Nordkapp 850 Vitesse med Volvo Penta D4 300, 2011

Skarp Nordkapp

Nordkapp 850 Vitesse med Volvo Penta D4 300 var langt fremme da den kom i 2008, og den hevder seg fortsatt bra i konkurransen.

Først publisert Sist oppdatert

Støpte hjørnestolper gir et buet frontvindu med bra sikt, og det åpningsbare vinduet mot fordekket er plassert over mot babord side.

Vinduet foran skipperen blir dermed ganske bredt og gir en effektiv flate med tanke på sikt forover.

Kraftig vinduspusser er på plass, og feltet under vinduet er støpt i en mørk farge som forhindrer reflekser. Bra, men i praktisk bruk vil de fleste bruke vippeputa på skipperstolen og sitte akkurat høyt nok til fri sikt over vindskjermen.

Kjøres det med kalesjen oppe, begrenses sikten ved at frontvinduet er forholdsvis lavt. Løsningen er altså ikke perfekt ved kjøring i regnvær og med pusserne i aksjon.

På den annen side: Man slipper sterkt krummede hjørnevinduer som kan forvrenge virkeligheten.

Fordekket er flatt og sikkert å bevege seg på, men pulpitene er lave. Som ekstrautstyr kan båten leveres med solmadrasser til fordekket. Trinnene ned mot dørken er store nok og sikrer trygg atkomst mellom fordekk og cockpit. Skipperstolen er komfortabel og instrumentbordet er oversiktlig.

Alt er ergonomisk bra plassert og førerplassen fungerer også greit ved stående kjøring. En opplagt fordel under havnemanøvre og på langturer vi har hatt med båten, er at man selv etter flere timers kjøring sitter igjen med inntrykket av en komfortabel førerplass.

Sitteplassene er beskyttet ved at vindskjermen er trukket langt akterover på sidene. Med hekkaggregat blir badeplattformen i full bredde, og egne trinn i siden gjør at man ikke må trå i akterbenkputene. Sittegruppen er stor og ligger over mot babord side.

Den forreste benken har vipperygg, og dermed kan en voksen og et barn sitte i fartsretningen. Et gedigent spisebord med klaffer gir fin spiseplass for opp til åtte personer. Pantryet er elegant plassert i babord side. Langt og smalt uten å virke dominerende eller oppta unødvendig plass.

Vask, oppbevaringsrom og et bluss kokeapparat holder til enkel matlaging. I sittebenken er det en smart kjøleskuff.

Totalt sett er det mye fin uteplass og rene dørkflater med diverse stuverom.

HOLDER STAND: Både når det gjelder design, gjennomtenkte detaljer og kjøreegenskaper hevder den seg fortsatt bra i konkurransen mot ferskinger.
HOLDER STAND: Både når det gjelder design, gjennomtenkte detaljer og kjøreegenskaper hevder den seg fortsatt bra i konkurransen mot ferskinger. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fasilitetene under dekk entres gjennom en skyvedør, og i styrbord side ligger det separate toalettrommet med akkurat den plassen man trenger for de daglige toalettbesøkene. Skyvedøren er buet og i en matt, grønntonet farge.

Tekniske data Nordkapp 850 Vitesse

  • Lengde: 8,55 m
  • Bredde: 2,70 m
  • Vekt: 3200 kg
  • Drivstoff: 2x170 l
  • Ferskvann: 80 l
  • Ant. Køyer: 4
  • Motor: Volvo Penta D4 300
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 1 390 000 m/D4
  • Pris testbåt: kr 1 586 000

Hele formspråket er moderne med en toppmontert glassvask på toppen av en skapseksjon. Et separat toalettrom er fint å ha - både nattestid og i uthavner. I babord side er et garderobeskap. Forut er en V-formet sittegruppe som kan konverteres til en dobbeltseng. Køya i babord side blir den lengste. I styrbord side blir køya snauere på grunn av toalettrommet. God ventilasjon sikres gjennom to åpningsbare lysventiler i hver side og en rund dekksluke.

Kabinen er småelegant innredet og gir et snev av luksusfølelse, men putene i forkøya kunne med hell vært mykere og tykkere for økt liggekomfort. Ved å vippe opp en totrinns leider får man tilgang til midtkabinen. Dobbeltkøya har gode mål og er overraskende stor, men det store minuset er takhøyden. Den er ikke mer enn akkurat, og de fleste voksne vil nok oppleve midtkabinen som litt klaustrofobisk.

Derimot vil nok barn oppleve den som en trivelig og lun "hule" med stor boltreplass for to eller tre unger. Bruker man den ikke som køye, har man et kjempestort stuverom.

Poenget er uansett at det faktisk er fire overnattingsplasser under dekk, og det er et begrenset antall DC-modeller som kan skilte med det. Volvo Pentas D4 turbodiesel på 300 hk passer båten perfekt. Motoren er sterk, gir en toppfart tett på 37 knop og har solid dreiemoment når båten skal opp i plan. Takket være meget god støyisolering hører man lite til motoren både på sakte fart og i marsjfartsområdet.

Som måleresultatene viser, har begge båtene et støynivå så lavt som 67 desibel på tomgang. Men det er helt tydelig at man har en grovere motorlyd i Nordkappen. Med en forholdsvis tung turbodiesel i motorrommet blir det mer tyngde i båten, og tyngdepunktet blir lavere.