AUDI RS7 SPORTBACK
600 hestekrefter og litt hybrid
Nye Audi RS7 Sportback kommer med et elektrisk anlegg som skal gjøre den litt gjerrigere. Mer aktuelt er det kanskje at det tetter alle former for turboforsinkelse.
En 600-hesters Audi som kan kjøres på sparebluss? Det høres for godt ut til å være sant, men ifølge Audi er det en reell mulighet for å kjøre nye RS7 så gjerrig takket være et 48 volt elektrisk anlegg og mildhybrid-system. Med en effekt på opptil 12 kW kan energi gjenvinnes og lagres i litium-ion batteriet når du slipper opp på gassen og ved lette oppbremsinger. Dersom sjåføren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/t, velger styresystemet ett av to utfall, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen seile (coaste) i opptil 40 sekunder med motoren avslått. En beltedrevet generator er hjertet i systemet. Generatoren starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres. MHEV-teknologien muliggjør også start-topp-funksjon i hastigheter opp til 22 km/t. I en reell kjøresituasjon er drivstoffbesparelsen opp mot 0,8 liter per 100 km, ifølge Audi. Veldig gjerrig blir den uansett ikke. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,14 liter på mila.
Sylinderkutt («Cylinder on demand») skal også bidra til å redusere forbruket. Ved lave belastninger i høye gir deaktiveres sylinder nummer 2, 3, 5, og 8 ved å slå av drivstoffinnsprøytning og tenning, samt lukke inntak- og eksosventilene. Når du tråkker på gasspedalen, aktiveres alle sylindre igjen umiddelbart.
Avansert understell
Og det er det denne bilen dreier seg om, tråkke på gassen. Og da får du glede av det elektriske anlegget igjen som tetter det som måtte være av forsinkelse i twinturbo-oppsettet. 4.0 TFSI-motoren yter 600 hk og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2050 og 4500 omdreininger. Den skal greie 0-100 km/t på 3,6 sekunder.
En åttetrinns tiptronic-girkasse leverer kreftene fra motoren til det permanente firehjulstrekket – quattro. Kraftfordelingen foran/ bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial. Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best grep. Opptil 70 prosent kan sendes til forhjulene, mens hele 85 prosent av kreftene kan sendes til bakhjulene. RS7 har også «Torque control» som innebærer at hjulene som har innersving bremses lett for å oppnå en mer stabilitet i svingene. Velger du ekstrautstyr som «dynamic package» og «dynamic package plus» får du også quattro sportsdifferensial bak, som aktivt fordeler drivkreftene mellom bakhjulene. Det skal gi enda bedre grep, stabilitet og dynamikk.
Enorme hjul
Som det går frem av bildene kommer RS7 med noen gigantiske felger med bare en tynn stripe gummi. 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design med 275/35-dekk er standard. 22-tommers signaturfelger med fem eiker og 285/30-dekk, kan leveres som ekstrautstyr. Standardbremsene har sorte kalippere, og ventilerte stålskiver om måler 420 mm foran og 370 mm bak. Røde kalippere kan levers som tilvalg. Keramiske bremser er ekstra. Skivene måler 440 mm foran og 370 mm bak, og veier hele 34 kilo mindre enn bremsesystemet i stål. «RS ceramic brakes» kommer med kalippere lakkert i grått, rødt eller blått.
Voldsomme dekk hjelper sjelden på komforten, men det gjør luftfjæring som er standard på RS7. Understellet er senket to centimeter sammenlignet med A7 med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere en centimeter. Et «lift mode» kan derimot heve bilen med to centimeter ved behov.
Det er neppe noe å si på lydbildet dersom du liker motor og eksosanlegg som brummer. RS-sportseksosen med sorte enderør gir nok lyd fra seg. Du kan i tillegg påvirke motorlyden ved å velge kjøremodus i «Audi drive select»-systemet. I RS1- og RS2-modus kan du tilpasse lyden helt etter egne ønske. Audi RS7 Sportback kommer på markedet mot slutten av 2019. Prisen er ikke klar.