Audi avduket ny elbil: Audi e-tron GT

Her tipper vi Tesla Model S får konkurranse.

ELBIL: Audi e-tron GT er en firedørs sedan med firehjulstrekk og en rekkevidde på over 400 km ifølge WLTP-standarden.
Publisert Sist oppdatert

Da Tesla avduket Model S i 2009 vil vi tro det var en og annen Audi-designer som satt morgenkaffen i halsen. Men nå, nesten ti år senere, kan det se ut til at Audi ønsker å "reise kjerringa".

På bilmessen i Los Angeles har Audi nettopp avduket elbilen Audi e-tron GT - en firedørs sedan ikke ulik S7 sportback, bygget på den kommende elbilen Porsche Taycan.

- Audi e-tron GT tar all oppmerksomheten, det er vanskelig å finne en mer spennende bil her på LA Auto Show, skriver biljournalist Seth Weintraub om elbilen.

800 VOLT: Ladesystemet til Audi e-tron GT skal sørge for at bilen kan lade opp til 80 prosent på 20 minutter på en egnet hurtiglader.

Lader til 80 prosent på 20 minutter

I likhet med Taycan blir også Audi e-tron GT utstyrt med et 800 volt-system, som kutter ladetiden betraktelig. På en egnet hurtiglader kan elbilen lades fra 0 til 80 prosent på 20 minutter, lover Audi.

Bilprodusenten understreker at e-tron GT også kan lades med lavere kapasitet og dermed utnytte seg av det voksende ladenettverket.

Audi e-tron GT trekker på alle fire hjulene, og motorene yter 434 kW, som tilsvarer 590 hestekrefter.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og fortsetter til 200 km/t på litt over 12 sekunder. Toppfarten er begrenset til 240 km/t.

SPORTSLIG: Designen av den elektriske sedanen lever opp til GT-navnet.
REKKEVIDDE: Audi e-tron GT skal kunne kjøre 400 km (WLTP) på en lading.

Rekkevidde på Audi e-tron GT

I bunn av bilen skjuler det seg en batteripakke på 95 kWh, som skal gi en rekkevidde på "over 400 km" ifølge den nye WLTP-standarden.

Elbilen måler 4,96 meter i lengde, og er 1,96 meter bred. Bagasjeplassen er noe begrenset, 450 liter bak pluss 100 liter i et ekstrarom under panseret foran.

TRANG LASTELUKE: Bildene av konseptmodellen Audi e-tron GT viser at bagasjeluka er hengslet under bakruta, i likhet med for eksempel Tesla Model 3. Denne løsningen får en del kritikk fordi åpningen til å laste bagasje inn og ut blir temmelig trang. Bagasjeplassen er imidlertid ikke i fokus på en bil som dette.

Elbilen skal leveres til de første kundene i 2021. Vi vet foreløpig ingenting om pris.

Audi e-tron GT blir den tredje elbilen fra Audi, etter SUV-en Audi e-tron (2019) og mellomstørrelsebilen Audi e-tron Sportback (2020).

FOKUS PÅ FØRER: Skjermene i Audi e-tron GT er vinklet mot føreren og rammer inn "arbeidsplassen" sammen med midtkonsollen.
BERØRINGSSKJERM: Alle skjermene i GT-modellen er plassert horisontalt. Berøringsskjermene i midtdelen gir såkalt taktil tilbakemelding, det vil si at det kjennes et klikk når du gjør et valg.
SPORTSSETER: Setene i Audi e-tron GT er inspirert av motorsport og skal gi støtte selv om man gasser på gjennom svingen.

Kilde: Audi