Prøvekjørt: Audi R8 LMX

Kjører du i 60 km/t eller over, skjer det noe

En av de beste superbilene laget siste 20 årene.

AUDI R8: SPESIAL: Audi R8 av første generasjon takker for seg, i bedre form enn noen gang. FOTO: Audi
AUDI R8: SPESIAL: Audi R8 av første generasjon takker for seg, i bedre form enn noen gang. FOTO: Audi
Først publisert Sist oppdatert

Det er på tide å ta farvel med en av de fineste sportsbilene i dette årtusenet. Som du kan lese nedenfor, vil Audi naturligvis erstatte R8, men denne LMX-sluttversjonen minner oss om hvor god bilen fremdeles er.

Den er ikke verdens mest praktiske kjøretøy, men likevel går det an å si at dette er verdens beste allround superbil.

Inni er det hyggelig, med herlige seter. Den er enkel å kjøre mykt. Den har en sjutrinns dobbelclutchkasse som savner sidestykke, et stivt og velkonstruert chassis, sylskarpe egenskaper og en perle av en motor.

For meg er den snerrende V8-eren den fineste av de to. LMX, som bare er produsert i 99 eksemplarer, er derimot ikke overraskende utstyrt med den kraftigere V10-en på 5,2 liter.

Overraskelsen

Motoren har 20 hk mer enn dagens V10, noe den strengt tatt ikke trengte. Uansett er dette en påminnelse om at det ikke finnes noe som slår en naturlig pustende motor når det gjelder lyd, respons og kjøreglede.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AUDI R8: Upraktisk, men et godt sted å være. FOTO: Audi
AUDI R8: Upraktisk, men et godt sted å være. FOTO: Audi

Jeg er overrasket over at Audi har klart å legge til side CO2-hensyn og vil beholde denne V10-motoren i den neste generasjonen av bilen. Jeg var sikker på at den nye ville få turbo og sannsynligvis en elektrisk tilleggsmotor. Men slik ble det ikke.

Laserlys

Men det folk snakker om nå, er laserlysene. Sant! Og på det området har Audi kjempet med BMW om å være først.

Et ekstra hovedlys er satt inn, og det har fire laserdioder med en fosforkonverter som omdanner det til hvitt lys. Kjører du i 60 km/t eller over og setter på hovedlyset, aktiveres laserne. Det hevdes at dette dobler den effektive rekkevidden til standard LED-lys, men lysene er ikke like smarte og nyttige som LED-lysene som tilbys til andre VW-konsernprodukter.

Ikke bruk masse penger på bare å få disse lysene – bruk dem for å eie en av de aller beste superbilene som er lagd de siste 20 årene.

DOMMEN:

Like herlig nå som den alltid har vært. Det forklarer hvorfor den nye bilen ikke er særlig annerledes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AUDI: LMX er Audis første med laserlys. FOTO: Audi
AUDI: LMX er Audis første med laserlys. FOTO: Audi

Her er nye Audi R8

Vi har fått en liten sniktitt på nye R8. For etter sju år og endeløse utgaver er tiden inne for Ingolstadt til å lage andre generasjon av rivalen til Porsche 911.

Den har samme plattform som nye Huracán (den er 3 cm lengre enn Lamborghinien), er 40 prosent stivere, litt bredere og ligger 30 mm lavere enn forgjengeren. Vekten er rett under 1500 kilo (tørr), og den har konstant variabelt firshjulsdriftsystem.

Den har også den velkjente S tronic dobbeltclutch med ny programvare for raskere girskift, og en fantastisk V10 i to versjoner: 540 og 610 hester (V10 Plus).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Virkelig rask

Vi fikk bare lov til å være med som passasjer på banen i V10 Plus, men den ga oss likevel litt informasjon: Den er virkelig rask. 0–100 tar bare 3,2 sekunder, og motoren høres eminent ut. Farten inn og ut av svinger var utrolig imponerende, og den hekken slipper på kommando. Bra.

Vi fikk vite at Audi planlegger å lage mange varianter på denne plattformen. Kanskje også en røffere versjon i GT3-stil, men i hvert fall noen med mindre motorer.

Kanskje viktigst sett med norske øyne er det at Audis nye R8 kommer i en helelektrisk versjon kalt e-tron. Det skorter ikke på krefter.

Men det kan bli slutten på manuelle girkasser. Æsj.