Finnmaster T8 med Yamaha F300
Her vil du trives om bord
I cockpiten på nye Finnmaster T8 ønsker du at sommerdagen aldri skal ta slutt.
Testdata Finnmaster T8 med Yamaha F300
Tur-tall, rpm | Fart, knop | Støy, dBA | For-bruk, l/t | For-bruk, l/nm |
1000 | 4,6 | 60 | 4,9 | 1,07 |
1400 | 6,0 | 66 | 6,9 | 1,15 |
1800 | 7,2 | 66 | 10,5 | 1,45 |
3400 | 19,1 | 78 | 29,1 | 1,52 |
3600 | 24,9 | 79 | 35,0 | 1,40 |
3800 | 26,3 | 79 | 37,9 | 1,44 |
4000 | 29,3 | 80 | 45,2 | 1,54 |
4200 | 31,2 | 80 | 50,4 | 1,62 |
4600 | 33,7 | 79 | 61,6 | 1,83 |
5000 | 36,6 | 81 | 70,5 | 1,93 |
5400 | 40,7 | 84 | 88,0 | 2,16 |
5800 | 43,0 | 87 | 100,2 | 2,33 |
Finnmaster er kjent for praktiske familiebåter til en hyggelig pris. Derfor er det ikke til å unngå at du hever øyenbrynene både ett og to hakk når du ser den nyeste kreasjonen fra det finske verftet.
Finnmaster T8 er en stor daycruiser. Ikke bare fordi den er 8 meter lang, men en betydelig bredde på 2,7 meter spiller også inn på det mektige visuelle inntrykket.
Og der vi er vant til småpent, men temmelig tradisjonelt design fra Finnmaster, klinker man til med DC-design av aller nyeste støpning.
Finnmaster er ikke de første, og helt sikkert ikke de siste som bruker den moteriktige rette baugen. I forrige nummer av Vi Menn Båt kjørte vi langtest av Nordkapp Avant 605 med en lignende designløsning forut. Den norske båten dro mange, lange blikk.
Det gjør også Finnmaster T8, der de store glassflatene i skrogsiden og i dekket bidrar til å gjøre det lett kvadratiske formspråket et hakk mer dramatisk. Alle elementene trekker i samme retning, og designen virker helhetlig. Akkurat den store, røde «T-en» i skrogsiden er vi litt usikre på, selv om den bryter opp det som ville blitt en stor hvit flate akter.
Nå er ikke design vår styrke i vurdering av båter, så vi er glade for å hoppe om bord og sjekke hvordan forholdene er der. Men det viser seg at vi ikke helt slipper unna designbiten her, for Finnmaster har virkelig fulgt med i timen og gjort vellykkede forsøk på innredning som ville vært en moderne leilighet verdig.
Selv vi, som er mer fortrolige med pålestikk og veipunkter, enn putefarger og stolfasonger, liker særdeles godt at designspråket fra utsiden følges opp i interiøret. Høydepunktet i så måte er det gedigne bordet og tre flotte sportsstoler i fartsretningen.
Cockpiten har en markert todeling. Det lille steget mellom førerposisjonen og salongavdelingen understreker at du er kommet i båtkjørings-avdelingen. I klassisk hovmesterstil, glemmer vi den lille kanten i cockpit noen ganger. Etter en firefem forsøk, avslutter vi snubleleken, og husker å løfte på føttene.
Ved første øyekast tenker du at de slanke stolene kanskje er finere å se på enn å sitte i, men det viser seg raskt at det er feil. Jo, polstringen er stram, men rikelig reguleringsmulighet i lengde og høyde (bare lengderegulering på babord stol) uten at du må være sterke-Adolf for å flytte på dem, gir et godt førsteinntrykk.
Bak rattet kan du da fort velge om du vil sitte tett på. Da slipper du å slenge rundt i røff sjø og det blir enklere med betjening av kartplotteren. Så kan du heller skyve deg bedagelig bakover når cruising-øvelser står på programmet. Du sitter ganske høyt og fritt, med god oversikt. Vindskjermen er stor og trukket langt bak, det gir lune forhold foran i cockpit.
Vi setter også pris på at siktlinjen ikke blir forstyrret av øvre ramme på vindskjermen, verken når du står eller sitter.
At du også sitter tørt for sjøsprøyt skal ikke bare vindskjermen ta æren for, det virker også som om skroget kaster sjøsprøyt flatt ut til siden.
Vel tilbake i salongavd elingen finner vi oss raskt til rette i den store L-sofaen. Bak pene fargekombinasjoner, kjenner vi gjen noe av Finnmaster-fornuften. Høye seterygger sørger for at ingen er redde for å trille over bord. Vi skulle ønske at Finnmaster hadde tatt seg råd til mer komfortable sitteputer. Det blir fort tresmak i hekken, og det står ikke i stil til det den flotte bordplaten og solide stålsøylen den hviler stødig på.
