Buster XL

Alu-klassikeren har blitt bedre

I år er det Buster XL som har fått en oppgradering i Buster-serien. Det betyr at lillebror tar etter storebror. Det liker vi.

Pluss ikon
FORBEDRET: Det er først og fremst konsoll og dashbord som er forbedret. Sjøegenskapene er de samme fine som tidligere og minner mye om storebror Magnum.
FORBEDRET: Det er først og fremst konsoll og dashbord som er forbedret. Sjøegenskapene er de samme fine som tidligere og minner mye om storebror Magnum. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Sommeren 2011 kjørte vi 1200 nautiske mil med Buster Magnum som langtestbåt. Det var en oppvisning i allsidighet.

Mange kommenterte Magnum og kunne godt tenke seg en slik, men for noen er Magnum litt for stor og litt for dyr.

I 2012 gjør en oppgradert Buster XL entré, og det tar ikke mange minutter om bord i testbåten før vi døper den om fra XL til «Magnum light».

Den mest merkbare endringen i Buster XL er det nye konsolldesignet. Dashbordet foran føreren har fått en mer moderne utforming.

Det er blitt høyere og vinklet mot førerstolen, slik at det er plass til en innfelt 8-tommers kartplotter rett i førerens synsfelt.

Liker det tøft

Også andre elementer bringer tankene i retning Magnum. De godt polstrede førerstolene, den høye og robuste vindskjermen og de Buster-typiske kombinerte oppbevarings- og sitteboksene foran konsollen.

I tillegg har du en aktersofa i hele båtens bredde med stor stuveplass under.

Innredningen følger Buster-malen med røffe og slitesterke materialer. Det gjør XL til en ærlig bruksbåt, men noen vil synes at det blir vel praktisk og lite elegant.

I vår testbåt var luken nederst i åpningen mellom vindskjermene litt for veik og hadde en tendens til å sprette opp når vindpresset ble stort.

Det er først når du kjører Buster XL under smårøffe forhold at du setter virkelig pris på egenskapene.

Tekniske data Buster XL

  • Lengde: 5,94 m
  • Bredde: 2,17 m
  • Vekt: 600 kg
  • Anbefalt motor: 115 hk
  • Sitteplasser: 7
  • Pris: kr 274 200

Vindskjermen har vi nevnt, men den sørger for ly mot både vind og sjøsprøyt. Det viktigste er at skroget takler krappe bølger på opp met en meter uten å kny.

Den stive strukturen i aluminiumsskroget sørger for en solid følelse, og XL har tilstrekkelig skrogvinkel til at den skuffer sjøen unna uten altfor harde slag. Båten er også stabil og trygg i side- og medsjø.

100 hk passer fint

Buster XL har anbefalt motorstørrelse på 60-115 hk og leveres med Yamaha på hekken. Vår testbåt var utstyrt med Yamaha F100. Det er en motorstørrelse som burde passe bra for de fleste formål.

Vi målte toppfarten til 37 knop, og da er skroget godt innenfor sine grenser, samtidig som båten oppleves som såpass sprek og leken at smilet fort kommer frem.

Viktigere enn selve toppfarten er at du med 100 hk på hekken også har gode reserver selv med last eller flere folk om bord. Forbruket ligger også på et hyggelig nivå.

ROBUST: Buster XL er en robust og sjøsterk konsollbåt i 6 meters-klassen.
ROBUST: Buster XL er en robust og sjøsterk konsollbåt i 6 meters-klassen. Foto: Terje Bjørnsen

Mest økonomisk går XL rundt 20 knop med 12-15 liter per time eller rundt 0,65 liter per nautisk mil. Men selv om du øker farten til 26-28 knop blir du heller ikke ruinert.

Testdata Buster XL med Yamaha F100

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

1000

3,5

59,7

2,1

0,60

2000

5,8

67,2

4,8

0,83

3500

18,2

79,1

11,6

0,64

4000

23,2

76,1

15,3

0,66

4500

26,9

78,0

19,1

0,71

5000

30,8

79,7

23,7

0,77

5500

35,3

82,9

31,7

0,90

5800

36,9

85,7

36,5

0,99

Gledelig er det også at støymåleren holder seg pent nede på skalaen med verdier fra 76-79 dBA i de mest brukte fartsområdene. Dermed går det greit å holde en samtale i gang ved marsjfart.