Nordiske turbåter: Viknes 1080 Panorama
Perfekt turbåt for rufsete forhold
Det er noe eget med å komme om bord i og kjøre en Viknes. Og aller best kjennes det når været er smårufsete.
Bølgene nord for Bergen er ikke så store, kanskje 1,5 meter på det meste, men de er krappe og hissige. Du tenker umiddelbart at her blir det juling i form av slag og stamping, men Viknes 1080 Panorama er i sitt ess og viser hvorfor et godt balansert halvplanerskrog ikke har gått av moten.
I 17–18 knop går vi rett mot bølgene og kunne fortsatt med det i timevis.
Førsteinntrykket er at motor- og drivlinje holder seg pent i bakgrunnen, enten du kjører rolig eller ligger på god marsjfart. Desibelmåleren bekrefter det inntrykket og holder seg lenge på 70-tallet.
Bare om du skal ha ut de siste knopene mot toppfart blir det mer motorstøy i cockpiten. Og med 29 knop går båten fort til å være halvplaner. Det tyder på at du har gode fartsressurser selv når båten er ferielastet. I fartsområdet mellom 20–25 knop oppleves båten som spesielt harmonisk. Da er lydnivå og forbruk på sitt beste samtidig som du raskt legger nautiske mil bak deg.
Finmanøvrering i havn byr som alltid på noen ekstra utfordringer med akseldrift kontra drev. Testbåten har «bare» baugpropell, men lar seg likevel håndtere greit. De fleste kundene velger en hekktruster i tillegg og da tar man sidevind og trange plasser på strak arm.
Tekniske data:
Viknes 1080 Panorama
Lengde: 11,55 m
Bredde: 3,59 m
Dypgang, maks last: 1,15 m
Vekt lettskip: 6855 kg
Personer CE B/C: 8 /14
Køyeplasser: 6
Kabiner: 3
Drivstoff, l: 470+500
Vann, l: 400
Varmtvann, l: 50
Septik, l: 140
Motor: Yanmar 6LY 400–440 hk
Pris: 3,9-4,1 mill. med ekstrautstyr
De skyvbare takene i cockpit og på akterdekket slipper solen inn samtidig som vinden holdes ute. Hadde det vært en lun sommerdag ville også kalesjesidene rundt akterdekket forsvunnet og gitt en helt åpen løsning. Løsningen med en solid glassvegg og -dør mellom cockpit og akterdekk virker solid.
Innredningen i Viknes 1080 Panorama er funksjonell og tradisjonell, slik du forventer i en båt som dette. Cockpiten har en rommelig sittegruppe på babord, der fremre delen også kan benyttes som et copilotsete i fartsretningen. Og på styrbord side akter finner du en bra bysseseksjon. På førerplassen er alt på rett plass med godt utsyn og finslipte detaljer.
Plassen under dekk er godt disponert i forhold til hva som er tilgjengelig. Eierkabinen forut er den klart største og mest behagelige, mens de to andre – en forut og en stikkabin under cockpitdørken fungerer bra for gjester eller barn.
Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.
Denne saken ble første gang publisert 17/06 2020, og sist oppdatert 18/06 2020.