Test: Askeladden P77 Weekend m/Suzuki DF200
Nå har den blitt mer turvennlig
En mer turvennlig utgave av Askeladdens mellomste styrehyttebåt.
For 2016-sesongen, har Askeladden en ny og interessant versjon i sin serie av styrehyttebåter. Den såkalte P-serien (P for Pilothouse) favner i utgangspunktet tre modellrekker; P66, P77 og P80 – tilpasset ulike plass- og bruksbehov.
I denne sammenhengen har P77-modellen skilt seg litt fra de to andre, siden den kun har vært tilgjengelig med dieselmotor og akseldrift.
For mange, spesielt ivrige båtbrukere fra Stavanger og nordover, er det en utmerket løsning. Men styrehyttebåtene har funnet et større publikum blant mer fritidsorienterte båteiere, også på Øst- og Sørlandet. For disse er båttypen ettertraktet med utenbordsmotor. Det gir i utgangspunktet enklere manøvrering og lavere støy, i mange tilfelle også et hyggeligere bilde rent kostnadsmessig.
Ikke overraskende lanserer Askeladden dermed en P77 Weekend beregnet for utenbordsmotor. Storebror P80 Weekend har hatt mulighet for begge typer motorisering siden 2012.
P77 Weekend er tilpasset Suzukis serie av dreiemomentsterke firesylindrete motorer med 2,9-liters sylindervolum og ytelse på 150 til 200 hk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Velprøvd løsning
Konseptmessig er Askeladden P77 Weekend en veldig typisk representant for mellomstore styrehyttebåter. Helt forut er det rigget til en V-køye, slik at det går an å ta seg en natt eller to om bord. Godt hjulpet av et lite, men separat toalettrom på høyre side. I en ellers åpen cockpitløsning er det greit med et helt privat avtrede.
Tekniske data:
- Lengde: 7,70 m
- Bredde: 2,50 m
- Vekt uten motor: Ca. 1800 kg
- Maks last inklusive motor: Ca. 1000 kg
- Personer: 7
- CE-kategori: C
- Drivstofftank: 140 liter
- Vanntank: 40 liter
- Septiktank: 40 liter
- Anbefalt motor: 150–200 hk
- Pris: Fra 665 600 med 150 hk
Et steg opp fra den lille soveavdelingen finner du en sittegruppe med bord. Som vanlig i denne båtstørrelsen er ikke bredden inne i hytta overdådig, slik at designet er ganske slankt. Det betyr at inntil 3 personer sitter greit rundt bordet, to bak og en foran. Den forreste ryggputen er vendbar, slik at hytta gir god underveiskomfort for inntil fire personer.
Restriksjonene i bredde gjør også at førerplassen er slank og plasseffektiv. Den opphøyde konsollen foran føreren rommer likevel alle betjeningselementer og instrumentering på en ryddig måte, og du kan få kartplotter på mellom 7 til 12 tommer skjermstørrelse.
Askeladdens gode standardsete er plassert som også inneholder kjøleskap og en bitte liten bysseløsning. Den er behagelig og fotstøtten i konsollen sørger for en god sittestilling.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Automatiske trimflaps
I instrumentbordet finner vi også kontrollen for det nye ZipWake trimsystemet med blader som går rett ned i vannet i stedet for de tradisjonelle flapsene. De skal ifølge produsenten gi deg automatisk trimming av båten. I utgangspunktet er det bare å trykke «autoknappen» på ZipWake-kontrollen, men du kan gå inn i menysystemet og sette opp egne parametere, eller bruke den manuelle styringsfunksjon med hjulbetjeningen foran på cockpitkontrollen.
Autofunksjonen trer gradvis inn- og ut i fartsområdet der du har mest hjelp av en aktiv trimfunksjon: Systemet slår inn fra 7–8 knop, går inn med maks effekt rundt 12–13 knop og slipper seg så gradvis ut opp mot planingsfart på 17–18 knop.
Ut gjennom den solide skyvedøren kommer du ut på et rommelig akterdekk. Vår testbåt har ekstra styreposisjon uten, spesielt kjekt om du driver fiske med ulik redskap. Weekend-konseptet betyr at uteplassen også egner seg til mer enn bare fangst, med mulighet til raskt å rigge opp sitteplasser med puter.
Du kan også bestille kalesje til akterdekket, prisen ligger på drøyt 26 000 kroner. Godt med stueplass, fenderholdere, plass til tauverk og grei passasje rundt hytta gir praktiske egenskaper. Vil du ha elektrisk ankervinsj med fjernkontroll, koster det snaut 38 000 kroner.
Askeladden tilbyr også en «Nordisk utstyrspakke» der du får nyttig utstyr med 40 % rabatt i forhold til fullpris. I pakkeprisen på 60 200 kroner får du utvendig digital styreposisjon, trimplan, gardinpakke, salt-vannsspyling av dekk, 4 kW varmer, vindusvisker på venstre side, ekstra batteri og LED arbeidslys.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Fungerer best rundt 25 knop
Vår båt er utstyrt med den kraftigste motoren; Suzuki DF 200. Det er en motor som kler båten godt, ikke fordi det går så voldsomt fort, men fordi den gir behagelige egenskaper og tåler at du laster opp båten.
Vi måler toppfarten til drøyt 33 knop, men som du vil se av testresultatene, fungerer skroget best opp til drøyt 25 knop. Over det gir den lange vannlinjen mye motstand. Eksempelvis må du opp 1000 o/m for å øke farten fra 30 til 33 knop.
Skrogutformingen har imidlertid andre fordeler som kler båttypen bedre. Du har fullt utnyttbart fartsregister mellom 7–15 knop. At båten trives også i dette fartsområdet viser forbruket, som ikke er vesentlig høyere enn når båten planer helt ut. Det skjer rundt 17 knop og det er herfra og opp til rundt 25 knop at du får det beste ut av denne båt/motorkombinasjonen. Forbruket varierer fra 1,0-1,2 liter per nautisk mil, ikke langt unna det du får på dieselversjonen.
Med 200 hesteren på hekken er gangen dyp og rolig på lave turtall og du skal presse hardt opp mot toppfart, før støybildet oppleves som påtrengende. Med skyvedøren mellom akterdekk og styrehytte lukket, ligger lydnivået på 72–77 dBA i det typiske marsjfartområdet. Det gjør at du lett fører en samtale i hytta. Også på den utvendige styreplassen og akterbenken er det greit å oppholde seg i slik fart.
Denne saken ble første gang publisert 22/07 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.