Audi RS 3 Sportback
Flere hester, lettere og mer senket enn forgjengeren
Og med en motor som etter alt å dømme blir den kraftigste i kompaktsegmentet.
Til sommeren blir en ny Audi-versting i kompaktklassen klar for det norske markedet. Det blir ikke noe stort marked, for dette blir ingen rimelig bil. Audi RS3 Sportback kommer nemlig med en motor som etter alt å dømme blir den kraftigste i kompaktsegmentet.
Den yter hele 367 hk og har et dreiemoment på 465 Nm. Det er 27 hester mer enn dagens versjon, som ble lansert for snart fem år siden. Dreiemomentet er selvsagt også kraftigere.
Dermed føyer nye RS3 seg pent inn i Audis RS-familie.
Elsket motor
Kreftene i RS3 besørges av en 2,5-liters TFSI-motor. Dette er en motor som de fleste Audi-entusiaster har et nært lidenskapelig forhold til. På 1980-tallet var det denne motoren som dannet det sportslige DNA-et til Audi, både i motorsport og i produksjonsmodellene – Ikke bare på grunn av ytelsene, men også på grunn av det særegne lydbildet som den femsylindrede motoren produserer.
Den nye RS3-en skal greie 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Det er 0,3 sekunder raskere enn forrige generasjon, og raskest i klassen, ifølge Audi. Om ønskelig nås toppfarten ved 280 km/t.
Forbruket er oppgitt til 0,81 liter per mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utstlipp på 189 g/km. Bilen har quattro permanent firehulsdrift, der mellom 50 og 100 prosent av kreftene kan sendes til bakakselen.
Enda råere lyd
19-tommers aluminiumsfelger med 235/35-dekk er standard, og på listen over ekstrautstyr finner vi keramiske bremser på forakslingen, Audi magnetic ride med adaptiv demperkontroll og sportseksos som gir enda hvassere lyd.
RS3 er standard utstyrt med syvtrinns S tronic-automatgir med launch-control. ESP-systemet har også et eget sportsmodus og som kan skrus helt av om ønskelig.
RS-sportsunderstellet er senket med 25 mm sammenlignet med en ordinær Audi A3 Sportback.
Sporvidden er også økt sammenlignet med de andre Audi A3-modellene. Uten fører veier RS3 Sportback 1520 kilo - 55 kilo mindre enn forrige generasjon.
Ingen Virtual Cockpit
Det som kanskje er litt skuffende er at Audi ikke har implementert Virtual Cockpit i RS3 - den nye dashbordløsning som ble introdusert med nye Audi TT.
I stedet har RS3 den gamle løsningen.
- Audi RS3 bygger på A3, og følger dermed også teknikk- og interiørplattformen til A3. Hele dashbordet og store deler av interiøret måtte vært bygget om for å kunne implementere Virtual Cockpit, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.
- Virtual cockpit følger grunnmodellene som har det, som TT, kommende Q7 og kommende A4, sier Tegneby
Løsningen kommer dermed ikke i modellvarianter som lanseres etter hvert – slik som Audi RS 3 Sportback som er modellvariant av Audi A3.
De råeste kompaktbilene
Her er noen av de råeste kompaktbilene som finnes, eller som er aktuelle for det norske markedet. Ford Focus RS drar på årene, men Ford har bekreftet at en ny RS kommer. Honda Civic Type R kommer også. Spesifikasjonene er ikke klare, men vi har prøvekjørt en prototype.
Modell | HK | NM | 0-100 | Vekt | L/B/H |
Audi RS 3 Sportback | 367 | 465 | 4,3 | 1520 | 432/179/139 |
Mercedes A 45 AMG | 360 | 450 | 4,6 | 1555 | 436/178/142 |
Mercedes CLA 45 AMG | 360 | 450 | 4,6 | 1585 | 469/178/142 |
BMW M135i | 320 | 450 | 4,9 | 1515 | 432/177/141 |
VW Golf R | 300 | 380 | 4,9 | 1420 | 427/179/143 |
Subaru WRX STI | 300 | 407 | 5,2 | 1582 | 460/180/148 |
Honda Civic Type R | 300 | 400 | 5,1 | 1400 | 429/177/147 |
Ford Focus RS | 305 | 440 | 5,9 | 1486 | 440/184/150 |
Audi S3 | 300 | 380 | 4,9 | 1520 | 431/179/139 |