Buster Mini
Enkel, billig, robust
Skal du ha en rimelig basisbåt, passer den nye Buster Mini beskrivelsen.
Det er ikke alle som trenger vindskjerm, gode seter, stor motor og havgående kapasitet når det skal handles båt til hytte- og fritidsbruk. Noen klarer seg med det helt enkle, og setter pris på lav pris, lite vedlikehold og en båt som er lett å ta ut og inn av vannet.
Der har du oppskriften på den nye Buster Mini. Med en lengde på 3,81 meter (snaut 13 fot) og vekt på bare 105 kilo er den en enkel båt å håndtere.
Prisen er heller ikke tung å bære; med en Yamaha F8 kommer den på 36 000 kroner.
Ifølge Juha Lehtola, sjef for Fiskars båtvirksomhet, er den minste Buster-modellen et resultat av etterspørsel fra kunder som vil ha en praktisk småbåt i aluminium.
- Vi har utformet båten slik at den både kan brukes med en firetakter, elektrisk motor eller som en ren robåt, sier Lehtola.
Kvikk med 8 hk
Tekniske data Buster Mini med Yamaha F8
- Lengde: 3,81 m
- Bredde: 1,44 m
- Dypgang: 0,18 m
- Vekt: 105 kg
- Motor: 2-8 hk
- Pris med 8 hk: 36 000,-
Buster Mini er en helsveiset aluminiumsbåt med tre tofter og fire åregafler. Årene er ekstrautstyr, og utviklet i en kombinasjon av aluminium og plast for å være lettest mulig. En ventil akter sørger for tømming av regnvann når båten ligger ubelastet i fortøyningen, men kan også lense båten under planingsfart. De tre toftene bidrar til avstivning av båten og er belagt med plastmateriale for å gjøre dem stødige og mer behagelige å sitte på.
Når vi tar vår testtur med Buster Mini er det alt annet enn hyggelig jollevær. Regnbygene kommer tett, og vindstyrken ligger nærmere lite kuling enn frisk bris. Selv i beskyttet farvann går det hissige, hvitskummende småbølger. På hekken sitter den største motoren, en Yamaha F8.
Vi har tidligere på dagen kjørt testmålinger av båten, så jeg vet at det er en kvikk pakke. Toppfart på 18 knop er fort i en liten og lett båt som dette.
Forbruket er nesten ikke-eksisterende, med rundt 0,5-3 liter per time, avhengig av hvor hardt du drar til på gasshåndtaket.
Klarer seg med liten motor
Enkel matte tilsier at jeg alene nesten dobler båtvekten, og med hjelp av motor på 38 kilo og en nesten full 12 liters drivstofftank er vi fort blitt en hekktung ekvipasje. I den kraftige sidevinden ut fra bryggeanlegget må vi krabbe opp mot vinden, men tross den lette vekten kompenserer godt trykk i motoren og gjør båten relativt enkel å manøvrere.
Testdata Buster Mini med Yamaha F8
Turtall |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/Nm |
For-bruk, l/t |
- |
4 |
73 |
0,13 |
0,5 |
- |
9 |
79 |
0,23 |
2,1 |
- |
12 |
81 |
0,23 |
2,8 |
- |
14 |
82 |
0,21 |
2,9 |
- |
18 |
83 |
0,18 |
3,2 |
Nå dukker heldigvis barndomslærdommen fra ulike With- og GH-joller opp i hukommelsen og straks vi er klar av bryggeanlegget, er vi oppe i plan og føler på gledene ved å kjøre liten, sprek båt igjen.
På tross av de ugunstige værforholdene, klarer Buster Mini seg fint i sjøen. Strengt tatt er ikke en 8 hk nødvendig på denne båten, men hvis du vil ha litt fart på sakene med 2-3 personer om bord er den nok et fint alternativ. Ifølge produsenten går den snaut 12 knop med 8 hk og tre voksne om bord.
Mange andre vil nok klare seg med mindre og ti kilo lettere 4-6 hk fra Yamahas motorprogram, alternativt en elektrisk motor. Yamahas versjoner veier fra 7-11 kilo, men så må du ha med et batteri i tillegg. Med 6 hk skal den ifølge Buster gå drøyt 10 knop med en person om bord og rundt 6 knop med tre personer.
Båten kjennes stødig ut tross lett vekt og liten størrelse, med min nesten tresifrede tonnasje kan jeg gå godt ut mot sidene uten at den virker utrygg av den grunn.