BÅTMotor: Fra Evinrude til Mercury
Plutselig stod to av de viktigste båtmerkene i Norge uten motorleverandør
Men det varte ikke lenge. Nå har de Mercury på hekken.
Det slo ned som en aldri så liten bombe i båtbransjen da BRP (Bombardier Recreational Products) i mai kunngjorde at de sluttet med produksjonen av Evinrude-motorer.
Riktignok har det jevnlig vært satt et spørsmålstegn ved motorteknologien og hvor lenge BRP kunne fortsette med totaktsmotorer.
Men da konsernet presenterte en helt ny serie tresylindrede motorer høsten 2019, ble det tolket som et tegn på fortsatt satsing på utenbordsmotorer.
På det norske båtmarkedet er Nordkapp og Sting de viktigste båtmerkene med Evinrude på hekken. Det er Frydenbø AS, som gjennom sin marinedivisjon eier Nordkapp og Sting, som har stått for importen av Evinrude utenbordsmotorer.
Hans Petter Slang er konserndirektør for marinedivisjonen, og er svært fornøyd med å ha kommet frem til en avtale med Mercury som nye motorleverandør for de to merkene:
– Mercury-motorene er en perfekt match for Nordkapp og Sting, sier han.
Les også (+): Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude – den moderne påhengsmotoren. Nå er eventyret over
Båtmerkene vil tjene på motorskiftet
Vi har de siste årene kjørt mange tester, både av de aktuelle Nordkapp- og Sting-båtene, samt de nyeste Mercury-motorene.
Vår oppfatning er at begge båtmerkene vil tjene på motorskiftet, men at særlig Nordkapp-modeller for motorer fra 175 hestekrefter og oppover, vil bli enda mer attraktive med Mercury-motorer på hekken.
Selv om BRP har oppnådd til dels imponerende resultater med E-tec- og E-tec G2-motorene, er det en del egenskaper som fortsatt hefter med totaktsmotorer.
Det har vært mest merkbart når det kommer til motorgange og støyutvikling, nettopp to av de områdene hvor Mercurys nye motorer har etablert en ny standard.
Moderne motorportefølje
Det er mest merkbart på de nye V6- og V8-motorene som ble lansert i 2018.
De er bygget over samme lest, der V6-motoren har et sylindervolum på 3,4 liter og kommer i effektversjoner på 175, 200 og 225 hestekrefter.
V8-motoren får to ekstra sylindre og har volum på 4,6 liter. Effektversjonene er på 250 og 300 hestekrefter.
Disse to motorseriene dekker dermed effektområdene for de viktigste Nordkapp-modellene, som Avant og Enduro 705, og ikke minst de nyeste daycruiserne Noblesse 620 og 720.
Også for den nye toppmodellen, Gran Coupé 905, vil disse motorene sannsynligvis passe bra – både som dobbel- og enkeltinstallasjon.
Les også (+): Derfor starter ikke påhengsmotoren
Stillegående firesylindrede motor
De mindre 605- og 550-modellene vil etter alt å dømme gå fint med de firesylindrede motorene fra 80 til 150 hester.
Vi er spesielt glade i 2,1-liters utgaven som kommer i effektversjoner på 80, 100, 115 og 125 hk (Pro XS).
Den er stillegående, drivstoffgjerrig og sprek i sine to kraftigste versjoner.
Den store treliters 150-hesteren er helt grei, men har ikke like fin gange som den mindre versjonen.
Denne motorserien vil også passe godt til de mest populære Sting-modellene, da særlig 610-serien og 630 Fast Track.
De fleste Nordkapp-modellene klarer seg med 300 hester som toppmotorisering, men i motsetning til Evinrude har Mercury mer å by på over denne grensen.
350- og 400-hesterne har den gamle, men fortsatt nydelige sekssylindrede rekkemotoren med 2,6-liters sylindervolum og kompressor.
Og helt øverst i næringskjeden; den 450 hester sterke, kompressormatede R-utgaven av den nye V8-motoren.
Det er synd med Evinrude, men vi er ikke tvil om at fremtidige Nordkapp- og Sting-kunder faktisk er blitt vinnerne i denne spesielle situasjonen.
Les også (+): Ny konge på haugen blant utenbordsmotorene