Langtest: Finnmaster T7 med Yamaha F250

Vi blir om bord

Det er nesten ikke noe vits i å gå i land. Så bra har du det i cockpit på denne båten.

Pluss ikon
KOMFORT-CRUISER: Alle sitter bra og ganske lunt når T7 suser gjennom skjærgården.
KOMFORT-CRUISER: Alle sitter bra og ganske lunt når T7 suser gjennom skjærgården. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Båttester er som regel ganske hektiske saker, der man har noen timer til å gå gjennom, kjøre og måle en ny båtmodell. Forholdene er ikke alltid slik at man får prøvd ut samtlige av båtens egenskaper, i alle fall ikke like godt som man hadde ønsket.

Derfor var det ekstra interessant når anledningen bød seg til å test Finnmaster T7 over en litt lengre periode. Jeg hadde hatt båten til disposisjon i noen timer tidligere på våren, og fikk et godt inntrykk av den. Ville inntrykket og mine vurderinger stå seg når båten fikk prøve seg over et mye bredere register?

Finnmaster T7 var en av fjorårets store nyheter på daycruiserfronten. «Lillebroren» til T8-modellen fra 2014-sesongen, en båt som representerte Finnmasters nye designlinje og løsninger på interiørfronten. Designstilen men den tverre baugen øverst mot dekket var nyere for 1–2 år siden, nå har så mange andre produsenter tatt samme løsning i bruk. Dermed er ikke diskusjonen om pent eller ikke særlig heftig lenger, vanens makt har vunnet nok en gang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

300 NAUTISKE: Vi kjørte rundt 300 nautiske mil med båten, og på langkjøring med båten i plan mesteparten av tiden lå forbruket i området 1,4-1,6 l per nautisk mil og rundt 30–35 liter i timen.
300 NAUTISKE: Vi kjørte rundt 300 nautiske mil med båten, og på langkjøring med båten i plan mesteparten av tiden lå forbruket i området 1,4-1,6 l per nautisk mil og rundt 30–35 liter i timen. Foto: Terje Bjørnsen

Mer fornøyd på tur

Det hindrer ikke at mange synes Finnmaster T7 er en pen båt, en førstereaksjon vi fikk på mange brygger og av gjester som kom om bord. En reaksjon vi har forståelse for, med den markerte fallende linjen fra baug til hekk, det store mørke sidevinduene og en ganske lav vindskjerm gir en fin avveining mellom eleganse og en smule aggressivitet i sideprofilen.

De som ble med på en båttur, ble enda mer fornøyd. Det skyldes i hovedsak to ting. Det ene at verftet har vært flinke til å ta med de moderne linjene inn i cockpit, både med fargevalg og utforming av interiøret. Det andre at det er mange fine sitteplasser om bord.

Vår båt hadde den etter vår mening tøffeste løsningen, med to tett plasserte, separate stoler i fartsretningen på venstre side. Det finnes også en tradisjonell layout, med en sittebenk der ryggen kan vippes fram og tilbake. Nå kan imidlertid både førerstolen og den midtplasserte sportsstolen snus mot sittegruppen, og selv om du må betale ekstra for denne løsningen, er de tre pilotsetene en av de tingene som gjør Finnmaster T7 unik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

WOW-BORD: Det gedigne bordet med elektrisk drevet søyle vekker oppmerksomhet.
WOW-BORD: Det gedigne bordet med elektrisk drevet søyle vekker oppmerksomhet. Foto: Terje Bjørnsen

Sakens kjerne

Siden Finnmaster T7 er en bred båt (2,59 meter) – nok en moderne trend i dette segmentet – har L-sofaen akter likevel god plass uten den ekstra benken i forkant. Og det lille enkeltsetet bak førerstolen er smartere enn du tror. Den som sitter her har fin kontakt med dem som sitter foran og de som sitter i sofaen når du er underveis.

TRE PÅ RAD: Nesten alle som var om bord i båten, likte løsningen med tre seter i fartsretningen.
TRE PÅ RAD: Nesten alle som var om bord i båten, likte løsningen med tre seter i fartsretningen. Foto: Terje Bjørnsen

Leseren får ha meg unnskyld for alt snakket om interiørløsninger og sitteplasser. Men dette er noe av kjernen vi sitter igjen med etter langtesten: Finnmaster T7 er en veldig hyggelig båt å ta med seg mange folk i, siden de sitter godt og det er lett å trives om bord. Det gjelder enten du er 8 eller 80 år, det gjelder underveis og når du har lagt til kai. I en båt på 7 meter stikker folk ofte i land så fort de for sjansen, men i T7 blir man gjerne sittende om bord å prate isteden.

I den første testen av båten skrev vi at båten hadde «fin innredning i cockpit». Det har vel demret for leseren at våre erfaringer over tid gjorde den uttalelsen til et aldri så lite understatement.

