Saga 415
Famileflaggskipet
Sagas flaggskip stiller med overlegen komfort og kjøreegenskaper.
Tekniske data Saga 415
- Lengde: 12,57 m (LOA)
- Bredde: 3,92 m
- Dypgang: ca. 1,3 m
- Vekt: ca. 8000 kg
- Dieseltank: 1000 l
- Vanntank: 450 l (+75 liter varmtvann)
- Septiktank: 300 l
- Antall kabiner/faste køyer: 3 (6)
- Motoralternativer: D6 330, D6 370 eller D6 435
- Motor testbåt: Volvo Penta D6 435 hk koblet til V-drev og aksling
- CE-kategori: B
- Pris fra: kr 3 197 000
- Pris testbåt: ca. kr 3 600 000
- Produsent: Saga Boats AS
- www.sagaboats.no
Da vi sist var om bord i denne Sagaen kunne vi rapportere at for tradisjonsrike Saga Boats på Selje så representerte 385-modellen langt mer enn et nytt flaggskip. "Bevares, man må nærmest være blind på begge øya for ikke å se at dette er en ekte Saga", skrev kollega Beng-Erik for noen år siden og siktet til nye og spenstige linjer i designet - både på skrog og overbygg.
Nå går skuta under navnet 415. Modellen er ellers identisk, men med noen forbedringer her og der. Båten ser fortsatt småtøff ut med forholdsvis lave frontvinduer som en sterkt medvirkende årsak til det. Gjennomgående bruk av moderne, buede kurver signaliserer at dette tilhører den nye generasjonen Saga. I tillegg er dette en velvoksen skute med stort volum. Den ruver godt ved en lav flytebrygge med sine nesten 40 fot.
Trivsel
Trivselsfaktoren er det først som merkes om bord. Med kalesje over akterdekket kombinert med kraftig varmeapparat, blir det fort tørt og behagelig i hele skuta, i tillegg til at skipperstolen og instrumentbordet uvanlig nok er plassert i senterlinjen. Dette gir utmerket sikt både forover og ut til begge sider.
Skipperstolen kan ellers dreies mot bordet og akkurat det er en av fordelene med den senterplasserte løsningen. Minst seks personer får dermed god spiseplass ved bordet også.
Frontvinduene er som nevnt lavere enn hos mange andre, men sikten reduseres ikke av den grunn. På styrbord side av "kommandobrua" er det nedgang til fasilitetene under dekk via en bred trapp med gode trinn. Ved å flytte på den fremre ryggen til sittegruppen, blir det i babord side en sittebenk med plass til to i fartsretningen.
Selve instrumentbordet er moderne utformet og til høyre for rattet bygger en konsoll ut med plassering av motorkontroll. Litt lenger opp sitter bryterpanelet. En integrert kartskjerm er plassert rett foran rattet i skipperens siktlinje.
Cruiser
Så snart vi er ute i åpent farvann cruiser Sagaen elegant i 17-18 knop, også i de største bølgene. Fribordet i forskipet er ganske høyt og båten går tørt i dette marsjfarområdet. Skroget skjærer mykt og komfortabelt gjennom bølgene. Ingen slag og ingen påtrengende skramlelyder fra innredningen.
Foran det langsgående pantryet er stekeovnen felt inn i siden ut mot sidedekket. De fleste bruker stekeovnen begrenset og løsningen gir bedre skapplass og et større kjøleskap i selve pantryet.
I aktre sittebenk er en uttrekkbar fryseboks. Alt er praktisk arrangert og det beste er at det er god plass - stor takhøyde, bred gangsone og flott sikt i alle retninger.
Det selvlensende akterdekket er stort med god plass til bord og stoler. Over det hele en tett kalesje med Sagas smarte løsning med en solid kalesjebøyle som trekkes ut fra taket. Kalesjen kan sommerstid brukes som solseil - sidestykkene kan tas av og akterveggen kan rulles opp eller fjernes helt.
Plasspalass
Nede under dekk byr skuta på tre dobbeltkøyer: En midtstilt i eier-kabinen forut, en veldimensjonert på tvers i den rommelige gjestelugaren i babord side og en langs-gående, litt smalere dobbeltkøye i styrbord side. Her er fine køyer for seks og stikkøya om styrbord vil opplagt gi ungene litt koselig "hulefølelse". Mellom de to separate lugarene ligger et flott baderom om babord.
Her er det også stort dusjhjørne med glassvegger, stor stålvask, godt med skap og stor takhøyde. Småskap og barskap er plassert om styrbord for trappa til salongen og generelt er all plass utnyttet til små og store stuverom.
Testdata Saga 415
Turtall |
Fart (knop) |
Støy (dBA) |
Forbruk (l/t) |
3 350 |
21,8 |
79,0 |
76,1 |
3 100 |
18,0 |
75,3 |
70,0 |
3 000 |
16,8 |
76,6 |
62,0 |
2 700 |
14,3 |
75,7 |
61,3 |
2 400 |
11,1 |
71,4 |
38,7 |
2 100 |
9,3 |
69,6 |
28,7 |
1 800 |
8,8 |
65,0 |
19,3 |
1 500 |
7,9 |
62,7 |
14,1 |
1 200 |
6,9 |
60,5 |
6,9 |
900 |
5,5 |
60,5 |
3,8 |
600 |
4,5 |
60,0 |
1,8 |
Under akterdekket ligger motoren - den sterkeste Volvo Penta D6-eren på 435 hk koblet til V-drev. Det er tre store luker i akterdekket og motoren er kapslet inn i en egen kasse med effektive lydisolasjonsmatter. Resten av plassen gir plenty med stuveplass - eksempelvis for bord og stoler.
Saga 415 er så nær en perfekt familiebobåt som mulig i denne størrelsen. Her er det oppholdsareal og soveplass med flott komfort for en hel familie. Skuta er selvsagt velvoksen, men den føles ikke urovekkende stor ved havnemanøvre.
Den byr på sikre egenskaper og en cruisingfart på 17-19 knop er ganske ideell. Her har Saga laget et flott og attraktivt flaggskip i dette segmentet. Sett i forhold til mange utenlandske konkurrenter er inn-redningen nøktern, men med høy håndverksstandard.
Den er lys og innbydende samtidig som funksjonalitet og brukervennlighet er prioritert framfor overdådig luksus. Etter vår mening et pluss for dem som virkelig bruker båt, for skuta vil være enkel å holde pen inn- og utvendig.
Alt har sin pris og en velutstyrt båt på denne størrelsen får en prislapp på godt over tre millioner. Har man råd til det, er det verdt pengene og det er ingen grunn til å vente.
Denne saken ble første gang publisert 29/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.