Bavaria R40 Fly prøvekjørt
Først ut av framtidens Bavaria-modeller
Dette er ikke “bare” en ny båt. R40 Fly er først ut i rekken av framtidens Bavaria-modeller.
Det er med ekstra iver og stolthet Bavaria viser fram sin nye turbåtsatsing. Bavaria R40 Fly skal ikke ha sin offisielle debut før på båtutstillingen i Cannes i september. Likevel er noen få europeiske båtjournalister invitert for å kjøre prototypen allerede i mai.
Årsaken er enkel: Dette er en helt ny giv fra den bayerske båtprodusenten, en som på lang sikt skal gi merket et betydelig løft i kvalitet, image samt på tekniske og produksjonsmessige områder.
Det er en svært entusiastisk produktsjef som viser meg omkring i den første versjonen av Bavaria R40 Fly. Britiske Robert Chaffer har jobbet 25 år hos Princess, men har nå meldt overgang til den tyske motorbåtprodusenten. På fjorårets nyheter, Bavaria Sport 300 og Sport 330 hadde ikke Chaffer rukket å sette sitt eget preg. Men med R40 Fly er det annerledes. Dette er hans eget prosjekt fra start til mål; ikke rart mannen er ivrig etter å vise fram båtens små og store finesser.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Mer enn ny
Chaffer legger ikke skjul på at Bavaria R40 Fly er mer enn “bare” en ny båt. En ting er selve støpeteknikken, for første gang bruker verftet vakuumstøp, med bedre presisjon og kvalitet som resultat. For det andre måten den helt ferdige innredningen løftes inn i skroget der motorer og tekniske installasjon er på plass. Ifølge Chaffer er Bavaria svært flinke til å industrialisere båtproduksjonen, noe som gir kostnadsfordeler og “mer båt for pengene” i forhold til konkurrentene.
Samtidig var han ikke fornøyd med tingenes tilstand på andre områder. Chaffer er uttalt BMW-entusiast, og generelt imponert over kvalitetsstandarden hos Mercedes og Audi.
– Se hvor flinke disse merkene er til å holde på kjerneverdiene, samtidig som de utvikler design- og produktegenskaper, sier han. – Dette er noe Bavaria, som tysk merke, må gripe fatt i og utnytte til sin fordel.
Den første tiden i Tyskland brukte Chaffer på å studere design, arkitektur og besøke bl.a. BMW- og Mercedes-museet. For å finne inspirasjon og ideer han kunne trekke med seg inn i en båt som bedre skulle gjenspeile tysk sportslighet og kvalitet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Designtriks
Det er ikke enkelt å lage en flybridgebåt på 40 fot som ikke skal se ut som et kjøleskap på fjorden. Det naturlige forholdet mellom høyde og lengde, gjør som regel at båten skal nærme seg 50 fot før det kan se sånn passe elegant ut. Derfor tyr man til alle triks i designboka, der Chaffer er spesielt fornøyd med måten skrogvinduer, fordypningene i skrogsiden og linjene i skrog og overbygg er med å stekke båten rent visuelt. På samme måte gjør innsvingene og nedbøyningen av fasongen akter sitt for at akterenden skal virke mindre bastant og voluminøs.
Tekniske data:
- Lengde, total: 12,78 m
- Lengde, skrog: 11,72 m
- Bredde: 3,99 m
- Dypgang: 1,08 m
- Vekt, tom: 9 600 kg
- Drivstoff: 900 l
- Vann: 348 l
- Personer: 8 (CE-kategori B)
- Kabiner: 2
- Soveplasser: 4
- Standard motor: 2x Volvo Penta D6-330
Skroget er designet av det slovenske firmaet J & J Design, som blant annet har vært involvert i Marex 37, Windy 44 og Prestige 500. “Sportslig, men trygt” har vært designfilosofien. Spesiell oppmerksomhet har man viet baugområdet, siden trenden mot bredere båter også har gitt komfortutfordringer, særlig om sjøen kommer skrått inn forfra. Dessuten har verftet gjort sitt ytterste for å holde tyngdepunktet så lavt som mulig, en utfordrende balansegang i en flybridgebåt av denne størrelsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Egen stilguide
Likevel er det interiøret briten med sans for det tyske er mest stolt av. – Vi har brukt Prestige-båtene som målestokk, sier Chaffer og forklarer at det franske merket har kommet langt når det gjelder materialbruk og kvalitetsfølelse i forhold til pris. Interiøret på Bavaria R40 Fly kan du velge i tre ulike tresorter med alt fra moderne lys til mørkere, mer tradisjonell utførelse. Et tysk interiørfirma har bistått i arbeidet med å finne kombinasjoner av farger til setetrekk inn- og utvendig, tepper, dørk, veggtrekk, pynteputer og kalesjer som matcher. – Vi skal ikke ha lilla setetrekk med mørkebrunt teppe her, smiler Chaffer og viser fram stilguiden for interiøret.