For å få mest mulig plass i cockpit, har ikke T7 noe bysseløsning. Den ble heller aldri savnet. I stedet satte vi selvsagt pris på muligheten til å oppbevare noen godsaker kaldt i kjøleboksen under copilotplassene. Litt skamfulle må vi også innrømme at anledningen til å ta en overnatting aldri bød seg. Selv om kabinen i og for seg virker vennlig nok, er ikke Finnmaster T7 en båt man planlegger store overnattingsekspedisjoner med. Nå ble den heller brukt som oppbevaringsplass for bager og jakker, samt en og annen powernap for smårollinger.

Artikkelen fortsetter under bildet.

HERLIG, MEN DYR: V6-motor på 250 hk gir først og fremst behagelige egenskaper i marsjfart. Og fin lyd, selvsagt ...
HERLIG, MEN DYR: V6-motor på 250 hk gir først og fremst behagelige egenskaper i marsjfart. Og fin lyd, selvsagt ... Foto: Terje Bjørnsen

Går som et godstog

Da vi kjørte Finnmaster T7 første gang, var det ikke så mye sjø å bryne seg på. Det ble det imidlertid i langtestperioden, og heldigvis var ikke våre antagelser fra den første testen så langt unna sannheten. Vi fikk prøvd T7 i alt fra skvalpete hekksjø fra masse båter, til litt kraftigere bølger opp mot to meter i liten kuling.

Tekniske data Finnmaster T7

  • Lengde: 7 m
  • Bredde: 2,59 m
  • Vekt i tørr tilstand: 1 550 kg
  • Motor: 150–250 hk
  • Antall personer: 10
  • Pris med Yamaha F250: 659 000

Hekksjøer fra vanlige båter og normal vindsjø takler båten på den overlegne måten du forventer. Den virker tung og retningsstabil som et godstog underveis i marsjfart på 25–30 knop, og lar seg ikke affisere av smårusk. Når bølgene blir større og kraftigere på åpne havstrekk, må selvfølgelig også T7 kapitulere for naturens krefter og gasspådraget ned. Men cockpiten er lun og beskyttet, skroget tar bølgene uten smell eller lyd. Så selv om det blir bevegelse, kjennes det aldri ubehagelig. Du er lite plaget med sjøsprøyt, skroget kvitter seg med den ganske flatt og langt akter.

Vår båt hadde 250 hk på hekken (test av motoren finner du her), men kan også leveres med to andre V6-versjoner på 225 hk, eller firesylindrete motorer på 150, 175 eller 200 hk. Erfaringen med den store motoren er at man sjelden benytter seg av toppfarten (44 knop) for annet enn noen korte blaff for gøy. Mesteparten av transportetappene foregår mellom 25–30 knop, noen få ganger rundt 35 knop.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STØRRELSEN TELLER: En svær kartplotter gir følelse av glasscockpit. Det kler båten.
STØRRELSEN TELLER: En svær kartplotter gir følelse av glasscockpit. Det kler båten. Foto: Terje Bjørnsen

Er lyden verdt prisen?

Med det i bakhodet er vi enda sikrere etter langtesten på at båten vi klare seg fint med 175 hk eller 200 hk, om man har lyst til å spare 50–70 000 kroner, mens 150 hk kun er et alternativ om man sjelden kjører med mange folk om bord. Da er båten rundt 90 000 kroner rimeligere enn med 250 hk. Det er jo også litt ekstrautstyr som skal på plass, men det er også viktig å tenke på verdien som brukt. Da pleier godt utstyrte båter med bra motorisering å holde seg bedre i pris.

Den aller beste grunnen til å velge den store motoren er utvilsomt den svært uanstrengte gangen og dermed lave støynivået i marsjfartområdet. Dessuten det fine lydbildet og klangen en V6-motor har i hele fartsregisteret. Det er først når du spar på med de siste kraftressursene at forbruket går merkbart i været.

Vi kjørte rundt 300 nautiske mil med båten, og på langkjøring med båten i plan mesteparten av tiden lå forbruket i området 1,4-1,6 l per nautisk mil og rundt 30–35 liter i timen. Ved kortere skjærgårdsturer med større innslag av rolig kjøring, lå det på 1,45 l per nautisk mil og 11–12 liter per time.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VI BLIR OM BORD: Cockpit-området er et hyggelig sted for flere enn to.
VI BLIR OM BORD: Cockpit-området er et hyggelig sted for flere enn to. Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon:

Finnmaster T7 innfridde forventn­ingene fra den første testen med god margin. Spesielt cockpitområdet og de tre stolene i fartsretning virket enda bedre over tid enn ved første­inntrykket. Vi fikk også fastslått noe vi ante; båten er sikker og komfort­abel selv om det blåser en del. Der­med er Finnmaster T7 en komfort­abel og sosial opplevelsesplattform på sjøen.

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også