Finnmaster Pilot 7.0
God på alt
Alt-i-ett-båten fra finske Finnmaster passer ganske enkelt godt inn i den norske skjærgården.
Vi tar det først som sist: Det er som regel grunn til å være skeptisk til løsninger som skal dekke mange behov samtidig, jamfør ordtaket som slår fast at skal du favne alle, så når du ingen. Eller hva sier du til helårsdekk og one size fits all-plagg for å nevne noen helt andre universalløsninger som du kanskje kjenner egenskapene til.
Finnmaster på sin side ligger heller ikke på den beskjedne siden når det gjelder fordelene ved den nye hyttebåten og alt-iett- løsningen sin, Pilot 7.0.
De løfter i alle fall selv fram at om du leter du etter en fiskebåt, turbåt, forbindelsesbåt eller en bruksbåt som egner seg til profesjonell bruk, ja så skal denne 23-foteren passe godt.
Klarer det meste
Tekniske data Finnmaster Pilot 7.0 med Yamaha F150
- Lengde: 6,90 m
- Bredde: 2,65 m
- Dypgang: 0,50 m
- Konstruksjonskategori (CE): C
- Vekt: 1 350 kg
- Drivstoffkapasitet: 139 l
- Max. antall personer: 7
- Motor, fra: 90 hk
- Motor, testbåt: 150 hk
- Pris fra: 431 500 kr
- Pris, testbåt: 550 000 kr
- www.yamaha-motor.eu/no/
Men selv om de går høyt over kulen, lander Finnmasters Pilot 7.0 like vel på mange måter fornuftig, og med mange bruksområder.
Den største ulempen med en lett styrehyttebåt er rett og slett å komme seg inn i trange havner om det blåser litt, grunnet vindfanget hytta representerer.
Samtidig er hytta båtens styrke, med tanke på beskyttelsen dette gir mot nettopp været.
Det ellers stabile skroget stiller, fornuftig motorisert, med gode sjøegenskaper selv om det ikke er havblikk. Dette takket være en liten kjøl forut og 16-graders V-bunn akter. Vår testbåt har fått en 150-hesters Yamaha på hekken. Dette virker som en optimal motorisering, med tanke på støy, ytelse og pris. Lettplanende og det hele.
Men noen fartsbåt er dette uansett ikke, og det har ikke vært i tankene til konstruktøren heller. Fra rundt 20 til 22 knop har du et ypperlig marsjfartsområde, på rundt 4 000 omdreininger med et tilhørende hyggelig forbruk og bra rekkevidde med rundt 140 liter på tanken.
Samtidig har du også rikelig med reserver med tanke på både ekstra last eller ekstra hurtig retur til hjemmehavna om uværet skulle komme uanmeldt. Da kan du skremme den opp i over 30 knop, doble forbruket og forberede deg på en tøff tur.
Hyggelig helårs
Det rommelige akterdekket har sine åpenbare fordeler når sola titter fram, og godt med stuverom krydrer tilværelsen om bord. Kalesjen kan strekkes over hele akterdekket, med inngang på sidene, når nedbøren melder seg. Eller du kan splitte den og bruke den som bimini når sola står på. Da er det også kjekt å vite at badestigen kan nås forskriftsmessig fra sjøen akter.
Testdata Finnmaster Pilot 7.0 med Yamaha F150
Turtall, rpm |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/nm |
For-bruk, l/t |
2000 |
7,0 |
66 |
1,06 |
7,4 |
2500 |
7,6 |
67 |
1,50 |
11,4 |
3000 |
10,3 |
73 |
1,60 |
16,5 |
3500 |
16,5 |
71 |
1,29 |
21,3 |
4000 |
21,1 |
76 |
1,21 |
25,5 |
4500 |
25,7 |
78 |
1,32 |
33,9 |
5000 |
28,8 |
79 |
1,40 |
40,3 |
5400 |
32,4 |
80 |
1,66 |
53,8 |
Her finner vi også gode oppbevaringsmuligheter til tauverk og annet. Med alle puter på plass og bordet oppe, er det over snittet lett å rigge til et hyggelig måltid for familien i uthavna. Når fiskeøkta står for tur, blir det klart at båten kompletteres best med en utvendig styreposisjon.
Akterdekket kan rigges til med sitteplass for seks personer og motoren har fått en ekstra motorkasse som også fungerer som et lite bord. Forut kan det også rigges puter og sitteplasser. Byssa består av et lett stuvbart spritkjøkken, med en enkel kjøleboks.
Belysningen om bord er også av det smarte laget, og gir også god belysning på dørken.
Skuta har videre fått en nedsenket gangvei langs off centerstyrehuset på styrbord side. Den strekker seg helt fram til baugen, noe som gjør adkomsten meget hyggelig for folk i alle aldre.
Høye fribord og sklisikker dørk gjør det også trygt å bevege seg om bord. Et praktisk styrehus hører som nevnt også med til historien. Her legges det opp til en overnatting eller to om bord, om turen blir lenger enn planlagt.
Førerplassen fungerer greit, med god og fri sikt i alle retninger, om vi ser vekk fra overhenget fra taket. God plass til beina, og lett betjening av instrumentene trekker ellers opp. Det vil her si plotteren. Co-piloten har fått et lite håndtak, en detalj det er lett å glemme - men som er meget viktig når det begynner ruske seg til på sjøen. En fin båt som faktisk passer til det meste.