Prøvekjørt: Sea Ray 540 Sundancer
Annerledes amerikansk
Sea Rays nyeste, 540 Sundancer, tåler sammenligning med europeiske prestisjemerker.
Tekniske data Sea Ray 540 Sundancer
- Lengde (LOA) 15,51 m
- Bredde 4,65 m
- Tørrvekt: 22,67 tonn
- Drivstoffkapasitet: 2271 liter
- Motor: 2 x Cummins Mercruiser QSC 600, 574 hk.
- Pris: Ikke fastsatt
- For mer informasjon: www.husvikholmen.no
Amerikanske Sea Ray rundet 50 år i desember, og i den anledning lanserte de blant annet en ny modell i verftets Yacht-klasse. Med 50 som jubileumstall er det kanskje ikke rart at 540 Sundancer ble nettopp vel 50 fot.
540 overtar dermed fjerdeplassen etter 525 Sundancer på "topplista", om en skal legge båtenes lengde til grunn (Sea Rays største er godt over 60 fot).
Med sine godt og vel 15 meter og 22 tonn er 540 Sundancer en stor båt. Det forventes naturlig nok mye fra en så etablert produsent som Sea Ray i denne klassen, hvor alt fra vårt hjemlige Windy til erkebritiske Princess og italienske Ferreti-gruppen er godt representert.
Sea Ray 540 Sundancer kan med sine amerikanske stordriftsfordeler og europeiske interiørtilnærming lett falle i smak her til lands. Men selv om dette blir omtalt som en helårsbåt i sitt hjemland, vil ikke dette stemme her når gradestokken går for langt i den blå retningen.
Flere artikler om Sea Rays Sundancer-modeller:
Uansett framstår 540 Sundancer som et gjennomført industriprodukt som ser ut til å holde jevnt over høy kvalitet.
For den med sans for store hurtigående hardtopper, bør denne modellen med på aktueltlisten. Å utstyre den med framdriftssystemet Zeus virker fornuftig, men det skal samtidig nevnes at konvensjonell dobbeltinstallasjon fortsatt byr på gode manøvreringsegenskaper.
Tåler sammenligning
Det er nok rimelig å anta at denne Sundanceren ikke står spesielt mye tilbake for verken Ferrettis langt dyrere Rivaer, Windys største eller andre nevneverdige verft hva byggekvaliteten angår.
Det er selvfølgelig en helt annen sak hva som faktisk duger i sjøen, men også her er førsteinntrykket godt. Noe av dette kan nok vi takke Zeus, som er motstykket til Volvo Pentas IPS, for.
Med dette systemet kontrollerer en novise skuta uanstrengt med en joystick. Komforten under fart er blitt merkbart bedre sammenlignet med konvensjonell aksling, som tidligere var standarden i denne størrelsen.
Les også:
Men alt er ikke rosenrødt. Under dekk jobber to langt fra lavmælte Cummins Mercruiser QSC 600 med hver sine 574 hestekrefter.
Framdriftssystemets bonus, nemlig bedre plass, utnyttes fullt ut med en kjekk tv-krok under føreplassen.
I senter
Ved styreposisjonen setter vi oss bokstavelig talt på en av de største nyhetene i Sundancer-serien. Verftet har valgt å plassere styreposisjonen i senter, en uvant og artig løsning som faktisk har noen praktiske fordeler med seg også. Blant annet kan hele stasen dreies 90 grader slik at den disponible dørkplassen økes.
Helt til styrbord finner vi en sjeselong, til babord entres salongen forut. Komforten er som ventet upåklagelig, med mykt kunstlær og justerbare fothvilere.
To monitorer med navigasjons- og motorinformasjon dominerer tidsriktig på dashbordet, og magnetkompasset er på plass midt i siktlinjen.
Svart er brukt på toppen for å dempe reflekser fra hvit gelcoat, som det fort blir en del av om bord.
Les også om Sea Ray 375 Sedan Bridge.
Jordnært
540 Sundancer er på ingen måte en billigbåt, men generelt kan en si at verftet har holdt seg i skinnet og latt være å forsyne båten med en masse unødvendig krimskrams. Det motsatte er ofte tilfelle i denne klassen.
Det meste av utstyr er fornuftig plassert, og gjennomført marint nok til at båtfølelsen er tilstedeværende.
Innvendig har Sea Ray bevist brukt naturlig dagslys og et jordlig fargevalg, og det hele ser smakfullt ut. Alt i alt er miksen fin mellom amerikansk og europeisk utforming.
Selv på detaljnivå er det lagt ned omtanke. Letter du for eksempel på dørkluka i salongen for inspeksjon av tanker, så tennes arbeidslyset automatisk.
Alle våre båttester finner du her .