Priser
R40 Fly
2x Volvo Penta D6-330 EVC diesel: 3 837 700
2x Volvo Penta D6-370 EVC diesel: 3 910 300
R40 Coupe
2x Volvo Penta D6-330 EVC diesel: 3 571 400
2x Volvo Penta D6-370 EVC diesel: 3 644 100
Tilsynelatende er Bavaria R40 Fly en relativt konvensjonell flybridgebåt. Uteområdet på toppen og akter er fornuftig utformet og alt er klargjort for den viktige nordiske akterkalesjen. Gjennom store glasskyvedører og inn i en moderne utseende cockpitsalong, der Chaffer legger spesielt vekt på tre ting: At byssa på venstre side framstår som en hel benkeseksjon når den ikke er i bruk, slik at du ikke får følelsen av å sitte på kjøkkenet. At de tre stolene i fartsretning er separate med god sidestøtte, slik at du sitter trygt i sjøgang. Og at båten kan leveres med full glasscockpit fra Volvo Penta, for førsteklasses integrasjon mellom motor- og marineelektronikk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Eierlugar som sier yacht
Men den virkelige overraskelsen kommer under dekk, der du tror den rommelige lugaren forut med separat toalett/dusjbad er en fin eierlugar. Niks, det er gjestelugaren. Eierlugaren ligger under cockpiten og er ifølge Chaffer den første skrogside til skrogside-lugaren i en 40-foter av denne typen. Den midtplasserte dobbeltkøyen, skrogvinduene på hver side, chaise lounge på høyre side og et stort bad/toalettrom gir eierkabinen i Bavaria R40 Fly samme luftige følelse du som regel må opp i en langt større båt for å oppleve.
På 40-foteren blir det kun en utførelse med to kabiner. Vi aner at en ny, større modell med tre kabiner allerede er på tegnebrettet. Men først skal coupéutgaven av Bavaria R40 lanseres på Düsseldorfutstillingen i januar 2017.
Det blåser brukbart i Trogir i Kroatia når vi stikker til sjøs for å se hvilket førsteinntrykk prototypen av Bavaria R40 Fly gir i sjøen. Det er drev med mulighet for joystickstyring som gjelder for denne båtmodellen, en IPS-installasjon ville kommet lenger fram og gjort løsningen med midtplassert eierlugar umulig. Vår båt er utstyrt med det kraftigste motoralternativet; 2x Volvo Penta D6-370. Det gode fartspotensialet (vi ser i overkant av 35 knop under vår tur) gjør at verftet mener de fleste vil greie seg godt med standardmotorene; 2x Volvo Penta D6-330.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Virker god i sjøen
Inntrykket av prototypen tyder på at Bavaria og kan legge komfortabel og lettkjørt til sportslig og trygg som beskrivelse av båten. Vi har sjø på 1-1,5 meter, og er stadig overrasket over hvor fort vi kan gå, når vi kikker ned på GPS-en. Det er lett å trimme båten riktig og trenger moderat med flaps for å holde seg rett i en vind vi anslår til å ligge rundt frisk bris. Under slike forhold er 25 knop en komfortabel hastighet. Om man kan merke noe til den dype V-bunnen, må det være at nøytral eller lett negativ trim hjelper på akselerasjonen opp i plan. Men når vi jobber oss ned gjennom fartsområdet fra 20 til 10 knop, skal det bare noen mindre justeringer med motortrim og flaps for å få den til å gå pent i vannet.
Til slutt en god nyhet for norske turbåtkjøpere: Ja, den offisielle lanseringen med VIPs, champagne og kanapeer blir 6. september i Cannes. Men importøren Bavaria Motorbåt Norge har klart å få en båt hit i forbindelse med Båter i sjøen. Det betyr at vi får en aldri så liten førpremiere på en av årets store båtnyheter allerede 1. september. En begivenhet det kan være verdt å få med seg.