Buster Magnum og SuperMagnum
Barskingene får viktige forbedringer
De store Buster-modellene Magnum og SuperMagnum moderniseres til 2022-sesongen.
Det er tid for midtlivs-oppgraderingen av Buster Magnum og SuperMagnum. Båtene måler 7,2 og 7,4 meter, og kan ta åtte eller 10 personer, med lasteevne på 880 og 1100 kilo.
Grunnkonstruksjonen er det samme som tidligere, men mange detaljer er oppgradert. Eksempelvis er konsollene nå rotasjonsstøpt med bedre kvalitetsfølelse.
Vindskjermen er blitt mer vertikal i utformingen. Det skal gi bedre vindbeskyttelse også lenger akter i cockpit.
Dashbordet er endret for å gi plass til siste nytt innen marineelektronikk; i dette tilfellet Buster Q i 16-tommers bredformat. Ved siden av kartplotter kan enheten også utstyres med CHIRP ekkolodd og AIS-system.
Skjermbildet kan deles i to, og du kan også få en 10-tommers Q-skjerm på copilot-siden. Da kan passasjeren være kartleser eller diskjockey, alt etter behov.
Maks motor er 225 hk for Magnum og 300 hk for SuperMagnum. Begge båtene er tilpasset de nye Yamaha V6-motorene med DEC (Digital Electronic Control).
Toppfarten med de nevnte motorene er 45 og 50 knop, med et forbruk på drøyt én liter per nautisk mil i økonomifart, ifølge Buster.
Tekniske data:
(Buster SuperMagnum)
Lengde, m: 7,4
Bredde, m: 2,5
Personer: 10
Drivstoff, l: 300
Motor, hk: 225–300
Pris fra: 985 000 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022