Test Galia 670 MC
Allværsbåt som passer alle
Galia 670 MC er en fornuftig båt med god plass.
Tekniske data Galia 670 MC
- Lengde: 6,82 m
- Bredde: 2,51 m
- Vekt: 2 150 kg, uten motor
- Drivstofftank: 200 liter
- Motor: 115-250 hk
- Pris, fra: 428 600 med E Tec 115 hk
- Pris, testbåt: 5 33 000 kroner
- Konstruksjonskategori (CE): C
- www.fischemarine.com
Da vi for første gang steg om bord i Galia 670 MC tidligere i år kunne vi slå fast at denne farkosten på 22 fot er en praktisk kompaktcruiser, for folk som liker å være ute i all slags vær.
Nå er den sjøsatt og etter noen timer om bord er det lett å slå fast at den praktiske siden er godt ivaretatt, med for eksempel skikkelig styreposisjon ute.
Trygg
I sjøen gjør Galia 670 MC en grei og trygg jobb. Dette blir en relativt tung farkost for denne utenbordsmotoren, men rigget med en 150 hester er det like vel tilstrekkelig med krefter til å håndtere båten.
Den trenger noe tid på seg for å legge seg i plan og vi har dermed en merkbar planingingsterskel - noe som i sin tur kan begrense fartsvalgene dine.
Med to mann i båten i båten legger den fornuftige marsjfarten seg rundt 20 knop ved 4 000 omdreininger, om du vil ha et hyggelig forbruk på rundt 30 liter i timen og levelig støynivå.
Ved toppfarten på 31 knop noterte vi oss en fordobling i forbruket, noe som er ganske vanlig om du absolutt vil ta ut alle kreftene.
Som nevnt er dette en relativt tung farkost. Dette har sine fordeler også. I lett vind og krappe bølger er den rette og slett komfortabel å kjøre og opplevelsen kan lett forveksles med langt større hyttebåter.
Praktisk
På det lille akterdekket er det også funnet plass til fem stangholdere på akterskottet til hytta, noe som vitner om at dette er en båt for de fiskeglade også. Vinkelen på disse holderene gjør at stengene også kan brukes til dorging.
Testdata Galia 670 MC
Turtall (rpm) |
Fart (knop) |
Støy (dBA) |
Forbruk (l/t) |
Forbruk (l/nm) |
500 |
1,3 |
59,0 |
0,7 |
0,5 |
1 000 |
3,4 |
65, |
0 2,2 |
0,6 |
1 500 |
5,2 |
67, |
1 4,7 |
0,9 |
2 000 |
6,6 |
69,0 |
7,7 |
1,2 |
2 500 |
7,7 |
73,0 |
18,0 |
2,3 |
3 000 |
9,1 |
75,0 |
19,0 |
2,1 |
3 500 |
15,0 |
78,0 |
26,0 |
1,7 |
4 000 |
20,0 |
82,7 |
31,8 |
1,6 |
4 500 |
24,8 |
85,6 |
36,9 |
1,5 |
5 000 |
31,1 |
81,5 |
59,8 |
1,9 |
Den nevnte utvendige styreposisjonen er godt nytt for hobbyfiskeren, men også praktisk for de fleste ved havneanløp og finmanøvrering.
Akterdekket er som nevnt ikke veldig stort og det merkes at Galia her har valgt å fokusere på innvendig plass.
Hytta er såpass høy at sikten fra styreposisjonen på akterdekket er ganske begrenset, selv om en plate man kan stå på gjør saken noe bedre.
Gjennomtenkt
I hytta er plassen godt utnyttet - takhøyden er rundt 190 cm og plassen i salongen kan lett brukes av en liten familie på tur. Bak styreposisjonen styrbord finner vi et lite toalettrom som lar seg bruke med litt velvilje.
Styreposisjonen inne har på sin side langt bedre oversikt enn fra akterdekket, men sikten begrenses noen av relativt kraftige A-stolper. Men du sitter forholdsvis bra og det er enkelt å holde oversikten.
På babord side i hytta finner vi en sittegruppe med bord med plass til "en og en halv" i bredden. Senker man bordet omgjøres sittegruppen til sengeplass for to gode venner, selv om dette var noe kronglete.
Foran det igjen har 670 MC en kompakt bysseløsning der man kan tilberede mat og ta oppvasken etterpå. En stor takluke gjør det mulig å få ut osen ved matlaging.
Akterkabin!
Framme i baugen kan to personer sove om de ikke er altfor lange i kroppen bredden er i alle fall god nok. En luke opp til fordekket sørger for gode muligheter til å lesse bagasje og utstyr inn i hytta. Man skulle kanskje ikke tro det var mulig å klemme inn så mange soveplasser i en båt på 6,7 meter, men tar vi med de to sovemulighetene under akterdekket er dette imponerende.
Stegene opp til akterdekket har hjul under og kan skyves til babord, og dermed kommer to soveplasser til syne i en liten akterkabin. Trangt for voksne, morsomt for ungene. Samtidig også en alternativ og smart stuveplass til feriebagasjen.
Denne saken ble første gang publisert 10/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.