Buster Super Magnum

Mer av alt

Større, tøffere og med 300 hk på hekken. Den nye toppmodellen gleder seg til vind og bølger.

Først publisert Sist oppdatert
PRAKTISK: Solid bøyle med vannskikrok og bred passasje på begge sider. Forsterkninger gjør at SuperMagnum tåler 300 hk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PRAKTISK: Solid bøyle med vannskikrok og bred passasje på begge sider. Forsterkninger gjør at SuperMagnum tåler 300 hk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Buster er ute med ny toppmodell. SuperMagnum er kort fortalt skroget fra Buster Magnum Pro, kombinert med et mer komfortabelt interiør etter mønster fra den vanlige Magnummodellen.

Buster SuperMagnum har et lengre skrog enn Magnum. Det måler 7,1 meter og har en tykkere bunn.

Sammen med andre forsterkninger gjør det at SuperMagnum tåler en Yamaha F300 på hekken. Skroget har 20 graders V-bunn ved akterspeilet og er uten steglister.Det skal gi mykere gange i sjøen. Drivstofftanken har blitt større i SuperMagnum. Med 250 liter får du utvidet rekkevidden.

Godstog i bølgene

Vår testbåt er nær sagt selvfølgelig utstyrt med det største motoralternativet. Også F225 og F250 skal passe på SuperMagnum hvis du ikke trenger maksimal toppfart eller høy marsjfart med mye last om bord.

Dagen vi kjører test av Super Magnum er som skapt for båten. Det blåser liten kuling, noe som gir krapp småsjø innaskjærs og gode 1-2 meters bølger på utsiden av skjærgården. Vi Menn Båt kjørte langtest av Buster Magnum med Yamaha F250 sommeren 2011.

Et av aspektene vi likte aller best ved båten, var den uredde oppførselen når sjøforholdene drar seg til.

Og i Buster SuperMagnum får du mer av det samme. 7,1 meter lengde kontra 6,9 meter er en ting, men også snaut 200 kilo mer vekt teller inn. Dermed føles båten enda mer kontant og robust når bølgene blir tøffe.

Vi merker det allerede på måten båten kutter seg gjennom krappsjøen og vindbygene inne i fjorden. Den skjærer gjennom med enda større tyngde enn Magnum, men enda viktigere er det om du nærmer deg 50 knop: Da har Magnum en tendens til å vippe fra side til side i sjø og vind, mens SuperMagnum ligger stødig som et godstog.

Ute i de større bølgene går SuperMagnum trygt og uten store løft selv om vi holder rundt 20 knop i motsjøen. Den følger bølgene bra og har egenskaper du setter ekstra pris på om du kjører en del under røffe forhold. Som forventet oppfører den seg stødig både med sjøen inn fra siden og akter.

TAR AV: En robust vindskjerm gjør jobben og tar av for sjøsprøyt og vind. Det er bred gangvei gjennom og sittekonsoller på begge sider foran skjermen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TAR AV: En robust vindskjerm gjør jobben og tar av for sjøsprøyt og vind. Det er bred gangvei gjennom og sittekonsoller på begge sider foran skjermen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ikke helt Riva

Testdata: Buster Super Magnum med Yamaha F300

Turtall o/m

Fart i knop

Støy dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/time

1500

7,0

68

1,26

8,8

2000

11,9

72

1,2

14,3

2500

20,0

74

0,99

19,8

3000

25,9

76

1,01

26,2

3500

30,8

77

1,18

36,3

4000

34,0

79

1,47

50,0

4500

38,7

80

1,83

70,8

5000

43,9

82

1,98

86,9

5300

48,0

85

2,02

97,0

Det holder seg også tørt på førerplassen i vind og bølger. Skroget kaster opp lite sjø, og det som kommer tar den svære vindskjermen seg av. Designmessig ser det ikke helt Riva ut, men så lenge du sitter lunt og tørt under høstlige forhold, er det tilgitt.

Mens Magnum Pro er en semiproff yrkes- eller fiskebåt, har SuperMagnum en innredning som passer til ferie- og fritidsbruk. To pilotseter på hver side og en aktersofa i halvtøff design passer båten bra. Buster har allerede lovet å se på dimensjoneringen av den oppvippbare puten på pilotstolene.

Når du kjører i bølger er det fint å bruke puten som en ståstol, men vangene som støtter mot seterammen tåler ikke trykket fra en voksen mann i bølger.

To-tre harde landinger og metallet har fått en lett trekkspillfasong.

Ellers er førerplassen bra, med plass til en svær 12-tommers kartplotter. Det er fint med en så stor plotter når du skal holde oversikt over farvannet i en hurtiggående båt. Aktersofaen rommer tre-fire personer og med godt polstrede sitteplasser også foran vindskjermen, har du rikelige sittemuligheter til de syv personene SuperMagnum er godkjent for.

Bruker mer

SLITESTERK: Praktiske og tøffe materialer innvendig gjør at Buster tåler å bli brukt. Ergonomien på førerplass er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SLITESTERK: Praktiske og tøffe materialer innvendig gjør at Buster tåler å bli brukt. Ergonomien på førerplass er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Da vi kjørte Magnum med F250, logget vi en toppfart i overkant av 50 knop. Med F300-motoren på SuperMagnum hadde vi kanskje ventet oss det samme, men i de offisielle testdataene med to personer om bord klarte vi 48 knop.

Buster SuperMagnum med Yamaha F300

  • Lengde: 7,1 meter
  • Bredde: 2,4 meter
  • Vekt: 1100 kilo
  • Motor: 225-300 hk
  • Tank: 250 liter
  • Personer: 7
  • Pris med F225FETX: Fra 576 776
  • Pris med F300BETX: Fra 602 201

Utstyr

Standard:

  • Komplett putesett
  • Akterkalesje
  • Tiltratt
  • Trimplan
  • Havnekalesje
  • Radio Fusion med dokking for
  • iPod, iPhone, iPad
  • LED dørkbelysning
  • Vindusvisker styrbord
  • Vannskibøyle

Ekstra:

  • Navi 7 (Garmin 720S) 9 484
  • kroner
  • Navi 12 (Garmin 4012) 14 252
  • kroner
  • Ekkolodd for Navi 12 3 984
  • Primer og bunnstoff 10 608 kroner
  • Lakkerte skrogsider, primer og
  • bunnstoff 15 484 kroner

Det er i utgangspunktet helt uinteressant, og skal du kjøpe deg en SuperMagnum, bør du ikke være så veldig opptatt av skrytetall. I stedet er det viktigere at du kan holde en høy marsjfart i grumsete sjø.

At SuperMagnum er en noe mer tungdrevet båt enn Magnum ser vi også på forbrukstallene, der sistnevnte ligger på i underkant av 0,9 l/nm som gunstigste ved 20-25 knop, mens storebror drar rundt 1,0 l/nm i samme fartsområde.

Forskjellen blir større når du drar på mer; ved 40 knop ligger SuperMagnum på ca. 1,8 l/nm, mens vår langtest- Magnum klarte seg med ca. 1,3 l/ nm.