Duell : Uttern S45 mot Sting 485

Småtasser i kamp

Her er to rimelige båter som gir deg masse glede for pengene.

Sist oppdatert

En gjennomført 16-foter er på mange måter en god start på båtlivet. Om vi først ser hele familiens båtbehov under ett, er det utrolig hvor mye båtglede det kan oppdrives på relativt få fot. Skal du ut på solotokt er det også mye å hente her. Men hvilken skal du velge? Det blir spørsmålet i denne sammenhengen.

For her har vi funnet to gode kandidater til et godt førstegangskjøp, med mange likheter og noen viktige forskjeller.

Om vi starter med Uttern, skal det nevnes at verftet de siste årene gått gjennom flere spennende faser i regi av eieren Brunswick, og nytenking har definitivt fått være ledestjernen. Selve farkosten i seg selv fremstår både trygg og rommelig, samtidig som dette ikke er testens mest velkjørende eksemplar.

Sting på sin side er også et volummerke i godt driv. Det blir laget nokså mange eksemplarer av hver båt, og det skal i neste omgang holde prisen på et jordisk nivå. Sting 485 er en god nyhet i 5-meterssegmentet. Båten er tenkt som et supplement til Sting 530. Selv om båtene i ved første øyekast er nokså lik 530, er det meste nytt. Dekk, skrog og konsoll for å nevne noe.

Tunge i sjøen

Sjøegenskapene er nok det som skiller mest mellom disse båtene. Med en tung firetakter på akterenden er det ingeniørkunst som skal til for kompensere dette så pass at planingsterkelen blir til å leve med, altså at du ser over baugen.

For i gode gamle dager for rundt 10-15 år siden, ble mindre båter gjerne rigget med lettere totaktere, og skroget laget deretter.

Her slipper Sting litt billigere unna med sin totakter, selv om det i ytelse henger en større motor hekken.

Men med litt ekstra skyv og litt lavere vekt kommer marginene på Stings side, og dermed kommer den seg også lettere ut av vannet. På flatt vann er det marginale forskjeller, begge tar trim fint, og begge har godt tilpasset motor på hver sin måte.

Med vinden skrått inn på siden er begge farkosten like lite utsatt for ukomfortabel ferd, men med mindre du må - er ikke dette en kurs å anbefale i de fleste tilfeller.

Her er det likevel Sting som oppleves mest komfortabel i høyere fart. Det nye skroget har vært igjennom en relativt grundig utvikling. Og med nye skrogvinkler og optimaliserte steglister og chine har de nå lyktes i å få fram et skrog som går mykt i sjøen, uten at dette ser ut til å gå på bekostning av driftskostnadene.

FELLES: Felles for begge båtene er at vi sitter i senter på akterbenken når det skal kjøres. FOTO: Petter Handeland
FELLES: Felles for begge båtene er at vi sitter i senter på akterbenken når det skal kjøres. FOTO: Petter Handeland

Velgjort føreplass

Tekniske data Sting 485

  • Lengde: 4,88 m
  • Bredde: 2,05 m
  • Vekt: 460 kg
  • Pris, testbåt: 160 00 kr

Felles for begge båtene er at vi sitter i senter på akterbenken når det skal kjøres. Dette er en tilsynelatende enkel løsning, men det er like vel to helt forskjellige løsninger vi har med å gjøre her.

Begge båtene har fått en solid vindskjerm, men Sting stikker av med seieren i denne avdelingen med knappest mulig margin, vindskjermen får nemlig også nedbøren vekk, takket være en luftsluse under skjermen. Felles for begge farkostene er det er rimelig trangt her, og det vil i sin tur bety at om du forsøker å stå bak konsollen, er det lett å traktere spakene utilsiktet.

Det vil i praksis si at du kan bli lett komikk i havna om motoren får et plutselig pådrag.

Uttern scorer godt på godt komfort, mens Sting har en rekke praktiske finesser å by på. Ved vanlig sittende kjøring er både ratt og hendler plassert greit nok i begge båtene, og ergonomien er ellers tilfredsstillende.

Danseplass

Å bevege seg rundt om på begge båtene er en fornøyelig affære. Sting stiller her med danseplass på fordekk mens Uttern satser på bekvemme sitteløsninger. Uttern viderefører den politikken med solide fribord, slik at båten også vil oppleves trygg for de aller minste om det er familiebruk som står på programmet.

Begge båtene er enkle å komme i land fra. Her har Sting imidlertid fått lirket inn en åpen stuveløsning i baugen i tillegg, en løsning som skulle vise seg å bli meget praktisk for tauverk og annet løsøre. En liten sittemulighet foran på konsollen er også kjekt å ha. Stingen er på sin side litt mer følsom for vekt på siden.

