Audi E-tron Quattro får rekkevidde på 50 mil

Utfordrer Tesla på rekkevidden, men kommer ikke før i 2018.

TØFF EL-SUV: Audi har avduket konseptbilen Q6 E-tron Quattro, med en batteripakke på 95 kWh og en rekkevidde på 500 km etter den europeiske NEDC-standarden. Designet er det lite å utsette på.
Publisert

Ryktene om Audis el-SUV har gått lenge, og mandag kveld avduket selskapet konseptbilen Q6 E-tron Quattro på bilmessen i Frankfurt.

Og kanskje det viktigste først: Batteriet på 95 kWh gir en en rekkevidde på opp til 500 kilometer i forhold til europeiske målestandarder. Den reelle rekkevidde vil nok være noe lavere.

Til sammenlikning har Teslas Model X en rekkevidde på 386 kilometer i forhold til den amerikanske standarden, men den er samtidig noe strengere.

Audi Q6 E-tron Quattro

Konseptbilen måler 4,88 meter i lengden, 1,93 meter i bredden og 1,54 meter i høyden. Størrelsesmessig plasserer den seg mellom Audi Q5 og Q7.

Silhuetten er coupeaktig, skuldrene er brede og skarpe linjer dominerer designen. I hastigheter over 80 km/t aktiveres aerodynamiske elementer på bilens panser, side og bakende for å styre luftstrømmen gjennom og rundt bilen på en mest mulig effektiv måte.

Bilens lave luftmotstand (Cw 0,25) en viktig faktor for både den elektriske rekkevidden og det innvendige lydnivået.

Sidespeilene er erstattet av kameraer som felles ut under kjøring for mindre luftmotstand.

Kilde: Audi.

- Tesla Model S har også en europeisk NEDC-standard på 500 km. Samtidig som EPA-rekkevidden på 426 km stemmer ganske godt i praksis. Så det gir jo et visst bilde av hvordan det ligger an, sier Side3s motorekspert Magnus Blaker.

Han understreker samtidig at det Audi har vist fram er en konseptbil som ikke kommer på markedet før i 2018, mens Teslas Model X etter planen kommer til Norge i begynnelsen av 2016.

0-100 på 4,6 sekunder

Q6 E-tron Quattros tre motorer yter til sammen 435 hestekrefter. En egen boostfunksjon øker effekten til 503 hestekrefter og dreiemomentet til over 800 Nm for kortere perioder. Toppfarten er på 210 km/t og akselerasjonen er det lite å si på. 0 til 100 går på 4,6 sekunder, oppgir Audi.

Én elektrisk motor driver forakslene, de to andre driver bakakselen.

Om den danker ut Tesla Model X på rekkevidde, har den litt igjen når det gjelder plass til passasjerer. Tesla Model X er en 7-seter, mens Audis E-tron Quattro kun skal har fire - to foran og to bak. Normal bagasjeplass oppgir Audi å være på 615 liter. Dersom en slår ned baksetene, får en 1110 liter til.

Konseptmodellen har også solceller montert på taket, noe Audi hevder skal gi 100 mil ekstra rekkevidde gjennom året, men det vil neppe gjelde i Norge.

INTERIØR: Interiøret er i Audi e-tron quattro concept i stor grad designet rundt de ulike OLED-skjermene med ulike visnings- og betjeningsfunksjoner. Det digitale instrumentpanelet, Audi virtual cockpit, er en videreutvikling fra dagens produksjonsmodeller, men er i konseptbilen supplert med flere berøringsskjermer som betjener bilens selvkjøringsprogrammer, media, navigasjon m.m. Bildene fra kameraene som fungerer som sidespeil vises på skjermer som er integrert i dørene.

Kommer i 2018

Ifølge Audis pressemelding er Audi Q6 E-tron Quattro planlagt å være på veien i 2018. Det endelig utseendet kan endre seg noe fra konseptbilen som nå er avduket.

"Konseptbilen gir en konkret forsmak på design og teknikk. Den endelige bilen lanseres tidlig i 2018, med quattro firehjulsdrift og elektrisk rekkevidde på over 500 km", skriver Audi.

Audi melder at Q6 E-tron Quattro skal utstyres med alle Audis teknologier for autonom kjøring, altså selvkjøring.

Se bilder av Audi Q6 E-tron Quattro:

LASERLYS: Konseptbilen er utstyrt med Matrix laserlys- og Matrix OLED-lysteknologi. Laserlyset er allerede tatt i bruk i en produksjonsmodell (nye Audi R8), mens OLED-lysteknologien utvikles for å tas i bruk i kommende produksjonsmodeller.
Konseptbilen Audi e-tron quattro får kreftene fra tre elektriske motorer: En elektrisk motor driver forakslene, de to andre driver bakakselen. Total effekt ved normal kjøring er 320 kW (435 hk). En egen boostfunksjon øker effekten til 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm for kortere perioder. 0-100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t.