Nye utenbordsmotorer 2009
Årets viktigste båtmotorer
Det lanseres mange nye ”folkemotorer” i 2009. Men også monstre med 350 hk og elektriske miljøvinnere. Vi gir deg hele oversikten.
Evinrude
Kanadiske BRP er i dag den eneste produsentensom kun har moderne totakts motorer med direkte bensininnsprøytning på programmet. Også Mercury, Tohats og Selva har slike motorer, men i et modellutvalg som domineres av firetaktere.
Evinrude fyller 100 år, og feirer det bl.a. med fem nye motorer. Evinrude 115 H.O. og 130 E-tec baserer seg på samme 60-graders V6-blokk med 1726 cm3 sylindervolum. Motoren passer godt til litt større skjærgårdsjeeper, RIB'er og daycruisere. I tillegg kommer 25 og 30 E-tec, nye tosylindrete motorer med 578 cm3 og et meget innovativt betjeningssystem for modellene med styrekult. Disse passer fint til typiske landstedsbåter.
Honda
Mens Evinrude er ivrige på lanseringsfronten, går det roligere for seg hos Honda. Den japanske firetaktspioneren lanserte nye 40 og 50 hk i 2008, og i 2009 nøyer man seg med å oppgradere de tre V6-modellene BF175, BF200 og BF225.
Det ryktes også at vi får se en helt ny Honda i løpet av 2009, men fabrikken vil ikke ut med hvilken modell. Vi tipper det blir en ny 115 hk, som både er et viktig markedssegment og hvor Hondas motor begynner å dra på årene.
Mercury
Fra Mercury kommer det tre helt nye motorer, og to oppgraderte versjoner. Mercury F15 er basert på samme motorblokk som testvinneren F20. Det betyr to sylindrer, 351 cm3 og 52 kilo. Den finnes også i en versjon med powertilt som gir elektrisk oppvipp under 2000 o/m. Motoren passer fint til landstedsbåter.
Det er også større saker på gang, som en Mercury 250 Optimax V6 totakter med direkte bensininnsprøytning og 3032 cm3. Helt på topp tar Mercury F350 SCI Verado opp kampen om kongetronen med Yamaha F350. Her er det seks kompressormatede sylindrer og 2,6-liters sylindervolum. Modellen skiller seg fra sine svakere søsken med nytt topplokk, stempler, elektronikk og kraftigere kompressor.
Til glede for båteiere med eldre småbåter og lave akterspeil, kommer modellene F60 og F40 med kort stamme. Da er det enklere å oppgradere til en mer stillegående og miljøvennlig motor.
Yamaha
Den japanske motorgiganten går offensivt inn i 2009 med tre nye firetaktere og noen oppgraderte modeller.
De store bestselgernyhetene er Yamaha F40F og F30B. Disse tresylindrete firetakterne med 0,75-liters sylindervolum passer bra på store landstedsbåter og små skjærgårdsjeeper. Motorblokken er den samme som forgjengeren, noe som nok gjør at den kultiverte gangen beholdes. Imidlertid skilter motorene med elektronisk innsprøytning og andre tekniske detaljer som nok vil gi bedre egenskaper.
Yamaha F300 er en "laveffektsversjon" av V8-motoren F350. Det betyr 5,3 liters sylindervolum og alt det Yamaha kan putte inn av elektronisk og mekanisk motorsnadder, for eksempel variable kamtider og ioniske forbrenningssensorer som bl.a. justerer tenningstidspunktene.
F25 får de største oppgaderingene: nytt utseende og nye stempler, veiv, ventiler og et bedre girsystem. Forbedret rorkult og gummioppheng skal gi mindre vibrasjoner. Passer bra til landstedsbåter.
Suzuki
Selv om de nye DF70, DF80 og DF90 ble lansert høsten 2008, er det først i 2009 de slippes løs på publikum. Motorene kommer i et av de viktigste markedssegmentene, og passer til en lang rekke skjærgårdsjeeper, RIB'er og små daycruisere og bowridere med folkelig prislapp.
Under lokket finner du en nyutviklet firesylindret motorblokk på 1,5 liter. Her er det flerpunkts elektronisk innsprøytning, og Suzuki hevder å ha redusert drivstofforbruket ved hjelp av bedre forbrenning og bedre mekanisk effektivitet i motoren. De nye modellene er NMEA 2000-kompatible og kan vise motordata på tilsvarende marineelektronikk. Vekten ligger på 155 kilo.
Tohatsu
Tre småmotorer debuterer hos Tohatsu. Den første er MFS 15, som er en teknisk tvilling med Mercury F15. De to andre er 6-hestere: den énsylindrete MFS 6 Sail Pro (utviklet for seilbåter) og en tosylindret versjon til små eller saktegående landstedsbåter som baserer seg på 8 og 9,8 hk. Det gir mindre vibrasjoner enn ensylindrete motorer. Kubikk: 208 cm3. Vekt: 37 kilo.
Parsun, Selva og Torqeedo
Kinesiske utenbordsmotorer debuterer for alvor i Norge i 2009, gjennom Frydenbø-systemet som allerede tar inn Selva til landet. Parsun leverer firetaktere på 2,6-25 hk, og i 2009 kommer tre nyheter på 6, 8 og 9,8 hk med 209 cm3 sylindervolum og to sylindre. Merket satser på å være et rimelig alternativ til de etablerte leverandørene.
Hos italienske Selva bruker man blant annet motorteknologi fra Yamaha, og de to nyhetene i modellprogrammet på 15 og 20 hk er i nær slekt med Yamahas modeller med tilsvarende effekt.
Det er Watski som tar de elektriske utenbordsmotorene fra tyske Torqeedo til Norge. Nytt for 2009 er Torqeedo Ultralight på beskjedne syv kilo, som i første rekke er ment som hjelpemotor på kano og kajakk. Cruiser R 4,0 er den nye toppmodellen i Torqeedo-programmet. En inngangseffekt på 4 kW gjør motoren til den kraftigste Torqeedo-versjonen, og fordrer eksterne blybatterier eller et LIMA-batteri fra Torqeedos egen produksjon.