Forseggjort indre

UTTERN: Konsollen har fått en meget fin layout, med god plass til småting og plotter. Forut er det også gode sitteplasser. FOTO: Terje Haugen
UTTERN: Konsollen har fått en meget fin layout, med god plass til småting og plotter. Forut er det også gode sitteplasser. FOTO: Terje Haugen
UTTERN: Dette er en rimelig farkost som gir deg masse glede for pengene. FOTO: Petter Handeland
UTTERN: Dette er en rimelig farkost som gir deg masse glede for pengene. FOTO: Petter Handeland

Finner vi fram lupen og titter litt nærmere på hva som befinner seg i benker og skott, er det også mange fellesnevnere. I Uttern tilbys moderat med stuveplass, men absolutt godkjent til både redningsvester og tauverk. Hos Sting er dette tatt til nøye høyder med en forseggjort dreggbrønn og en konsoll som kan åpnes i sin helhet for lagring av både puter og bensin. I tillegg krydres det med egne plasser for fendere. Dermed er båten ship shape på noen sekunder.

Tekniske data Uttern S 45

  • Lengde: 4,45 m
  • Bredde: 2,05 m
  • Vekt, uten motor: 401 kg
  • Pris, testbåt: 150 000 kr

Videre er puten i baugen hengslet og kan raskt vippes over så vi slipper å tråkke på dem og uten at de løsner fra festene. Ryggbøylen til akterbenken utgjør ellers et stødig håndtak å holde i når du skal akter på den lille badeplattformen. Badestigen kan nås og felles ned når ligger i vannet.

To motorkonsept

På akterspeilene har vi fått to amerikanere, med hver sine spesialområder. E-Tec-en byr på mindre vekt og mer akselerasjon, mens Mercury trekker ut fordelene fra firetakteren med noe mindre støy og lavere forbruk. Det mest åpenbare skillet mellom disse to motorene i denne sammenhengen finner vi dermed akselerasjonen, altså i praksis hvor fort båten kommer i plan om du vil.

Små justeringer

I våre målinger er det i første rekke akselerasjonen det dermed er verdt å bite seg merke i. Her er det som nevnt to ulike motorkonsept som er årsaken til at den ene kommer foran den andre, og den svakere firetakteren er altså sist ut av startblokkene.

Er det mye last om bord vil dette føre til at planingsterskelen kan bli nokså utvidet. Her skal vi huske at begge båtene er små, og selv små justeringer av lasten om bord, altså folk, kan gjøre store utslag.

Gjerrige på suppa

STING: Sting 485 har også blitt en meget vellykket småbåt. FOTO: Petter Handeland
STING: Sting 485 har også blitt en meget vellykket småbåt. FOTO: Petter Handeland

Ser vi på testdataene isolert sett, blir det Sting som kommer ut med det korteste strået med tanke på forbruk ved god marsjfart.

Dette gjelder også om du insisterer på å gi full gass. Her viser våre målinger at det går med henholdsvis 14 og 17 liter bensin i timen, men du får en god knop mer på topp med Sting, som vi logget til 27,4 på topp.

STING: Her har du flust med stuveplass i konsollen. Komforten på akterbenken er også godkjent. FOTO: Terje Haugen
STING: Her har du flust med stuveplass i konsollen. Komforten på akterbenken er også godkjent. FOTO: Terje Haugen

Men om vi utligner for ulik motorstørrelse er det i praksis fint lite som skiller de to ekvipasjene, bortsett fra noe svakere støy rundt marsjfart fra Utterns tresylindrede firetakter. På E-tec må det på sin side budsjetteres med litt blandingsolje i tillegg. Dermed blir det nærmest en smakssak om du vil gå for litt raskere akselerasjon med den totaktsbaserte E-Tec-en, eller om du satser på firetakteren fra Mercury.

LES OGSÅ:

Skroget som får oss til å glise

Her er åtte aktuelle småbåter for aktvit bruk

Testdata Sting 485 med Evinrude 50 E-tec

Tur-tall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/nm)

2500

5,8

74

0,52

3,0

3000

6,4

77

0,84

5,4

3500

8,1

77

0,90

7,3

4000

15,5

78

0,49

7,6

4500

19,4

79

0,46

8,9

5000

23,6

82

0,49

11,6

5800

27,4

84

0,62

17,0

Testdata Uttern S45 med Mercury F40

Tur-tall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2500

5,3

72

0,53

2,8

3000

6,1

75

0,66

4,0

3500

7,3

77

0,82

6,0

4000

12,7

78

0,59

7,5

4500

17,7

79

0,51

9,0

5000

22,0

80

0,48

10,6

5500

24,3

81

0,49

11,9

5800

26,2

84

0,53

13,9

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2014, og sist oppdatert 09/11 2023.

Les også