Askeladden C65 Center Console
Skinnet bedrar
Det ser ikke ut som noen båt med fartspotensial på over 50 knop. Så den nye C65-versjonen til Askeladden kan overraske mange når den får en 300 hk på hekken.
Askeladdens C65-modell er en vi kjenner spesielt godt her i Vi Menn Båt.
Vi kjørte daycruiserutgaven over 700 nautiske mil i fjor sommer og testet den nye bowriderversjonen i årets første utgave. Men slik trenden har blitt de siste årene kommer det gjerne flere versjoner basert på samme skrogplattform.
Og nå i vår dukket det opp en senterkonsollmodell i C65-serien.
Misjonen er den samme som i den mindre C61-versjonen. Dette skal være den sportslige, kjøreglade utgaven. Noe for C65-kunden med behov for større adrenalinkick. Men Askeladden er ikke Askeladden uten at det blir tatt noen praktiske hensyn.
Da vi så de første 3D-illustrasjonene av båten, lurte vi på hvorfor den hadde pyntevinduer i skrogsiden.
Nei, forklarte daglig leder Henrik Askvik tålmodig:
– Vinduene er ikke til pynt, de er for at det skal være lyst i kabinen.
Godt gjemt toalett
Pluss og minus
Pluss
Høyt fartspotensial, snille sjøegenskaper, praktisk innredning.
Minus
Ikke av de sportsligste 50-knops båtene
Tekniske data
Lengde: 6,45 m
Bredde: 2.46 m
Vekt uten motor: Ca. 1 400 kg Personer : 7
Designkategori: C
Drivstofftank: 230 l
Vanntank: 40 l
Septiktank: 40 l
Motor: 150–300 hk
Pris med 150 hk: 538 100
Pris med 300 hk: 619 700
Topline-pakke: 22 700
Kabin i en konsollbåt på 6,5 meter? Tja, den er der vel i første rekke for at man skal få på plass en ordentlig toalettløsning. For når jeg kikker ned i rommet, tenker jeg at jeg skulle være veldig trett og sliten for å overnatte her. Ja, det er sikkert mulig, men for de aller fleste vil kabinen i C65 Center Console være et stort og praktisk stuerom. Og for dem som må – et sted å ha et ordentlig marinetoalett.
Vi mener
Senterkonsoll-versjonen av Askeladden C65 gjør jobben den er satt til i modellprogrammet. En passe innholdsrik 6.5-meters båt, med det lille ekstra fartspotensialet om du velger den største motoren. Hvis du ikke har det travelt, vil den også fungere fint med 150 hk.
Det er montert på skinner og skyves frem når behovet melder seg. Og da kan selv storvokste folk få gjort sitt uten at man stanger borti alt mulig.pp
Toalettløsningen hører med i Topline utstyrspakke til 22 700 kroner. Der får du også med trykkvann med vask og dusj samt kjøleboks på 30 liter i cockpit.
Men tilbake til viktigere ting. Som å kjøre Askeladden C65 Center Console. For med alle sine praktiske sider handler denne båten mer om kjøreopplevelse enn de to lune, snille C65-brødrene. Skroget er i bunn og grunn det samme, et vi kjenner som lettplanende, stabilt og trygt.
Sportslig er ikke noe som dukker opp blant ordene du naturlig ville bruke, og med 200 hk topper det ut på udramatisk vis rundt 40 knop. Så hvordan klarer det spranget til 50 knop og litt til?
Litt enkelt kan spørsmålet besvares med “Skoda Octavia RS”. Beklager å blande bil borti dette, men det er akkurat slik det kjennes. Du tar den fornuftige familiedoningen og spriter opp med masse ekstra krefter. Det kjennes deilig, men blir likevel ikke helt Porsche 911.
Fort i liten båt
For å ta dette med toppfart først. Det går fint å få opp 50 knop og noen ganger litt mer på GPS-en. Og det er fort, særlig i en såpass liten båt. Noe som passer best når vannet er flatt og farvannet oversiktlig. Men morsomt, så klart, og du får akkurat det fartskicket du forventer.
Men opplevelsen er fortsatt ganske udramatisk, for litt overraskende kjennes båten stødig. Ingen vingling eller ustabilitet selv når du blir ivrig med trimknappen
Det er smårotete sjø med moderate vindbølger og hekksjøer herfra og derfra når vi kjører testen. C65-skroget var aldri ment å skulle kappe knivskarpt gjennom slike forhold i 50 knop.
Selv om det banker og slår litt, klarer vi stort sett å holde rundt 40 knop. Og når du lar båten skli ned i mer fornuftige 25–30 knop, er det bare behagelig og avslappende.
Den sportslige utgaven
Den beste bieffekten av det høye fartspotensialet er et svært ustresset marsjfartregister.
Båten planer med drøyt 3000 o/m på turtelleren og i 32 knop snurrer Suzukis 300 hester i beskjedne 4000 o/m.
Siden det fortsatt er innenfor leanburn-turtallet blir også forbruket relativt lavt og støynivået slik at man kan snakke sammen eller høre på Fusion-anlegget.
Dessuten: En sekser klinger alltid bedre enn en firer.
Førerplassen er viktig i en kjørebåt som dette, og den fungerer bra. Sportsstolene gir god støtte og sittestilling, mens gass/gir og ratt gir den rette følelsen når det skal kjøres aktivt.
Instrumentering og betjening er gjennomtenkt og konsollen er stor nok til å gi bra ly for vind og sjøsprøyt.
Mer utsatt er det nødvendigvis på aktersofaen og på V-benken forut, men så finnes det altså C65-versjoner der slike hensyn allerede er tatt.
Da skal Askeladden C65 Center Console få lov til å ta på seg rollen som seriens ekspresstog. Og du kan gjerne rope ulv, selv om rovdyret er godt kamuflert.