Test: Audi RS3 2016
Gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder!
Ingen over, ingen ved siden – Audi RS3 er den raskeste bilen vi har testet. Raskere enn Tesla P85D, BMW i8 og Audi R8.
«Hva f… skjedde nå?!». Spørsmålet går til meg selv, høyt og tydelig, helt alene i bilen. Jeg har akkurat kjørt null til hundre med Audi RS3.
Tallene som lyser mot meg på skjermen til måleapparatet er ikke til å tro; 60–100 km/t på to blank. 80–120 km/t på to og et halvt.
Jeg har kjørt mange biler med mer effekt og som på papiret er raskere enn Audi RS3, men aldri før har jeg vært med på et så kontant bykst av startlinjen.
Måleapparatet viser hvorfor alt løsøre i bilen plutselig ligger i baksetet. 0–60 km/t tok 1,9 sekunder. Ett-komma-ni!
Effektstinne Tesla P85D må se seg slått. Det samme må biler som Audi R8 V8, BMW M5 og M6, Mercedes CL 500 4 Matic, ML 63 AMG og hissigpropp og konkurrent, A 45 AMG. Den nye firehjulsdrevne Ford Focus RS – ikke i nærheten!
Til og med 571-hestekrefter sterke Mercedes SLS AMG må se seg frakjørt på en regntung dag som denne. En dag der motorsterke biler sliter med festet.
Det gjør ikke Audi RS3, som effektivt fordeler motorkraften ut til de fire hjulene gjennom sitt permanente firehjulsdriftsystem, Quattro.
Men la oss ikke snakke om regn og våte veier. Vi gjorde nemlig det eneste riktige. Vi trakk opp i høyden, bort fra regn i lavlandet og opp til sol og tørr snø på Golsfjellet, der RS3 virkelig kom til sin rett.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Blåfrossen isdans
Gradestokken viser minus 28. Tær og fingre er blåfrosne etter to timer med foto av en ny og en utgående Toyota RAV4, der mye av tiden gikk med på henge ut av et vindu i 30–40 km/t med fingeren på utløserknappen. La meg bare si det sånn; 40 km/t og 28 blå, DET er kaldt det!
Belønningen for strevet venter i depotet. Hva egner seg vel bedre enn Audi RS3 og fire kilometer nypreppet isbane for å få igjen varmen? Ikke mye.
Overgangen fra Rav4 er naturlig nok stor. Uten sammenligning for øvrig; de er som hentet fra to forskjellige planeter. Den raspende femmerlyden, gurglingen i eksosen og den deilige vibreringen i RS3 er noe litt annet enn hva den firesylindrede bensinhybriden i Rav4 varter opp med. Femmer’n går liksom ikke helt rent, og det skal den heller ikke gjøre. Lyden er fenomenal, og jeg digger det!
Med piggfrie vinterdekk er ikke frasparket vanvittig. To centimeter skare gir likevel god akselerasjon og tilstrekkelig sidegrep, og kanskje aller viktigst; god forutsigbarhet når det slipper. For slipper, det gjør det.
«Moroknappen» (antiskrens og – spinn) er for lengst trykket på og holdt inne – alle hjelpemidler er slått av. Det går så snøspruten står.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mann og maskin
Det hjelper ikke med kraftige bremser når dekkene ikke får tak. Vi får derfor ikke satt opp bilen skikkelig før svingen, og vi hemmes litt av understyring på vei inn i svingene. Men det gjør ikke noe. Med 367 hestekrefter og 465 Newtonmeter parat, er et lite pump på gasspedalen alt som skal til for å få RS3 ut i sladd, og på dette underlaget kan sladden holdes så lenge du vil og tør.
Hjulspinn og firehjulssladd i fjerdegir gjør noe med deg. Fingre og tær har for lengst fått varmen tilbake.
Vi danser fra side til side, RS3 og jeg. I samstemt harmoni i en femsylindret symfoni. Vi er mann og maskin i et herlig lagarbeid. Jeg glemmer tid og sted, flyter på en bølge av dreiemoment og adrenalin. Året er 1984, jeg er Walter Röhrl og kjører Audi Sport Quattro i Gruppe B.
Akkurat nå er Audi RS3 verdens beste bil, og i rallytåka glemmer jeg ankepunktet – prislappen, det eneste som forhindrer at jeg ringer nærmeste forhandler og bestiller en. Prislappen kommer bokstavelig talt dalende fra oven. En sidelang presentasjon av frapris, utstyr og totalpris daler ned fra solskjermen og ned i fanget på meg, og jeg rekker akkurat å se nederste punkt på lista før jeg flytter blikket tilbake på isødet foran meg. «1.018.110 kroner».
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dyr, men billig
Én million kroner for det som i bunn og grunn er en Audi A3, er vanvittig mye. Helt utrolig, vanvittig mye. Det hjelper lite at fraprisen er 860 000 kroner, for også det er helt utrolig, vanvittig mye penger for en "A3". Og skal du plukke litt fra ekstrautstyrslista, ting du strengt tatt vil ha når du er så «gal» at du punger ut så vanvittig, utrolig mye penger for en RS3, ting som sportseksos, magnetic ride, sportsratt med girhendler, sportsseter i skinn osv., så runder du fort millionen.
Men, det er alltid et men. Ser vi bort fra A3-basisen og fokuserer på at RS3 er en sportsbil, vil jeg påstå at du får mye for pengene. Først og fremst får du en bil med vanvittige ytelser, men du får også en bil med i sportsbilsammenheng praktiske egenskaper og en bil du kan bruke hele året – uansett føre.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
1 million og 3,9 sekunder
La meg argumentere litt til for hvorfor jeg mener RS3 er et godt kjøp. Biler som oppgitt til 0–100 til på under fire sekunder vokser ikke på trær, og selv om produsentene oppgir null til hundre-tiden til under fire sekunder, er det ikke dermed sagt at de gjør det. I våre akselerasjonsmålinger er det svært få biler som holder hva produsentene lover. Det er med andre ord svært få biler som gjør 0–100 km/t like rask som Audi RS3.
Nye Porsche 718 Boxster S (fra 1 020 900 kr) er ikke i nærheten. Det er heller ikke Porsche Cayman GT4 til 1,4 millioner kroner. Du må ikke bare opp på 911, men faktisk 911 Carrera S PDK for å matche akselerasjonen til RS3, og den har en frapris på over halvannen million kroner. Og skal du matche RS3 på vått eller snødekt underlag, så må du opp på 911 Carrera 4S PDK til over 1,6 millioner. Du skjønner hvor vi er på vei; RS3 er en utrolig, vanvittig dyr A3, men et røverkjøp dersom du jakter best ytelser per krone.
Spør du meg er RS3 verdt hver krone. Hver eneste krone av de én million kronene jeg ikke har....