Bruktbil
Brukt SUV-råskinn – sjekk prisen nå
Over 400 hk – og virkelig politisk ukorrekt.
Første generasjon av Audis store SUV Q7 ble helt klart lagt merke til, da den ble lansert. Ikke så rart, heller. For dette er en diger bil.
Med andre ord er den et ypperlig alternativ for de som har behov for litt ekstra god plass, god framkommelighet på vinterføre og liker høy komfort.
Men hva om du også ønsker sportsbil-fraspark? Da kommer de fleste Q7-ene til kort.
Den vi har funnet på bruktmarkedet er imidlertid ett av få unntak. Under panseret på denne finnes nemlig en V8-motor – som i tillegg er tunet!
Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?
Steindyr
De aller fleste Q7-ene har en 3-liters V6-diesel. Ikke noe slappe greier, det heller. Men de som virkelig ville slå på stortromma gikk for 4,2-liters V8 eller 6-liters V12(!)-modellene. Sistnevnte finnes det svært få av.
Det mysser ikke akkurat av V8-ere, heller. Så når det dukker opp en på bruktmarkedet, er det verdt å merke seg.
Nyprisen på en slik i 2012 var rundt 1,5 millioner kroner. Så kom ekstrautstyret i tillegg. Innen du hadde krysset ferdig, risikerte du at selgeren forlangte et par millioner av deg (eller banken din).
Bilen vi har funnet blir nå din for rundt en tredjedel av dette – prisantydningen er nemlig drøyt 600.000 kroner.
Duell: Audi Q7 mot Volvo XC 90
Ekstra krefter
I utgangspunktet har Q7 4,2 TDI 340 hk hentet fra turbodieselmotoren. Den kraftpakken gir en 0-100 km/t-tid på bare 6,4 sekunder. Da begynner det å bli heftig.
Men denne bilen er i tillegg tunet av BB Racing – slik at effekten nå er småhysteriske 410 hk / 900 Nm. Akkurat hva det får å si for sprintøvelsen, vet vi ikke. Men du kommer deg garantert ned på 5-tallet. Da er vi per definisjon i sportsbil-land.
Viktigere er det nok at bilen vil oppleves betydelig piggere for eksempel ved forbikjøringer.
Dette mener norske Audi Q7-eiere om bilen sin
Romslig og tøff
Akkurat denne bilen har den populære Daytona-grå lakken i kombinasjon med sort optikk. Det gjør at du "slipper" krom, og at bilen ser mer sporty ut.
22" sorte felger ser faktisk heller ikke overdimensjonert ut på denne bilen, siden den er så stor.
Mye utstyr følger med, som sju seter, webasto, panoramatak, sort taktrekk, originale DVD-skjermer i nakkestøttene, hengerfeste, luftfjæring og masse annet snadder.
Audi Q7 V12: – Tør jeg å kjøpe den?
Ikke akkurat bybil
Selv om det her er snakk om en relativt moderne dieselmotor (Euro 5), og den opprinnelig har et offisielt forbruk på under literen på mila, er den mildt sagt politisk ukorrekt.
Dieselbiler er blitt fy-fy, og du må betale høyere årsavgift og mer i bompenger rundt om i byene. Noen steder risikerer du faktisk å bli utestengt, også. Hvis luftkvaliteten er dårlig, må du ta bussen, eller toget.
Det kan være greit å sjekke litt rundt hva tuningen innebærer også. Ikke alle motorer er like godt egnet til å få økt effekten så mye.
Slår elbilene
På enkelte områder er den imidlertid overlegen alle elbilene på markedet akkurat nå: Den kan kjøres så langt du vil, uten at du får rekkeviddeangst. Den har sju seter og et bagasjerom som er på alt fra 775 til over 2.000 liter i størrelse.
Q7 har også et avansert firehjulsdrift-system og mulighet til å heve bilen for å komme fram der det er ekstra vanskelig.
Og trumfkortet som selv ikke Tesla Model X kan matche: Du kan trekke opptil 3,5 tonn med hengerfestet!
Her er det bare å veie fordeler mot ulemper...
Her kan du forresten se vår bruktbilguide på Audi Q7
Her kan du se mer av andre generasjon av lillebroren Q5:
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også: