store utfordringer

FINT DRIV: I rolig sjø oppfører 38 HT seg eksemplarisk, men den stanger litt når bølgene blir større.
FINT DRIV: I rolig sjø oppfører 38 HT seg eksemplarisk, men den stanger litt når bølgene blir større. Foto: Handeland, Petter

I rolig sjø i Indre Oslofjord er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene til 38-foteren, her oppfører den seg eksemplarisk. Med to D4-300 går den fint opp i plan og topper 35 knop, og man kan legge på eller trekke fra et par knop på toppfarten hvis man velger 2xD6-330 eller 2xD4-260 som motorisering.

Det er ikke mange bølgene å spore denne praktfulle høstdagen, men en og annen ferge eller et tankskip putrer forbi og gir oss nok bølger til å kjenne hvordan 38-foteren oppfører seg i slik sjø. Det brede forskipet dytter nemlig en del vann i det den treffer bølgene. Likevel spruter det ikke vann opp over baugen, men vi må vente til en dag med mer sjø for å kunne vurdere hvordan båten takler tøffere forhold. I noen båter vi har kjørt med rette sider og bredt skrog har det ført til noe stanging, men Bavaria hevder at det ikke er tilfelle her, slik skrogkonstruksjonen på 38 HT er utført.

Så var det dette med prisen igjen da, for å avslutte der vi startet. Testbåten var tilpasset norske forhold med en såkalt norgespakke som inneholder blant annet heltredørk i cockpit, kjøleskap, elektrisk trimplan, havnepresenning, batterilader, multimediepakke, varmtvannstank, dusj på toalettrom og luftvarmer. Utenom denne utstyrspakken er det meste man har behov for standard, selv om 65.910 kroner for navigasjonspakken er verdt å ta med.

Med denne motoriseringen og alt dette utstyret montert forteller Lars Erik Solvang, daglig leder i Lunde Båt Motor, at 38 HT har en pris på ca. 2.400.000 kroner. En hyggelig pris synes vi, da jevnstore båter med mindre motorer er i området og faktisk noe over på prisstigen.

PLASS NOK: Solsengen og sofaen sørger for at det blir plass til alle de 12 personene båten er godkjent for.
PLASS NOK: Solsengen og sofaen sørger for at det blir plass til alle de 12 personene båten er godkjent for. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også