Test: Yamarin Cross 75 BR m/Yamaha F300
Et råskinn av en familiebåt
Med 300 illsinte Yamaha-hester på akterspeilet og et skikkelig aluminiumsskrog, spiser Yamarins barskeste sportsbåter til frokost.
Den maler som en katt, 300-hesteren på akterspeilet. Jeg putrer ut fra marinaen og ser Oslofjorden bade i sol foran meg. Ikke blank som et speil, men heller ikke langt unna. De små krusningene merkes ikke ombord i Cross 75 BR.
Med meg om bord har jeg Yamarins utsendte, en finne ved navn Davy. Jeg har kjørt båt med Davy før, og det satt grove spor i hukommelsen. Det var under lanseringen av Yamarins Cross-serie tilbake i 2010, på en innsjø like utenfor Helsinki.
Davy er ikke ansatt hos Yamarin, men driver et eget foretak der to av mange oppgaver er testkjøring og skrogutvikling for Yamarin. Og Davy, han er gal. Klin, hakke gal, men også svært dyktig. Langt bedre enn de fleste til å kjøre båt. Undertegnede inkludert.
Jeg husker første gang jeg så han i action. På det tidspunktet visste jeg ikke at han jobbet for Yamarin, men antok at han var en av de mange journalistene som testkjørte båter på det nevnte Cross-arrangementet. Under en fotoseanse nærmet Davy seg båten til en kollega i stor fart. Noen meter unna la han båten i sving, samtidig som han trimmet propellen opp i overflaten og dusjet en fin stråle over i kollegaens båt. Etter alt å dømme et innøvd triks, men ingen skal påstå at det ikke krever enn viss kjøreferdighet.
Og nå sitter jeg her, i en sju og en halv meter lang aluminiumsbåt med 300 turtallsvillige hester brummende bak meg, i 52 knop med Davy bak spakene. Heldigvis er min bønn til værguden hørt.
Silkerampen
Først litt om motoren. Den er litt av en silkeramp, Yamahas 300 hestekrefter sterke V6-er. På lavt turtall maler den som en katt, men den har samtidig en respons og et fraspark som gir deg gåsehud.
Båten har ingen markert planingsterskel, og fra 2500 omdreininger er akselerasjonen helt lineær opp til toppfarten på 52 knop. Det mest imponerende er uansett sparket du får i ryggen når du skyver den elektroniske gasspaken kjapt fra deg. Motoren responderer lynrask og knurrer hissig. Lyden er fantastisk og følelsen mildt sagt berusende.
Akselerasjonen er heftig. 0-40 knop feies unna på 10,1 sekunder, hvorav 20-40 knop kun tar 5,7 sekunder. Og om ikke det var nok, så er drivstofforbruket til å leve med. Etter litt finjustering av trimmen, klarer vi å «kjøre på literen» i 28 knop. Altså 28 liter i timen i 28 knop, eller én liter per nautisk mil. Det er imponerende for en så stor båt med slike ytelser.
Noen stor overraskelse er det likevel ikke. Vi vet at Yamarin er flinke med skrog, så at de har jobbet fram et effektivt skrog i 75 BR, er som forventet. Vår motortest av F300 da den kom for fire år siden, viste dessuten at motoren ga vesentlig bedre ytelser og lavere forbruk enn forgjengeren F250.
Testdata: Artikkelen fortsetter under.
Turtall, o/min: |
Fart, knop: |
Støy, dBA: |
Forbruk, l/nm: |
Forbruk, l/t: |
1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 5500 |
7,1 10,1 19,2 25,6 32,4 36,6 41,1 45,5 51,9 |
64 68 75 79 80 82 83 86 89 |
1,21 1,41 1,11 1,02 1,13 1,28 1,52 1,83 1,95 |
8,59 14,24 21,31 26,11 36,61 46,84 62,47 83,26 101,21 |
Et utrolig skrog
Med utgangspunkt i Larkollen blåser vi utover i fjorden. Vi cruiser fint i godt over 40 knop, fartsblind som bare det. Jeg føler meg udødelig dypt nede blant de høye skrogsidene i den dype sportsstolen, vel vitende om at den skarpe aluminiumskjølen lekende lett pløyer gjennom det som er av hekksjø fra andre båter og skip.
Tekniske data:
- Lengde: 7,53 m
- Bredde: 2,47 m
- Vekt: 1350 kg tørr
- Personer: 9
- CE-godkjenning:
- Motoralt.: 150-300 hk
- Motor testbåt: Yamaha F300
- Pris, fra: 631 000 kr m/Yamaha F225
- Pris testbåt, inkl. ekstrautstyr: Ca. 640 000 kr
- Mer info: www.yamaha-motor.eu.no
Og så begynner moroa. Davy forteller at de har laget et ganske aggressivt skrog til 75 BR, med en skrogvinkel på hele 24 grader foran og 22 grader akter. Og det sitter som limt. Ti minutter med åttetallskjøring med store og små svingbuer i alt fra lav til høy fart bekrefter førsteinntrykket: Yamarin har nok en gang truffet blink med skroget.
