Prøvekjørt: Yamarin 53 BR med Yamaha F70, 2011
Nytt kombitalent
Yamarin 53 BR har vært en av Norges mest populære småbåter i en årrekke. Kombinert med den nye Yamaha F70 viser båten nye talenter.


Da den verste skjærgårdsjeepbølgen hadde lagt seg, og forblåste småbåtfolk søkte etter ly, dukket de små skandinaviske bowriderversjonene opp. Ikke teppe- og solsengbelagte etter US-modell, men mer som en lun videreføring av de mange praktiske plussegenskapene til skjærgårdsjeepen.
Yamarin 5150 het den første avleggeren av det som skulle bli en enorm suksessmodell. I dag lyder den navnet Yamarin BR 53, og selv om noe av fokuset har flyttet seg over på litt større bowridermodeller, har fortsatt minstemann i Yamarins bowriderutvalg sitt å skilte med.
For mange vil båten ha plass nok, med to sitteplasser i baugen, to greie pilotstoler bak vindskjermen og to-tre plasser på akterbenken. De to pilotstolene er godt beskyttet mot vind og sjøsprøyt, mens gjennomgangen fra baug til cockpit, samt selvlensende dørk sørger for at båten er like enkel i bruk som en skjærgårdsjeep.

Stor liten nyhet
En av de store nyhetene for 2011-sesongen henger på akterspeilet på vår testbåt. Yamaha har lansert en ny 70 hk firetakter, med basis i den 1,0-liters firesylindrete motorblokken som har vært brukt i selskapets 50 og 60 hk. Det blir den nye basismotoren i 53 BR-programmet, med 80 og 100 hk som de fortsatt sterkeste motorene til 53 BR.
Ved siden av en pris på 259 000 - 10 000 lavere enn med F80 - er det andre ting som taler i favør av F70 som et godt valg på 53 BR. Den er nemlig drøyt 50 kilo lettere enn de to store motoralternativene, og så mye ekstra vekt helt på hekken av en båt på 650 kilo merkes.
Den største forskjellen vi merker under vår testkjøring, er at båten med F70A på hekken savner enhver form for planingsterskel. Vi logger en toppfart rett i overkant av 30 knop, noe som er passe i denne båten. Fornuftig og økonomisk marsjfart ligger mellom ca. 17-23 knop, med forbruk rundt 0,60 liter per nautisk mil og et støynivå på 82-84 dBA.
Ikke bare dumt med stor motor

Vi kjørte 53 BR med F100 våren 2009, og når vi sammenligner testdata for de to motorene, ser vi at toppfarten med F100 er 38 knop. Som vanlig med denne båtstørrelsen, er det først når du bruker det ekstra fartspotensialet at F100 får et høyere forbruk.
Den store motoren går på litt lavere turtall i planingsfart, noe som gir et noe lavere støynivå. Med en prisforskjell på ca. 22 000 kroner er det dermed lett å ta et valg. Er du ute etter et stort fartspotensial, kjører båten med mange om bord eller drar folk på vannski eller wakeboard er F100 rett alternativ. Skal du skli rolig rundt med lettlastet båt og den store fartsopplevelsen ikke er en del av ditt båtliv, kan du rolig klare deg med F70A.
Test av storebror Yamarin 63 BR
Yamarin Cross: Satser på aluminium
Lettkjørt
Ut fra størrelsen er vi godt fornøyd med hvordan Yamarin 53 BR oppfører seg. Den klarer seg fint og relativt mykt i hekksjøer eller i solgangsbris, og er svært lettkjørt. Du behøver dermed ikke mye båterfaring for å føle at du mestrer denne båt- og motorkombinasjonen.

Førerplassen er enkel og funksjonell, og setene med vippepute gir tilstrekkelig sittekomfort. Er du lang, kan toppen av vindskjermen komme litt i konflikt med utsynet, men det er fort gjort å sjekke hos en forhandler om du sitter godt eller ikke.
Båten har stort sett det du trenger av stuveplass og utstyr til det typiske bruksområdet. En fast tank på 91 liter gjør at du ikke behøver å tenke på drivstoffylling før hver eneste tur. Våre testresultater viser at et typisk gjennomsnittsforbruk vil ligge på 10-12 l/time eller ca. 0,7 l/nm.
Ti av markedets beste bowridere
Testdata Yamarin 53 BR med Yamaha F70A
Turtall o/m |
Fart i knop |
![]() Støy, dBA |
Forbruk l/mil |
Forbruk, l/t |
2000 |
5,6 |
66 |
0,70 |
3,9 |
3000 |
9,2 |
80 |
0,85 |
7,8 |
3500 |
13,1 |
82 |
0,72 |
9,4 |
4000 |
17,2 |
83 |
0,58 |
10,0 |
4500 |
21,0 |
82 |
0,62 |
13,0 |
5000 |
23,6 |
84 |
0,65 |
15,3 |
5500 |
27,5 |
86 |
0,75 |
20,6 |
6000 |
30,3 |
88 |
0,78 |
23,6 |
Tekniske data
- Lengde: 5,19 m
- Bredde: 2,20 m
- Vekt: 650 kg
- Personer: 7
- Pris: 259 000-281 000,-