Prøvekjørt: Forbina 40 CC med 2 x VP D4-260
Går ikke av moten
Forbina 40 CC er forbausende lik originalmodellen Forbina 11000 fra 1992, uten at det skjemmer båten nevneverdig.
Det har alltid vært gjenommgangsmelodien i båtproduksjon i Skandinavia: Å benytte seg av samme skrog og interiørløsning, men likevel fornye et båtkonsept, er overlevelsesteknikk nummer én i denne bransjen.
I mange tilfeller raser tiden forbi "nylanseringene" og man ender opp med en utdatert og lite optimal farkost både på designfronten og den tekniske fronten.
Men for noen produsenter har konseptet livets rett selv flere tiår etter første lansering.
Forbina 40 CC er et klassisk eksempel på sistnevnte: Hard-top cruiseren er som sin søster 40 Fly bygget på båtkonstruktør Göran Forsbergs storselger Forbina 11000 fra tidlig 1990-tallet.
Forbina har fulgt opp med noen praktiske og estetiske endringer her og der, noe som gjør at denne båten fortsatt flyter, og det i mer enn én forstand.
Åpen løsning
Tekniske data
- Pris: 3 500 000 kroner (testmodell)
- Motormerke og type: 2 x VP D4-260
- Motoreffekt: 520 hk
- Produksjonsland:Sverige
- Lengde (LOA), m:12,25 m
- Bredde, m:3,25 m
- Dypgang, m:0,95 m
- Byggemateriale:Glassfiber
- Vekt:8 t
- Køyer:5
- Kabiner:2
- Toppfart:34,5 kn
- CE kategori:B
- Drivstofftank:800 l
- Vanntank:350 l
- info: www.forbina.se
Under tak gir Forbina 40 CC et luftig inntrykk. Eiketre i skap og bord gjør det lyst sammen med den beige alcantaraen i putene.
Sammen med laminatet i dørken fremstår Forbina som en ordinær og tidsriktig skandinav - uten å være spesielt innovativ eller dristig. Her får du ikke velge noe annet treverk enn eik, ellers blir det svært kostbart.
For familien på fire gir båten utmerket turplass, og som alle nordiske båter med respekt for seg selv har Forbina en femte stikkøye under førerplassen. Den kommer godt med som stuveplass så lenge den ekstra gjesten ikke er om bord.
Eierkabinen og gjestekabinen er lyse og friske og holder begge god standard. Gjestekabinen er praktisk og har et smart luftevindu mot akterdekk, men kunne hatt lengre køyer, for 1,90 m blir i knappeste laget for lange nordmenn. I høyden er det heller ikke mye å gå på, så Forbina passer ikke så bra for de lengste blant oss.
Byssa under fordekket
Vi ser det mest på italienske båter, så dersom noe skal trekkes frem som litt eksotisk i 40 CC, så må det være at byssa er trukket ned under fordekket. Løsningen fungerer utmerket, med gassbluss, stort kjøleskap, masse skapplass og rom å bevege seg på.
Den relativt sett korte salongen fungerer også bra med god spiseplass for fire, og både i sofabenken mot babord og i førerbenken er utsynet mer enn tilfredsstillende. Her sitter du bra, noe du også gjør bak rattet, men der er det dessverre ikke plass til mer enn én person på benken.
Bak førerplassen, der de fleste båter i klassen har pantry plassert, har Forbina en slags innendørs wetbar-løsning med kjøleskap og servant. Under dørkplaten er det stuverom for mat og annet, noe vi også finner i sofabenken.
Akterdekket har en hjørnesofa, som enkelt kompletteres med et løst bord og en foldestol. Her sitter man lunt og fint på sommerkveldene.
Stuv for tauverk og holdere for fendere vitner om bruksbåtpotensial, og båten får pluss for badetrapp i baugen. Det eneste vi savner er gassdempede luker til stuvene.
Lettbent
Som nevnt er 40 CC bygget over samme lest - i dette tilfellet skrog - som Forbina 11000. Tanken var den gang som nå å lage en lettflytende og drivstoffgjerrig konstruksjon som tålte juling. Et akterskrog på rundt 15 graders vinkel er relativt butt, noe som skaper mye oppdrift, men som ikke nødvendigvis tar imot tøff sjø med jubel.
Forsberg har løst utfordringen med et skarpt forskip som, når trimmet riktig, rydder unna den verste sjøen og skaper en relativt rolig fremferd. Slik er det i teorien, men også i praksis, skal det vise seg.
For selv om vi ikke finner de største bølgene på testdagen, er dette en båt som består prøven med glans. Så raskt man lærer å kjenne båtens posisjon i vannet, og får powertrimmen og flapsene til å jobbe for seg, går Forbina 40 CC lekende lett i vannet.
Flapsingen hindrer maksimal effektivitet i litt motsjø, men totalt sett er vi imponerte over hvor effektiv, rask og stille denne båten er. Med to Volvo Penta D4-260 motorer får vi en toppfart på 34,5 knop med fem mann om bord, noe som er mer enn godkjent.
Det kan vi også si om forbruket på 2 l/nm ved cruisingfart på 23 knop. Dette skroget var effektivt i 1992, og er effektivt fortsatt.
Denne saken ble første gang publisert 02/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.