Nordkapp Noblesse 605
En båt folk snur seg etter
Nordkapp feirer 50-års jubileet med en fest av en båt.
Det er noe eget med de nye Nordkapp-modellene. Verftet var tidlig ute med nye, moderne linjer og spesielt 605-modellene har et utseende folk virkelig snur seg etter. Vi kjørte langtest av bow-riderutgaven Avant 605 i 2014 og fikk mange positive kommentarer, og ikke minst: Mange positive opplevelser på sjøen.
Nå ligger den tredje utgaven av 605-serien klar ved brygga. Noblesse-navnet avslører at denne 605-utgaven er en daycruiser, og dermed er modellrekken komplett. Et blikk på fasongen, og vi smiler. Dette er ikke bare den lekreste 605-utgaven rent designmessig, det er kanskje den fineste 6-meters daycruiseren på markedet.
Den lave, elegante profilen og det slanke forskipet gjør utseendet mer sportslig enn mange andre konkurrenter. En følelse som forsterkes ytterligere når vi fyrer opp den 150-hesters Evinrude-motoren. En 2,6-liters V6 i 60-graders sylindervinkel, med det helt spesielle lydbildet de moderne, direkteinnsprøytede totakterne gir.
Det brummer potent, men behagelig på lave turtall. Et lavmælt løfte om at det er mer på lager. Fornuftsmessig sett er det mye bra å si om de mange firesylindrete firetakterne i 150 hk-klassen, med sine store motorvolum. Men i fyrig kjøreopplevelse når de denne maskinen knapt til anklene. Den er en perfekt match til Noblesse 605.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Et herlig, klassisk totaktsbrøl
Akselerasjonen er litt Tesla-aktig: Umiddelbar og brutal. Det blir ikke feil med en vannskibøyle på hekken, for å si det sånn. Og passasjerene bør være forberedt om du ikke må ut med erstatning for whiplashskader. Det gjelder ikke bare opp i plan, klemmer du til gassen i 25 knop, skyter båten fart som en løpsk nyttårsrakett.
Ahhh, så er det lydbildet igjen. I marsjfart småhest, litt pirrende. Når du drar på opp mot toppfart et herlig, klassisk totaktsbrøl som legger minst 5–6 følelsesmessige knop oppå de snaut 45 knopene båten gjør.
I forhold til Avant-versjonen, er Noblesse i underkant av 100 kilo tyngre. Det gir bare små utslag i fartspotensialet, men ganske store i kjøreopplevelsen. Der Avant kan bli vel leken og lett, kjennes Noblesse et merkbart knepp tyngre og roligere ut. Dessuten er skrogstøyen vi merket i Avantmodellen tilsynelatende helt utradert her.
Kjøreopplevelsen er spenstig nok, skroget lar seg trimme godt ut og flyr over vannet i høy fart. Testdagen blåser det en frisk bris som pisker opp krapp, hvitskavlet sjø. Likevel ligger Noblesse 605 stødig helt i toppfart og krever ikke mye korreksjon på rattet.
Som flere andre skrog signert Espen Thorup, er sportsligheten godt balansert med lettkjørte egenskaper. Ja, kjøper du denne båten med E-tec 150 H.O er du nok litt over gjennomsnittet glad i å trykke på gasspaken. En stor bonus er også kjapp marsjfart med lavt turtall og ditto forbruk og støynivå. Imponerende også at den relativt korte båten ikke har planingsterskel i det hele tatt. Dermed er behovet for justeringer på trimmen er minimalt før du skal kjøre over 30 knop.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Prisen er plassen
Hvis sportslighet og slank, lav profil har sin pris, så kommer det i form av volumet på kabinen. Det er imidlertid ingen som gjør noe forsøk på å framheve Nordkapp Noblesse 605 som en overnattingsbåt. Kabinen fungerer som et utvidet stuverom og et sted du putter dagsturbagasjen, trillevogna eller en trøtt småtass for ettermiddagsluren.
Tekniske data
- Lengde: 6,06 m
- Bredde: 2,20 m
- Vekt uten motor: 900 kg
- Vekt med motor: Fra 1050 kg
- Dypgang: 0,8 m
- Sitteplasser: 7 personer
- Anbefalt motor: 90–150 hk
Nei, da er det heller på sin plass å kose seg i cockpit, noe Noblesse 605 er godt tilrettelagt for. Selv om forskipet er slankt, er båten 2,2 meter på sitt bredeste. Det merker du godt der det trengs mest: På sitteplassene akter.
Aktersofaen har god plass og vipper du de små sideputene, er det fin passasje med støpte steg og belegg uten behov for putetråkking på begge sider. Førerstolen er en sak for seg, høyrygget med god støtte rundt hoftene og solid vippepute. Kombinert med et funksjonelt dashbord gir det en styreposisjon med god kontroll og oversikt.
De to øvrige sitteplassene står på solide støpte konsoller. Et bakovervendt sete med stuverom under bak førerplassen og på motsatt side et dobbeltsete med vippepute slik at du også kan få en chaise longue hvis ingen vil bruke det som copilotplass. Under er det plass til kjøleskuff og nok et stort stuverom. Smart nok kan plassen mellom aktersofaen og de to andre sitteplassene fylles med hver sin pute, og vips – der har du to fine solsenger. Ikke verst fleksibilitet i en sportslig seksmetersbåt.
Denne saken ble første gang publisert 14/10 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.