Og ikke bare innbyr skroget til aktiv kjøring. Det stive, stumme skroget gir dessuten suveren komfort i møtende sjø og viser en retningsstabilitet jeg knapt har kjent maken til. Jeg utfordrer båten på akkurat dette, med god fart på skrå inn i en solid hekksjø. Jeg slipper rattet og lar det stå til, men skroget sklir silkemykt gjennom uten å endre kurs. Imponerende!
Finsk kamikaze
Den finske kamikazepiloten ved min side vil selvfølgelig demonstrere retningsstabiliteten på sin egen måte, og noe betenkt lar jeg han igjen ta plass bak spakene, mens jeg i skjul sjekker at flytevesten sitter som den skal.
I 45 knop trimmer han helt ut så båten løfter seg ut av vannet og kun er nedi med akterdelen. Akkurat det er en guffen opplevelse i seg selv, for dette er så nær man kommer å miste kontroll over båten, noe som ikke er en spøk i 45 knop.
Og så gjør han nettopp det jeg håpet han ikke skulle. Med bestemt hånd provoserer han fram det jeg vil kalle en sladd, før han kontrer med fullt rattuslag og sladder andre veien. Båten sklir nå fra side til side og i mitt hode har Davy mistet kontrollen.
«Nå slipper jeg rattet, så skal du se båten stabiliserer seg helt av seg selv», sier han. Knokene mine hvitner ytterligere til rundt rekka og hodet forbereder seg på et kaldt bad, men bare sekunder senere er vi back on track med baugen i samme retning som før hele sladdeseansen. Som sagt, så gjort.
Davy hadde nok mer kontroll enn antatt, og igjen var jeg nok vitne til et innøvd triks. Samtidig skal det sies at jeg har gjort mindre provokasjon i andre båter hvor utfallet har vært langt mer dramatisk, så skroget likevel ha honnør for opptredenen.
Barsk linje
Legg merke til vindskjermen til båten. Den var noe av det første jeg bet meg merke til da jeg kom ned til brygga før testen. Den er råbarsk. Og ikke bare står den fint til det robuste aluminiumsskroget, men løfter hele totalinntrykket.
Noe annet som løfter totalinntrykket er det nye interiøret. Yamarin er kjent for å holde en nøktern og litt kjedelig linje i sine båter, men i Cross 75 BR viser de at også de kan sette sammen et spennende og sportslig interiør.
De dype sportsstolene holder deg på plass selv med Davy bak rattet. De ser også bra ut, trukket i sort og grått stoff med røde elementer og røde sømmer. De kunne fint ha sittet i hvilken som helst påkostet sportsbil.
Yamarin har ikke for vane å ta kjappe løsninger, og det gjør de heller ikke i Cross 75 BR. Sittekomforten er topp, materialkvaliteten god og ergonomien for fører utmerket. Totalinntrykket er en godt gjennomført og godt sammenskrudd båt.
For familieturer
Plassutnyttelsen er god og det er flere fine stuverom gjennom båten. I tillegg er utstyrsnivået tilfredsstillende i standardutførelse. Du får blant annet gassdempere på alle luker, trimplan, hydraulisk styring, vindusviskere på begge sider, kalesje, fendere, syrefaste rekker, dobbel pulpit i front og badestige.
Den norske importøren tilbyr en såkalt Premiumpakke til 75 BR. Den koster 34 939 kroner og inneholder baugpropell, stige foran, stereo med blåtann, bord til cockpit og vannskibøyle. De tilbyr også ekstrautstyr som tolv toms kartplotter, varmeapparat, kjøleskap, targabøyle, havnekalesje og mye mer.
Men hva koster gildet? 661 574 kroner med testbåtens motor. Men det er i dag. Hvordan ser regnestykket ut etter 1. juli, datoen som er satt for fjerning av hk-avgiften?
Uten hk-avgift faller prisen til 601 000 kroner, forteller Iver Strand hos den norske importøren. Ok, så da sier vi 599 900 kroner? spør jeg. - Okey da, men da må holde deg på land alle soldagene i juni, svarer Iver med et glimt i øyet.
VI MENN BÅT MENER
Enkelte ganger tester vi båter som vi sliter med å finne feil eller mangler ved. Problemet er at slike båter ofte koster mye penger.
Når heller ikke prisen er skremmende (ja den er kostbar, men tatt plass, utstyr, byggekvalitet, ytelser og sjøegenskaper i betraktning, gir den faktisk en følelse av mye båt for pengene), så er det lett å bli revet med.
Les også:
Kjøpe åpen båt? Se vår testguide.