Test: Askeladden C61 Center Console og Bowrider

Knaller til med to store nyheter

Askeladden er tilbake der de har høstet sine største suksesser.

Først publisert Sist oppdatert

Med C61 Center Console og C61 BowRider, er Askeladden tilbake i det båtsegmentet de har høstet sine største suksesser.

To helt splitter nye modeller, aggressivt priset og med moderne løsninger, gjør at Askeladden satser på å gjenerobre kunder i det som er et av de heteste markedssegmentene om dagen. Godt sommervær og økende båtinteresse gir solid sug etter båter på rundt seks meter.

I fjor høst lanserte Askeladden også to større båter i 7,5-metersklassen.

I samarbeid med sin slovenske hoveddesigner Gasper Peternelj, har Askeladden tatt frem to båter som kombinerer det sportslige og moderne, med klassiske designlinjer. C 61 Center Console er en åpen skjærgårdsjeep, mens C61 BowRider har en lun cockpit akter og en fin sitteplass forut.

Askeladden lover en kombinasjon av sjøegenskaper som normalt sett er vanskelig å oppnå på båter i denne størrelsen; lettplanende og trygg, men samtidig sportslig og komfortabel i bølger. Men begge båtene klarer oppgavene bra.

På Center Console-versjonen, sitter den kraftigste motoren C61-båtene leveres med. Suzuki DF 150 gir en toppfart på 42 knop og et fint marsjfartområde mellom 20-30 knop. På BowRider-utgaven kjører vi en Suzuki DF115. Det gir toppfart på respektable 34 knop, mens fartsområdet mellom 17-22 knop peker seg ut som det mest komfortable marsjfartområdet med den lille motoren.

Senterkonsoll: En praktisk og sportslig skjærgårdsjeep står høyt på ønskelisten til mange båtkjøpere.
Senterkonsoll: En praktisk og sportslig skjærgårdsjeep står høyt på ønskelisten til mange båtkjøpere.

Leverer som bestilt

Askeladden har sine ord i behold når det gjelder sjøegenskapene. Begge båtene går lett i plan, og selv i Center Console med den største og tyngste motoren, er det ikke antydning til noen "kneik" du må over før båtene planer ut.

Det er tøffest forhold når vi kjører Center Console-versjonen. Krappe bølger på 1-1,5 meter er akkurat som skal til for å skille klinten fra hveten i denne båtklassen.

Også her leverer C61 Center Console som lovet. Den har god stabilitet og evner å kutte sjøen slik at du kan kjøre i plan uten for mye slag. Dessuten virker strukturen i båten stiv og solid, og vi hører ikke mer skroglyd enn du kan forvente av en båt i denne klassen.

Når vi går ut med C61 BowRider, har sjøen roet seg betraktlig. Siden båtene baserer seg på samme skrog er det ingen grunn til å tro at kjøreopplevelsen blir veldig annerledes i bølger.

Med roligere sjø, finner vi ut at C61 BowRider er svært lettkjørt. Du behøver nesten ikke røre trimknappen på motoren, og båten føles stødig selv i krappe svinger som simulerer en unnamanøver. Begge båtene føles for øvrig lettmanøvrerte på vei inn og ut til brygga.

 

BRA I SJØEN: De nye seksmetersbåtene fra Askeladden går sikkert i sjøen. Her C61 BowRider.
BRA I SJØEN: De nye seksmetersbåtene fra Askeladden går sikkert i sjøen. Her C61 BowRider.

Konkurransedyktig pris

Askeladden legger vekt på å lage gode førerplasser. Naturlig nok er ergonomien ganske lik i begge båtene, med en litt mer sportslig og vindutsatt førerplass i Center Console-modellen, mens du sitter lunt bak en solid vindskjerm i BowRider.

Felles for begge er en ryddig og velutformet førerplass. Instrumentene og kartplotteren sitter korrekt plassert, det samme gjelder betjeningselementene. Særlig de du bruker ofte når det kjøres aktivt. Vi synes også Askeladden har vært flinke med førerkomforten, setet er godt, fotplaten riktig vinklet og det er lett å finne en kjørestilling der du har riktig avstand til ratt og gasspak.

En annen fin detalj for begge båtene er den store plattformen akter. Her er det trygt å bevege seg og passasje på innsiden av motoren. Du kan også snu ryggputen i sofaen, slenge bena på plafformen og nyte utsikten akterover.

Prismessig treffer også Askeladden bra med sine to nyheter. Med 115 hk starter Center Console på snaut 330 000 kroner, mens BowRider holder seg akkurat under 350 000 kroner.

TURHYGGE: Innredningen i Askeladden C61 BowRider gjør den egnet for trivelige familieturer i skjærgården.
TURHYGGE: Innredningen i Askeladden C61 BowRider gjør den egnet for trivelige familieturer i skjærgården.

Tekniske data: Askeladden C61 Center Console

  • Lengde 6,10 m
  • Bredde 2,25 m
  • Vekt uten motor ca. 950 kg
  • Maks last inklusive motor ca. 810 kg
  • Personer 7
  • Designkategori C
  • Drivstofftank 140 liter
  • Motor
  • Motorstamme Lang
  • Outboard 115–150 HK
  • Pris: Fra 327 800,-

Tekniske data: Askeladden C61 BowRider

  • Lengde 6,10 m
  • Bredde 2,25 m
  • Vekt uten motor ca. 980 kg
  • Maks last inklusive motor ca. 810 kg
  • Personer 7
  • Designkategori C
  • Drivstofftank 140 liter
  • Motorstamme Lang
  • Outboard 115–150 HK
  • Pris: Fra 349 200,-