Du finner tilstrekkelig med stuveplass til fortøyningsutstyr akter, mens passasjen mellom cockpit og badeplattform er passe stor. I stedet for en port, beskytter en kraftig forhøyning mot at noe eller noen utilsiktet havner på badeplattformen. Den er så tydelig i landskapet at selv våre hovmesterlabber husker å løfte seg over, uten den minste antydning til snublefot…
På styrbord side har du en liten sjeselong som en ekstraplass til sofagruppen og rett forut for den en grei liten koketopp med vask. Under stolen på babord finner du en liten kjøleboks. Da går det an å være selvhjulpen en natt i uthavn.
Tekniske data Finnmaster T8 med Yamaha F300
- Lengde: 8,0 m
- Bredde: 2,7 m
- Vekt (tørr): 2200 kg
- Motor: 250–300 hk
- Tank: 250 liter
- Antall personer: 8
- Soveplasser: 3–4
- CE-merking: C
- Pris med 300 hk: kr 817 901
Finnmaster har gjort seg selv en tjeneste ved å styre unna et sveitsisk lommekniv-konsept, der du har alle verktøyene, men ingenting fungerer bra. I stedet for å innbille seg selv og kundene at dette er en bobåt, sier cockpitløsningen tydelig ifra at her skal du A) Kjøre båt B) Ha masse fine sitteplasser underveis C) Lage et enkelt måltid – om du absolutt vil.
Når du stikker hodet under dekk, lurer du et øyeblikk på om bysseavdelingen tross alt burde vært utvidet en smule. Takket være vinduer i dekk og skrogsider virker det luftig og lyst, ytterligere understreket av materialer og fargevalg. Så kan du lure på om det blir for lyst en nordisk sommernatt.
En liten sofa på babord og inngang til et greit WC på styrbord møter deg, før en skråstilt dobbeltkøye dukker opp i baugen. Snur du deg 180 grader, er det åpning inn til en stikk-køye. Brukbar for en voksen eller to barn. Finnmaster har lagt litt mer polstring i madrassen enn høyst nødvendig, men noen kostbar Wonderlandopplevelse får du ikke.
Vi erklærer Finnmaster som en brukbar weekendbåt for et par eller en liten familie.
Men ville tenkt oss godt om før vi la ut på ferietur. Den kraftige Yamaha F300 fy rer opp med et fornøyd brum. En sterk V6, og sylindervolum på 4,2 liter gir tilstrekkelig trykk til å flytte på en stor DC. Selv med folk om bord og full drivstofftank.
Innledningsvis gjør vi noen tilleggingsforsøk ved brygga. Og båten er letthåndterlig, størrelsen tatt i betrakting. Selv med motoren på tomgang, reagerer den fint på rattutslag forover og akterover. T8 tåler også en dose sidevind før du må ty til knappen for baugpropellen ved finmanøvrering.
Rundt 1400–1600 o/m er et fint turtallsområde for kosekjøring. Da går båten 6–7 knop, støynivået er en trivelig rumling og du lager forsvinnende lite hekksjø. Det er ikke noe problem å kjøre i fartsområdet 7–18 knop, men spesielt forbrukseffektivt er det ikke. Når sjøen er for røff til å kjøre i plan er det i alle fall betryggende å vite at du ikke har noen planingsterskel som hindrer deg i å velge det mest komfortable fartsområdet.
Fra rundt 20 knop starter Finnmaster T8 å flate ut, men det er fra 25 til 32 knop du føler at skroget trives aller best.
Da går båten stødig i sjøen og krever lite arbeid med trim og trimflaps. Det gjenspeiles i testresultatene; motoren jobber i trivselssonen mellom 3600 til 4200 o/m, forbruket ligger på 1,4-1,6 liter per nautisk mil og støynivået er i stabilt sideleie på 79–80 dBA.
Under normale vind- og bølgeforhold er Finnmaster T8 en båt det er lett å legge i 30 knop med godt komfortnivå om bord. Båten er såpass tung og bred at du aldri får den store fartsfølelsen når du pøser på med mer krefter. Toppfarten på 43 knop er av mer akademisk interesse: Karakteren til Finnmaster T8 handler om komfortabel cruising, ikke hysterisk toppfartsjag.
Vi nyter en vakker sensommerdag på sjøen. Vindforholdene i indre Oslofjord varierer fra helt stille, til en frisk brisk der Drøbaksundet snurper seg sammen. Her blir det litt rotet sjø, siden bølgene er på vei inn Oslofjorden og strømmen på vei ut. Igjen bekreftes følelsen fra testmålingene.
Finnmaster T8 er en tung, robust bølgeknuser. Krappsjøen på inntil en meter gir ikke store utfordringer; selv når vi provoserer ved å gå skrått inn i bølgene, beholder vi en fin kjørekomfort om bord. Noen sylskarp bølgekløyver er båten ikke, så før eller siden må du sikkert ned i halvplanerfart.
Denne saken ble første gang publisert 05/12 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.